شنبه 31 شهریور 1403

دغدغه ناسازگاری واکسن کرونا با گرما در روزنامه های جهان

خبرگزاری ایسنا مشاهده در مرجع
دغدغه ناسازگاری واکسن کرونا با گرما در روزنامه های جهان

آلبرت کوچویی، گوینده پیشکسوت رادیو هر روز با مرور تیترها و سرفصل‌های رسانه های جهان، مهمترین اخبار دنیا را روایت می‌کند. مهمترین اخباری که امروز کوچویی به آنها پرداخته است، افزایش آرای جو بایدن در انتخابات آمریکا، اصرار ترامپ برای وجود تقلب در این انتخابات، آوارگان اتیوپی، خروج انگلیس از اتحادیه اروپا و مهمتر از همه واکسن کرونا است.

به گزارش ایسنا، روایت آلبرت کوچویی از اخبار مهم رسانه های جهان در روز شنبه (اول آذر ماه ماه) به شرح زیر است:

تیترهای «جو بایدن به 80 میلیون رای نزدیک می‌شود»، «ترامپ همچنان بر ساز تقلب می‌نوازد»، «اتیوپی با فاجعه در راه رو در رو است»، «سازمان ملل هشدار داد: آوارگان بسیاری خواهند بود»، «روزهای پایانی خروج انگلیس از اتحادیه اروپا» و «رودی جولیانی، وکیل ترامپ، ادعاهای دیوانه‌واری درباره تقلب داد» و... نشان دهنده دغدغه های بسیاری از رسانه های جهان در این روزها است.

«ال موندو»، نشریه اسپانیایی درباره انتخابات آمریکا نوشته است: در حالی که ترامپ هنوز ساز تکراری تقلب در انتخابات را می‌نوازد، جو بایدن به 80 میلیون رای نزدیک می شود. می‌گویند در آمریکا، برتر از جان سیاهان، صداقت است. برخی از جمهوری خواهان هنوز بر صحت ادعای ترامپ، مبنی بر تقلب در انتخابات، اصرار می‌ورزند و این به معنای تایید اتهام دروغ‌های ترامپ درباره تقلب در انتخابات است. از این رو ترامپ با روستاییان و حاشیه‌نشینان آمریکایی در پشتیبانی از خود، ارتباط برقرار کرده است.

از سوی دیگر «گاردین» نوشته است: در اتیوپی فاجعه در راه است. سازمان ملل می‌گوید، اگر جنگ در آن کشور تداوم پیدا کند، بیش از 200 هزار نفر آنجا را ترک می‌کنند. گفته می‌شود تعداد پناهجویان گریخته از مرزهای اتیوپی هم‌اکنون سبب ایجاد بحران در کشورهای پناه‌پذیر شده است. جنگ در تیگره، 2 میلیون کودک را آواره ساخته است. خشونت به پا شده در اتیوپی شمالی، بسیاری از اهالی را در ماه‌های در پیش، از سودان مرز کشور همسایه، آواره جهان می‌کند. سازمان ملل که هم‌اکنون پذیرای 11 هزار پناهجو از اتیوپی است، می‌گوید هیچ یک از آژانس‌های پناهجویان این سازمان، قادر به تامین آذوقه پناهگاه و دارو برای آنان نخواهند بود.

روزنامه «فایننشال تایمز» به نقل از رئیس کمیسیون اتحادیه اروپا اورسولافون درلن نوشته است: پیشرفت‌های خوبی در مذاکرات خروج انگلیس از اتحادیه اروپا داشته‌اند. این اشاره‌ای به وجود نشانه‌های پیشرفت در گفت‌وگوهای خروج از اتحادیه است. سفیر اتحادیه می گوید: به نظر گفت‌وگوها با اتحادیه اروپا به پایان راه نزدیک است. توافق درباره مسائل امنیتی و تجاری در اولویت تایید است. گروه مذاکره‌کنندگان فرصت شش هفته‌ای در پیش دارند.

*از حاشیه خبرها:

دانشمندان به دنبال یافتن واکسن‌هایی از کرونا هستند که با گرما سازگار باشند. نگهداری و انتقال واکسن موفق تا 90 درصد «فایزر» اکنون فقط در انجماد هفتاد درجه ممکن است. این یعنی که دو سوم جهانیانیان محروم از دریافت آن خواهند بود. واکسن دیگر یعنی «مادرنا» البته در فضایی گرمتر، قابل انتقال است. با این همه دانشمندان اکنون در پی تولید داروهایی به صورت گرد یا قابل استنشاق، افشانه‌ها، قطره یا قرص هستند که در هر آب و هوایی قابل مصرف باشند. پژوهشگران اکنون در پی تولید واکسن گرم کرونا هستند. البته زمان درازی مورد نیاز است.

انتهای پیام