سه‌شنبه 18 اردیبهشت 1403

دومینوی اعتراضات در آکادمی آمریکا

وب‌گاه دنیای اقتصاد مشاهده در مرجع
دومینوی اعتراضات در آکادمی آمریکا

دستگیری‌ها در میان حامیان فلسطین در دانشگاه‌های آمریکا فزایش یافت. این دستگیری‌ها حتی به چهره‌های دانشگاهی هم رسید و بحران دانشگاهی را در این کشور افزایش داد. درحالی‌که این تظاهرات به دانشگاه‌های سراسر آمریکا گسترش یافته است، منابع می‌گویند در طی یک هفته اعتراض، 500دانشجو بازداشت شده‌اند. به نوشته روزنامه واشنگتن‌پست، روز پنج‌شنبه مقامات در تلاش برای سرکوب ناآرامی‌ها با پاک‌سازی محوطه...

اما حتی با ورود پلیس، دانشجویان - که بسیاری از آنها خواستار قطع رابطه با شرکت‌هایی هستند که با اسرائیل تجارت می‌کنند - در دانشگاه‌ها تجمع و از توصیه‌ها و تهدیدهای مدیران و درخواست‌های سیاستمداران برای برچیدن اعتراضات سرپیچی کردند. این دانشجویان روز پنج‌شنبه با نزدیک شدن به پایان سال تحصیلی، اشتهای کمی برای جمع کردن چادرها و تابلوهای اعتراضی خود نشان دادند. در یکی از دراماتیک‌ترین درگیری‌ها، افسران پلیس در آتلانتا در دانشگاه اِموری، یک کارزار اعتراضی را مختل کردند و درحالی‌که سعی داشتند منطقه را پاک‌سازی کنند با مقاومت تظاهرات‌کنندگان روبه‌رو شدند.

در این میان بازداشت معترضان به اسرائیل به چهره‌های دانشگاهی رسید. مثلا نوئل مک‌کافی، رئیس دپارتمان فلسفه در دانشگاه اموری با خشونت دستگیر شد. پروفسور کارولین فوهلین دیگر استاد برجسته این دانشگاه در دانشکده اقتصاد هم جزو بازداشت‌شدگان بود. گفته می‌شود که پلیس اموری همزمان با این دستگیری‌ها، ده‌ها دانشجو را هم بازداشت کرد. سخنگوی دانشگاه لورا دایموند بعدازظهر پنج‌شنبه گفت که قادر به ارائه تعداد دقیق بازداشتی‌ها نیست.

الجزیره هم در گزارشی نوشت: همزمان با ورود ده‌ها دانشجوی دانشگاه جورج تاون به محل تظاهرات در محوطه همسایگی دانشگاه جورج واشنگتن در قلب پایتخت ایالات متحده، شعارهای «فلسطین آزاد» با فریاد و هلهله قطع شد. دانشجویان، استادان و فعالان از سراسر منطقه واشنگتن دی‌سی روز پنج‌شنبه برای نشان دادن همبستگی با فلسطینی‌ها در بحبوحه جنگ غزه گرد هم آمدند و خواستار پایان دادن به نقض حقوق بشر توسط اسرائیلی‌ها شدند. دانشجویان دانشگاه جورج واشنگتن با پیوستن به تظاهرات حامی فلسطین که دانشگاه‌ها را در سراسر کشور فراگرفته است، اردوی اعتراضی در محوطه دانشگاه برپا کردند. آنا وسلز، دانشجوی جورج‌تاون به الجزیره گفت: «ما اینجا هستیم تا از دانشجویان دانشگاه جورج واشنگتن حمایت کنیم و همچنین خواسته‌های همه دانشجویان در دی‌سی را مطرح کنیم که عبارتند از بایکوت کردن شرکت‌هایی که در ساخت سلاح و آپارتاید اسرائیل نقش دارند و قطع روابط با اسرائیل.»

کارزار اعتراضی دانشگاه جورج واشنگتن در روز پنج‌شنبه، اعتراضات ضد اسرائیلی را به نزدیکی کاخ سفید و وزارت امور خارجه رساند. وسلز بر اهمیت تظاهراتی که در مقر دولت فدرال ایالات متحده برگزار می‌شود، تاکید کرد؛ جایی که جو بایدن، رئیس‌جمهوری ایالات متحده، چند روز پیش، قانون 26میلیارد دلار کمک به اسرائیل را امضا کرد. او ادامه داد: «اگر ما در دی‌سی کاری انجام نمی‌دادیم، پس به مسوولیت اخلاقی خود عمل نکرده بودیم.» تعدادی از دانشجویان و سازمان‌دهندگان روز پنج‌شنبه به الجزیره گفتند که تمرکزشان بر غزه و فلسطین است؛ جایی که ارتش اسرائیل بیش از 34هزار نفر را کشته است و گورهای دسته جمعی همچنان کشف می‌شود. «میمی زیاد»، یکی از فعالان جنبش جوانان فلسطینی گفت: «تمام این کارزار پیرامون نسل‌کشی در غزه ایجاد شد.» او ادامه داد: «این مربوط به دانشجویان نیست. این درباره غزه است. این مربوط به تمام فلسطین است.»

دانشجویان در دانشگاه جورج واشنگتن در اطراف مجسمه جورج واشنگتن، اولین رئیس‌جمهور آمریکا چادر زده بودند. روی تابلوی کاغذی که روی مجسمه چسبانده شده بود، نوشته بود: «جورج واشنگتن می‌گوید فلسطین را آزاد کنید.» تظاهرات‌کنندگان در حمایت از فلسطینی‌ها صدای خود را یکپارچه با ضربات طبل بلند کردند و اسرائیل را به‌دلیل نسل‌کشی محکوم کردند. درحالی‌که پرچم‌های فلسطین در کنار تابلوهایی که خواستار آتش‌بس دائمی در غزه به اهتزاز درآمده بودند، دانشجویان شعار می‌دادند: «دانشجویان متحد، هرگز شکست نخواهند خورد.»

--> اخبار مرتبط