شنبه 22 اردیبهشت 1403

دکه - 1402/10/14

وب‌گاه دنیای اقتصاد مشاهده در مرجع

بسیاری از روزنامه‌ها دیروز تیتر یک خود را به نشست رئیس‌جمهور با احزاب اختصاص دادند. الیاس حضرتی که خود در این نشست حضور داشته در روزنامه اعتماد نوشته است: «نوع خاصی از دوقطبی‌سازی‌های مخرب که اغلب در فضای عمومی کشور شکل می‌گیرند، در این نشست نیز طرح شدند و وقت اعظم جلسه را به خود اختصاص دادند. به‌طور مثال محسن هاشمی بحث آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی را مطرح و به سالگرد رحلت ایشان اشاره کرد....

روزنامه خراسان نیز دیروز گفت‌وگویی با عباس عراقچی، دبیر شورای راهبردی سیاست خارجی داشته که در بخش‌هایی از این مصاحبه معاون سیاسی پیشین وزارت خارجه با اشاره به مقطع زمانی ترور سردار سلیمانی تصریح کرد: «به کاروان حاج قاسم بامداد روز جمعه حمله و ایشان شهید شد. فکر می‌کنم حدود سه صبح بود که آقای طباطبایی، معاون سفیرمان در بغداد به من زنگ زد و گفت چنین اتفاقی افتاده و من در خواب و بیدار پرسیدم مطمئن هستید و گفت بله. من برای چند دقیقه در شوک بودم و اینکه چه کار باید کرد. به دکتر ظریف خبر دادم و ایشان هم پشت تلفن خشکش زد و بعد از چند دقیقه تماس گرفت و گفت هماهنگ کن ساعت 6صبح شورای معاونان وزارت خارجه تشکیل شود که من همه را خبر کردم. 6صبح خودم را به وزارت خارجه رساندم و از همان جا وارد این شدیم که چه باید کرد.

فکر می‌کنم 10صبح هم جلسه شورای عالی امنیت ملی بود. در اینکه عکس‌العمل ما چه باید باشد، خیلی بحث شد. بحث اصلی این بود که چگونه باید جواب بدهیم. در اینکه باید پاسخ داده شود تردید نبود. سوال این بود چگونه و چه زمانی پاسخ دهیم. حرفی که در وزارت خارجه زده می‌شد این بود که در پاسخ عجله نکنیم؛ یعنی همان روز جواب ندهیم و مقداری فضای بین‌المللی و منطقه‌ای را رصد کنیم و بسنجیم و انتقام را موقعی بگیریم که اثر لازم را داشته باشد و از سر احساسات و عجله کاری نکنیم. در همان جلسه که اعضای شورای عالی امنیت ملی با رهبری داشتند نظر جلسه هم همین بود که از سر احساسات جواب ندهیم. بعد هم حمله موشکی به پایگاه عین‌الاسد طراحی شد و یک هفته بعد صورت گرفت.»

--> اخبار مرتبط