دوشنبه 7 آبان 1403

دیدار فرمانده پدافند هوایی ارتش با یکی از خانواده‌های شهدا در قم

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع

قم - ایرنا - فرمانده نیروی پدافند هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران با حضور در منزل شهید «قاسم حمید» با خانواده این شهید والامقام قمی دیدار و گفت‌وگو کرد.

به گزارش عصر پنجشنبه دبیرخانه دومین کنگره ملی شهدای استان قم، امیر سرتیپ «علیرضا صباحی‌فرد» در دیدار با خانواده شهید قاسم حمید که اولین شهید پدافند هوایی ارتش در استان قم است، ابراز کرد: حضور در کنار خانواده شهدا توفیق الهی است که نصیب ما شده و در این محافل نورانی کسب فیض الهی حاصل می‌شود.

وی بیان کرد: شهدای گران‌قدر انقلاب و دفاع مقدس پیرو مکتب اهل‌بیت (ع) و به‌خصوص سیدالشهدا (ع) بودند و درراه اعتقاد خود، جانشان را فدا کردند.

فرمانده نیروی پدافند هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران خاطرنشان کرد: شهید قاسم حمید از اولین شهدای پدافند هوایی و از طلیعه‌داران شهدای دفاع مقدس محسوب می‌شود که در اولین روزهای جنگ، در میدان نبرد علیه رژیم بعث عراق حاضر شد و پس از مجاهدت به درجه رفیع شهادت نائل آمد.

گفتنی است در راستای برگزاری کنگره ملی شهدای استان قم و به مناسبت چهارمین یادواره شهدای ارتش در استان که با محوریت نیروی پدافند هوایی برگزار خواهد شد، تاکنون 80 دیدار با خانواده‌های معظم شهدا توسط امیران پدافند هوایی با اهداء لوح سپاس و تابلوی عکس شهید صورت گرفته است.

چهارمین یادواره شهدای ارتش استان قم با محوریت شهدای نیروی پدافند هوایی، پنج‌شنبه سوم شهریورماه1401 در سالن همایش‌های مرکز فقهی ائمه اطهار برگزار خواهد شد.

دومین کنگره ملی شهدای استان قم 27 آبان ماه جاری برگزار خواهد شد.

شهید قاسم حمید در تاریخ 13 فروردین سال 1326 در خانواده‌ای هشت‌نفری در روستای مهرزمین از توابع بخش خلجستان قم به دنیا آمد. تحصیلات ابتدایی را در این روستا سپری کرد و برای ادامه تحصیل راهی قم شده و از دبیرستان امام صادق (ع) (حکیم نظامی سابق) موفق به اخذ دیپلم شد. شهید حمید خدمت سربازی را در قالب سپاه دانش در شهر تربیت حیدریه گذراند.

در سال 1352 به استخدام نیروی هوایی ارتش درآمد و پس از طی دوره‌های آموزشی برای ادامه خدمت به گروه پدافند هوایی دزفول منتقل شد. در روز شهادت یعنی اول مهر سال 1359، 12 نفر از نیروهای پایگاه ازجمله شهید قاسم حمید در اثر رگبار مسلسل و بمباران هواپیماهای عراقی شهید شدند و فقط یک نفر زنده ماند.

پیکر مطهر شهید قاسم حمید پس از انتقال به قم و روستای مهرزمین، در گلزار شهدای این روستا به خاک سپرده شد.

به‌افتخار رشادت امیر سرتیپ شهید قاسم حمید که از نخستین شهدای پدافند هوایی ارتش و از طلیعه‌داران شهدای دفاع مقدس از استان قم محسوب می‌شود، پایگاه چهارم شکاری دزفول به نام این شهید عزیز نامگذاری شده است.

برچسب‌ها