شنبه 21 مهر 1403

دیپلمات ارشد کوبا: انتخاب مجدد ترامپ، بدترین سناریو برای هاوانا است

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
دیپلمات ارشد کوبا: انتخاب مجدد ترامپ، بدترین سناریو برای هاوانا است

تهران - ایرنا - دیپلمات ارشد کوبا که مسئول مناسبات این کشور با ایالات متحده است، انتخاب مجدد «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهوری آمریکا را بدترین سناریو برای هاوانا دانست.

به گزارش خبرگزاری فرانسه از هاوانا، «کارلوس فرناندز دی کاسیو» مدیر کل امور آمریکا در وزارت امور خارجه کوبا در مورد انتخابات ریاست جمهوری 2020 آمریکا گفت: اگر جمهوریخواهان پیروز شوند، یک سناریوی خیلی منفی رقم می خورد.

این مقام ارشد کوبایی افزود: آن وضعیت به مثابه استمرار سیاست تهاجمی علیه کشور ما است.

کوبا از سال 1962 مشمول تحریم اقتصادی آمریکا بوده است، اما تنش بین دو کشور در دوره ریاست جمهوری «باراک اوباما» کاهش یافت.

زمانی که ترامپ به قدرت رسید، تحریم ها علیه کوبا را افزایش داد و بسیاری از توافق های میان دو کشور را که در دوره زمامداری اوباما منعقد شده بود، لغو کرد یا به حال تعلیق درآورد.

ترامپ در سال 2019 مجازات های بسیاری علیه کوبا اعمال کرد، مانع از سرمایه گذاری در این کشور شد، برای طرح ادعای جبران خسارت در دادگاه های آمریکا در برابر املاک ملی شده چراغ سبز نشان داد و سد راه فعالیت های مالی و تجاری با کوبا شد.

علاوه بر این موارد، قرنطینه سراسری در کوبا برای جلوگیری از شیوع کرونا، وضعیت اجتماعی میلیون ها کوبایی را که از کمبود مواد غذایی و سوختی رنج می برند، وخیم تر کرده است.

در همین حال، دیپلمات ارشد کوبا گفت که دوره دوم ریاست جمهوری ترامپ بدتر از دوره اول خواهد بود، زیرا افرادی با مواضع ضد کوبایی را در موقعیت های مهم در بدنه دولت، ساختار وزارت امور خارجه یا شورای امنیت ملی حفظ می کند.

وی در عین حال تاکید کرد که به رغم این خصومت ورزی، کوبا تمایلی به قطع روابط با آمریکا ندارد، اگرچه درصورت وقوع این مساله، برای آن آماده است.

وی گفت که دولت ترامپ، مقام های آمریکایی را مجبور به دروغگویی می کند، همان اتفاقی که درخصوص مقام های وزارت امور خارجه و حتی سفارت آمریکا در هاوانا در حال وقوع است.

با این حال، کوبا از سابقه تحمل دیپلمات های خصومت ورز در خاک خود برخوردار است. دی کاسیو گفت که نیازی به اخراج این افراد نداریم.

اما این رفتارهای خصمانه به نوعی در هر دو کشور نمود یافته است. چندی پیش یک مهاجر کوبایی سفارت کوبا در واشنگتن را به گلوله بست. اگرچه وی به سرعت بازداشت شد، کوبا اعلام کرد که از طرف واشنگتن به طور رسمی مکاتباتی در این مورد دریافت نکرده است.

هاوانا، پلیس آمریکا را به همدستی در آنچه اقدام تروریستی توصیف کرد، متهم کرده است.

سرویس مخفی آمریکا که مسوولیت حفاظت از نهادهای دیپلماتیک و سیاسی و مقام‌های بلندپایه را بر عهده دارد، اعلام کرد که «الکساندر آلازو» ضارب چهل و دو ساله این حمله مسلسل و مهمات ثبت‌نشده در اختیار داشته است.

*س_برچسب‌ها_س*