دوشنبه 26 شهریور 1403

رأی مردم به نظام جمهوری اسلامی از برکات حوزه علمیه بوده است

خبرگزاری مهر مشاهده در مرجع
رأی مردم به نظام جمهوری اسلامی از برکات حوزه علمیه بوده است

قم - مرجع تقلید شیعیان گفت: رأی دادن مردم به نظام جمهوری اسلامی از برکات حوزه علمیه بوده است که امروز باید با چنگ و دندان آن را حفظ کنیم تا به دست امام زمان (عج) برسانیم.

قم - مرجع تقلید شیعیان گفت: رأی دادن مردم به نظام جمهوری اسلامی از برکات حوزه علمیه بوده است که امروز باید با چنگ و دندان آن را حفظ کنیم تا به دست امام زمان (عج) برسانیم.

به گزارش خبرنگار مهر، آیت الله جعفر سبحانی صبح شنبه در آئین شروع سال تحصیلی حوزه‌های علمیه که در سالن همایش مدرسه دارالشفاء قم برگزار شد گفت: در دنیا دو نوع آموزش داریم که حوزوی و دانشگاهی است که ویژگی‌های هر یک باید دیده شود و حوزه‌های علمیه ریشه در دوران امام جعفر صادق (ع) دارند.

مرجع تقلید شیعیان با بیان اینکه استاد در آموزش عالی انتصابی است امام در حوزه علمیه بعد از سطح اولیه انتخابی بوده است افزود: اگر بخواهیم از همه ظرفیت‌های اساتید بهره ببریم باید بر ویژگی انتخابی بودن استاد در حوزه علمیه اصرار کنیم.

آیت الله سبحانی ابراز کرد: موضوع پیش مطالعه قبل از درس، بسیار مهم است که این امر در دانشگاه دیده نمی‌شود اما در حوزه علمیه طلاب اگر بخواهد پیشرفت کند باید از قبل درس را بخواند.

وی با بیان اینکه بعد از تدریس مذاکره جمعی نیز از ویژگی‌های حوزه علمیه است افزود: در این صورت روح اجتهاد در بین نظرهای مختلف افراد زنده می‌شود که این ویژگی در گذشته بوده و امروز نیز وجود دارد و بر این امر تذکر می‌دهیم.

استاد برجسته حوزه علمیه قم عنوان کرد: در حوزه بر خلاف دانشگاه موارد درسی باید کم باشد تا طلبه بتواند بر آن مسلط شود و مطالب را هضم کند و به صورت عمقی بر مطالب تسلط یابد.

آیت الله سبحانی تاکید کرد: طلاب باید مفاد درسی را به درستی بشناسند و درک کنند که این ویژگی حوزه‌های علمیه در کشورهای مختلف از جمله ایران و عراق و مصر از گذشته مورد توجه بوده است.

مرجع تقلید شیعیان ادامه داد: در دانشگاه امتحان تستی است که باید توجه داشت که امتحان باید فهمی باشد که در حوزه اینگونه است در غیر این صورت امتحان تستی نشان دهنده قدرت حافظه است و امتحان در حوزه باید امتحان فهم مطالب باشد.

وی گفت: خروجی دانشگاه برای اشتغال در یک مسئله اجتماعی است و این امر محترم است اما خروجی حوزه‌های علمیه برای تبلیغ و تدریس است که اگر بخواهیم حوزه‌های علمیه باقی بماند باید طلاب آن یا مبلغ یا مدرس و نویسنده شود و اگر بخواهیم قدرت و کیفیت حوزه‌های علمیه را حفظ کنیم باید این ویژگی‌های را حراست کنیم.

ضرورت تربیت مبلغ در حوزه‌های علمیه

آیت الله سبحانی با بیان اینکه حوزه‌های علمیه پس از انقلاب اسلامی تکامل داشته است و برخی از رشته‌ها ایجاد و تقویت شدند افزود: در برخی رشته‌ها همانند مبلغ ضعف داشتیم و امروز مبلغ در سطح بالا کم داریم و باید موضوع تربیت مبلغ را جدی بگیریم و باید ذوق طلاب را شناسایی کرد که آیا می‌تواند در عرصه تبلیغ ورود کند و یا در عرصه اجتهاد ادامه مسیر دهد.

مرجع تقلید شیعیان بیان کرد: اگر بخواهیم دیانت مردم را حفظ کنیم باید بدانیم توسط همین منبرها انجام می‌شود و امام راحل بواسطه همین منبری‌ها نهضت را ایجاد کرد و تربیت مبلغ مهم است که استاد و درس خاصی می‌خواهد.

وی عنوان کرد: توجه به مسائل روز خوب است اما برای فهم مسائل روز باید به علوم گذشته تسلط داشته باشیم که در این صورت می‌توان مسائل جدید را دنبال کرد.

استاد برجسته حوزه علمیه قم گفت: حوزه علمیه در سال 1301 پی ریزی شد و در نظام گذشته می‌خواستند که موارد غربی را در جامعه پیاده کنند که امروز شاهدیم که مبلغان حوزه علمیه، دین را در کشور حفظ کردند و به ندای امام در محرم و صفر لبیک گفتند.

آیت الله سبحانی عنوان کرد: رأی دادن مردم به نظام جمهوری اسلامی از برکات حوزه علمیه بوده است و با تمام احترام به حوزه علمیه نجف، باید بیان کرد که حوزه علمیه قم در این عرصه پیشگام بوده که امروز باید با چنگ و دندان آن را حفظ کنیم تا به دست امام زمان (عج) برسانیم.