یک‌شنبه 15 مهر 1403

رؤسای جمهوری آمریکا و مصر دیدار کردند

خبرگزاری اکو نیوز مشاهده در مرجع

به گزارش خبرگزاری اقتصادایران، «جو بایدن» رئیس جمهور آمریکا در حاشیه نشست تغییرات آب و هوایی سازمان ملل موسوم به «COP 27» در شهر شرم الشیخ با «عبدالفتاح السیسی» همتای مصری دیدار و گفت‌وگو کرد.

السیسی در این دیدار بر روابط و شراکت راهبردی آمریکا و مصر و نقش محوری آن در حمایت از امنیت و ثبات منطقه غرب آسیا و نیز تمایل قاهره به تقویت هماهنگی و رایزنی با آمریکا در زمینه‌های مختلف سیاسی، امنیتی و مسائل منطقه ای تأکید کرد.

بنابر گزارش وبگاه «الیوم السابع»، بایدن نیز مصر را دوست و متحد قوی آمریکا در منطقه خواند و تمایل آمریکا برای گسترش هماهنگی و رایزنی مشترک با قاهره درباره مسائل منطقه‌ای و بین‌المللی را مورد تأکید قرار داد.

به گفته «بسام راضی» سخنگوی رسمی ریاست جمهوری مصر، السیسی و بایدن همچنین تحولات فلسطین را بررسی کرد و بایدن از تلاش‌های محوری مصر در این خصوص از جمه حفظ آرامش بین دو طرف فلسطینی و اسرائیلی قدردانی کرد و السیسی نیز موضع ثابت مصر برای دستیابی به راه‌حل عادلانه و فراگیر جه تضمین حقوق ملت فلسطین را مورد تأکید قرار داد.

در این دیدار همچنین مبارزه با تروریسم و پاره‌ای از مسائل منطقه‌ای و بین‌المللی به ویژه بحران روسیه و اوکراین و پیآمدهای منفی آن در سطح جهان به خصوص در بخش غذایی و انرژی، اوضاع لیبی، یمن و سوریه بررسی شد و السیسی گفت که برای دستیابی به حل‌وفصل سیاسی این بحران‌ها بایستی بر نهادینه کردن مفهوم دولت ملی، پایان دادن به حضور مزدوران و شبه‌نظامیان خارجی در منطقه تمرکز کرد.