سه‌شنبه 17 مهر 1403

رئیس اتاق اصناف بوشهر خواستار بازنگری در محدودیتهای جدید کرونایی شد

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
رئیس اتاق اصناف بوشهر خواستار بازنگری در محدودیتهای جدید کرونایی شد

بوشهر - ایرنا - رئیس اتاق اصناف مرکز استان بوشهرگفت: باتوجه به شرایط خاص کاری مشاغل در استانهای جنوبی و بویژه بوشهر بدلیل شرایط جوی تعیین ساعت کار یکسان برای خاتمه صنوف در اثر محدودیتهای کرونایی مشکلاتی ایجاد می کند که نیازمند بازنگری است.

مصطفی گراشی روز دوشنبه در جمع خبرنگاران افزود: واحدهای صنفی در بوشهر برحسب عادت تابستانه ناشی از گرما و شرجی بالا در طول روز حداقل پنج ساعت تعطیل هستند و فعالیت صنفی خود را عصرها بین ساعت های 17 و یا 18 آغاز میکنند.

وی بیان کرد: واحدها در نوبت صبح نیز مشتریان زیادی ندارند و نگاه آنها بیشتر به فروش در شیفت بعد از ظهر است که با اعلام پایان کار آنها در ساعت 18 در این مدت هیچگونه فروشی نخواهند داشت.

گراشی یادآورشد: در این راستا برای افزایش ساعت فعالیت صنوف این استان که هم اینک باید ساعت 18 تعطیل کنند پیشنهادی مبنی بر ساعت 21 و یا حداقل 20 به اتاق اصناف ایران ارائه شده تا با برگزاری نشست کارگروه فنی ستاد ملی مقابله با کرونا این موضوع بررسی شود.

وی عنوان کرد: در مرکز استان بوشهر 10 هزار واحد صنفی وجود دارد که از این شمار پنج هزار واحد آن مشمول محدودیت‌های جدید کرونایی برای مشاغل گروه‌های دو، سه و چهار هستند.

مشاغل گروه دوم شامل پاساژها و مراکز خرید و مال‌های فروش غیرمواد غذایی، تمرین و انجام مسابقه‌های ورزشی، مراکز متبرکه و زیارتگاه‌ها، مساجد و مصلی‌ها، قنادی یا شیرینی فروشی، آب میوه و بستنی فروشی، مراکز تهیه و طبخ غذا با پذیرش مشتری، آرایشگاه مردانه، بازار فروش خودرو، مراکز شماره گذاری اتومبیل، فرش و موکت فروشی، اسباب بازی فروشی، فروش لوازم خانگی، خدمات چاپ دیجیتال، تزیینات داخلی ساختمان، کادویی فروشی، عمده فروشی و خرده فروشی پوشاک، پارچه فروشی، آتلیه و عکاسی، مشاور املاک، پرده سرا، فروش مبلمان، فروش کیف و کفش، فروش لوازم التحریر، خیاطی، خرازی، فروشگاه لوازم آرایشی و بهداشتی، شیرینی پزی، خشکبار و آجیل فروشی می‌شوند.

مشاغل گروه سوم شامل دانشگاه‌ها، مدارس، حوزه‌های علمیه، آموزشگاه‌های فنی و حرفه‌ای و زبان‌سراها و سایر آموزشگاه‌ها و کتابخانه‌ها، مهدهای کودک، استخرهای سرپوشیده، سینما و تئاتر و مراکز مشابه، موزه و باغ موزه، تالارهای پذیرایی، آرایشگاه‌های زنانه و سالن‌های زیبایی می‌شوند.

گروه چهارم نیز شامل برگزاری مراسم اجتماعی، فرهنگی، مذهبی و همایش‌ها، باشگاه‌های ورزشی برای ورزش‌های پر برخورد از جمله کشتی و کاراته و جودو، مدارس شبانه روزی، کافه، قهوه خانه و چای خانه با عرضه مواد دخانی، باغ وحش و شهربازی‌ها و مراکز تفریحی آبی هستند.

در استان بوشهر به دلیل گرمای آب و هوا عمده مردم خرید خود را در نوبت عصر انجام میدهند که با توجه اعلام ساعت 18 به عنوان پایان فعالیت کاری روزانه این موضوع نارضایتی برخی از کسبه را به دنبال داشته است.

با شروع موج سوم بیماری کووید 19، ستاد ملی مقابله با کرونا در نشست هفته جاری خود برای فعالیت مشاغل غیرضروری در تهران، مراکز استانها و شهرهای پرجمعیت محدودیت ساعت کاری وضع نمود و پایان فعالیت آنها را ساعت 18 اعلام کرد که این محدودیت شمار بسیاری از صنوف توزیعی و خدماتی را دربرمی‌گیرد.

براساس اعلام سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا مشاغل غیرضروری از روز بیستم آبان ماه از ساعت 18 بعد از ظهر تعطیل می‌شوند.

در این زمینه مقرر شده از 20 آبان به مدت یک ماه (تا 20 آذر) از ساعت 18 محدودیت اعمال شود و همه مراکز شغلی به جز مراکز ضروری تعطیل شوند.

مراکز ضروری شغلی شامل مراکز درمانی داروخانه ها، مراکز آتش نشانی، امداد و نجات، آمبولانس ها، خدمات سرویس های عمومی آب و برق و تلفن و سوپری ها و فروشگاههای زنجیره ای است و بقیه مشاغل تا صبح فردای هر روز تعطیل می‌شوند.

*س_برچسب‌ها_س*