پنج‌شنبه 6 اردیبهشت 1403

راه آهن جلفا مزیتی بزرگ برای افزایش تجارت ایران و جمهوری آذربایجان است

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
راه آهن جلفا مزیتی بزرگ برای افزایش تجارت ایران و جمهوری آذربایجان است

تبریز - ایرنا - سرکنسول ایران در نخجوان با توجه به تحولات منطقه و تفاهم‌نامه سه جانبه بین روسیه، آذربایجان و ارمنستان، وجود راه آهن جلفا را مزیت و امتیازی بزرگ برای منطقه آزاد ارس و آذربایجان‌شرقی در راستای افزایش ظرفیت تجاری بین ایران و جمهوری آذربایجان دانست.

سید احمد حسینی روز پنجشنبه در نشستی با حضور معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری آذربایجان شرقی، اعضای هیات مدیره و برخی معاونان و مدیران ارس، فرماندار و برخی فرماندهان نظامی و روسای ادارات شهرستان جلفا در منطقه آزاد ارس اظهار کرد: با وجودی که جمهوری خودمختار نخجوان به لحاظ وسعت، مساحت کوچکی دارد ولی با توجه به تحولات جدید و به دلیل اهمیت راهبردی و استراتژیک خود اهمیت فوق العاده دارد.

وی خاطرنشان کرد: کشورمان ایران 215 کیلومتر مرز مشترک با نخجوان دارد که نیمی از این مساحت در محدوده آذربایجان شرقی است و با توجه به اهمیت ایجاد راه ارتباطی بین آذربایجان و نخجوان، وجود راه آهن جلفا از این لحاظ یک امتیاز بزرگ می باشد و منطقه آزاد ارس باید در این راستا اقدامات راهبردی انجام دهد تا همزمان با تحولات منطقه پیش رود.

وی همچنین تحولات ایجاد شده در منطقه قره باغ را یک فرصت مناسبت برای کشور و آذربایجان شرقی عنوان کرد و افزود: بعد از جنگ دوم قره باغ شاهد یک عرصه و مرحله جدید در تحولات در منطقه قفقاز هستیم و خوشحالیم که بعد از 30 سال این منطقه از حالت سکوت خارج شده است و تحولات اقتصادی و بحث های ارتباطات، راه و راه آهن آن آغاز و فعال شده است و از طرفی با توجه به اینکه آذربایجان شرقی قطب صنعت، تولید و اقتصاد کشور است این موقعیت بسیار خوبی برای استان است تا از فرصت ایجاد شده در منطقه قفقاز استفاده کرده و بتواند با مشارکت جدی در آن سهم بزرگی از بازار را به دست آورد.

افزایش مبادلات تجاری با کشورهای همسایه نیازمند تغییر رویکردها و تسهیل گری است

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری آذربایجان شرقی نیز با اشاره به رویکرد دولت سیزدهم در راستای افزایش تعاملات با کشورهای همسایه گفت: رویکرد اصلی و قالب دولت سیزدهم افزایش مراودات اقتصادی با کشورهای همسایه است و در این راستا برای استان های مرزی رسالت های جدیدی تعریف شده است که بتوانند مبادلات تجاری خود را با کشورهای همسایه و یا کشورهایی که در حوزه نفوذ اقتصادی آن استان ها هستند مانند کشورهای حوزه اوراسیا که در حوزه نفوذ اقتصادی آذربایجان شرقی است افزایش دهند.

محمد کلامی افزود: دستیابی به این هدف نیازمند ایجاد تغییر در رویکردها و کارکردهای اقتصادی استان و تسهیل گری در امور است و تمامی ارگان های دخیل در این امر از جمله منطقه آزاد ارس، گمرکات استان، سازمان صمت و پایانه ها باید رویکردهای خود را با رسالت و ماموریت تعریف شده هماهنگ کنند.

کلامی با اشاره به اینکه جمهوری آذربایجان و نخجوان از گذشته به دلیل وجود مشترکات تاریخی، فرهنگی و مذهبی جایگاه خاصی در آذربایجان شرقی دارند، افزود: با توجه به اینکه رئیس جمهور آذربایجان از ایران برای بازسازی مناطق آزاد شده دعوت به همکاری کرده است و از طرفی با توجه به اعلام آمادگی نخست وزیر جمهوری آذربایجان مبنی بر فعال کردن گمرک جلفا، راه اندازی قطار نخجوان - ارس - مشهد جهت اعزام مسافرین نخجوان برای زیارت و نیز راه اندازی توریسم سلامت، شاهد اتفاقات خوبی در منطقه خواهیم بود.

وی دبا اشاره به اینکه اقدامات انجام گرفته در استان های مرزی در زمینه افزایش مبادلات تجاری و اقتصادی با کشورهای همسایه بعد از یک دوره یک ساله ارزیابی خواهند شد، گفت: تیم اقتصادی استان در این زمینه باید فعال باشد تا تسهیل گری و روانسازی در این امور اتفاق بیفتد.

بهره برداری از فرصت های گردشگری سلامت کشورهای همسایه، نیازمند همکاری بخش های مختلف کشور در سطوح ملی و استانی است

عضو هیات مدیره سازمان منطقه آزاد ارس نیز در این نشست گفت: بهره برداری حداکثری از فرصت های گردشگری سلامت از کشورهای هدف بازار نخجوان و جمهوری آذربایجان، نیازمند همکاری، همراهی و مشارکت بخش های مختلف کشور در سطوح ملی و استانی است و نمی توان از یک مجموعه خاص مانند سازمان منطقه آزاد ارس یا استانداری انتظار داشت به تنهایی این روند را مدیریت کند.

غلامحسین کریمی افزود: نقش وزارت خانه های بهداشت و میراث فرهنگی و گردشگری در تسهیل، اجماع سازی و هماهنگی بین بخش های مختلف در فرایند جذب گردشگران سلامت از کشورهای همسایه به خصوص جمهوری آذربایجان و جمهوری خودمختار نخجوان، بسیار حائز اهمیت است.

وی یادآور شد: سازمان منطقه آزاد ارس با مشارکت بخش خصوصی زیرساخت های بهداشتی و درمانی را در راستای جذب گردشگران سلامت از کشورهای فراهم کرده است و لازمه جذب توریسم سلامت از کشورهای همسایه در منطقه آزاد ارس مشارکت و همکاری دستگاه های مرتبط است.

برچسب‌ها