جمعه 10 فروردین 1403

ربیع الاول، بهار ماه ها / ماه ربیع الاول چه اعمالی دارد؟

خبرگزاری دانا مشاهده در مرجع
ربیع الاول، بهار ماه ها / ماه ربیع الاول چه اعمالی دارد؟

ماه ربیع الاول همان گونه که از اسم آن پیداست بهار ماه ها می باشد؛ به جهت اینکه آثار رحمت خداوند در آن هویداست. در این ماه ذخایر برکات خداوند و نورهای زیبایی او بر زمین فرود آمده است؛ زیرا میلاد رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) در این ماه است.

به گزارش خبرنگار فرهنگی  شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ اکنون وقت آن است که با پشت سر گذاشتن ماه محرم و صفر وارد یک ماه دیگر از ماه های خوب خدا می شویم؛ ماه ربیع الاول که در این بهار به یُمن رویش دوباره‌مان سجده شکر به جای آوریم و این بهار را قدر بدانیم و بندگی کنیم. ماه ربیع الاول از ماه های فرخنده برای شیعیان به ماه شادی و سُرور معروف است. ماه ربیع الاول سرور و حزن را با هم در خود جای داده است. روزهای این ماه ایام پر خاطره ای از شادی و اندوه اهل بیت علیهم السلام است. خبرهای خوشی همچون ولادت پیامبر (صلی اللَه علیه و آله)، لیله المبیت و هجرت پیامبر صلی اللَه علیه و آله، شب معراج، ورود حضرت به مدینه، ولادت امام جعفر صادق علیه السلام، آغاز امامت حضرت ولی عصر علیه السلام پس از مسمومیت و شهادت امام حسن عسکری علیه السلام، روزهای بیاد ماندنی این ماه است. ازدواج پیامبر صلی اللَه علیه و آله با حضرت خدیجه سلام اللَه علیها و ورود حضرت معصومه سلام اللَه علیها به قم روزهای دیگری است که خاطره های خوشی را بر جای گذاشته است. آغاز وجوب نماز، عمود دین اسلام روز دیگری است که هیچگاه فراموش نخواهد شد. از سوی دیگر واقعه وحشتناکی در این ماه رخ داده که سر آغاز همه مصائب اهل بیت علیهم السلام است و آن هجوم به خانه وحی پس از دفن بدن مطهر پیامبر صلی اللَه علیه و آله است. ورود اهل بیت امام حسین علیه السلام به شام بنا بر نقلی بعد از 66 روز تخریب کعبه، نیز از آثار شوم سقیفه است که در این ماه رخ داده است. شهادت امام عسکری علیه السلام، وفات حضرت سکینه سلام اللَه علیها نیز از حوادث این ماه است. از جنگهای پیامبر صلی اللَه علیه و آله جنگ بنی النضیر و جنگ دومه الجندل در این ماه بوده است. همچنین صلح امام حسن علیه السلام در این ماه اتفاق افتاده است.

اعمال و وقایع رخ داده در ماه ربیع الاول

شب اول: این شب به نام «لیله المبیت» مزین است، در این شب یک حادثه مهم تاریخی واقع شد و آن این که در سال سیزدهم بعثت، رسول خدا (ص) از مکه به قصد هجرت به سوی مدینه، از شهر خارج شد و در «غار ثور» پنهان شد و امیر ممنان علی (ع) برای اغفال دشمنان، فداکارانه در بستر رسول خدا (ص) خوابید. آیه شریفه «وَ مِنَ الناسِ مَن یَشرِی نَفسَهُ ابتِغاءَ مَرضاتِ اللهِ وَ اللهُ رَءُوف بِالعِبادِ؛ بعضی از مردمِ (با ایمان و فداکار) جان خود را در برابر خشنودی خدا می‌فروشند و خداوند نسبت به بندگان مهربان است» در حق آن حضرت نازل شد. سال هجرت رسول خدا (ص) مبدأ تاریخ مسلمانان است و تحولی عظیم در جهان اسلام روی داد. روز اول:

روزه گرفتن به شکرانه سلامتی پیامبر اعظم و امیرمومنان از گزند کفار و مشرکان در اول ربیع‌الاول، خواندن زیارت پیامبر (ص) و علی (ع) در این روز و روزه، از جمله اعمال شب ماه ربیع الاول است. روز هشتم: در روز هشتم ربیع الاول، سال 206، شهادت امام حسن عسکری (ع) طبق روایتی واقع شده است و از همان روز، امامت حضرت صاحب الزمان، آغاز شد. در این روز شایسته است زیارت امام حسن عسکری (ع) خوانده شود و البته بسیاری معتقدند روز نهم ربیع، آغاز امامت آقا امام زمان (عج) است بین روز هشتم و نهم ربیع بین محدثان اختلاف است. ما قول مشهور را آورده‌ایم، و اینگونه نیست که فردای روز شهادت امام یازدهم آغاز امامت امام دوازدهم باشد بلکه توام با شهادت یک امام آغاز امامت امام بعدی است چرا که امامت ایشان از قبل مشخص بوده است. روز دهم: روز ازدواج رسول خدا (ص) با حضرت خدیجه کبری (ع) است. روز دوازدهم: این روز مطابق نظر مرحوم شیخ کلینی و مسعودی و همچنین مشهور میان اهل سنت، روز ولادت با سعادت نبی مکرم اسلام (ص) است. همچنین در این روز، رسول خدا (ص) بعد از 12 روز که مسیر راه میان مکه و مدینه را پیمود وارد مدینه شدند و روز انقراض دولت بنی مروان در سال 132 است. روز چهاردهم: در سال 64 در چنین روزی، یزید بن معاویه به هلاکت رسید. وی پس از سه سال و نُه ماه خلافت که همراه با جنایات عظیمی بود که مهمترین آن واقعه کربلا و شهادت ابی عبدالله الحسین (ع) و یارانش است در سن سی و هفت سالگی در منطقه «حوران» زندگی ننگینش به پایان رسید جنازه‌اش را در دمشق دفن کردند ولی اکنون اثری از او نیست. شب هفدهم: طبق روایات مشهور شیعه، شب ولادت حضرت خاتم الانبیا، رسول معظم اسلام (ص) است و شب بسیار مبارکی است. غسل به نیت روز هفدهم ربیع الاول، روزه، دادن صدقه، زیارت رسول خدا (ص) از دور و نزدیک، زیارت امیرالمونین علی (ع)، تکریم، تعظیم و بزرگداشت این روز بسیار بجاست، روز هفدهم: همان گونه که گفتیم مشهور میان علمای امامیه آن است که روز هفدهم ربیع الاول، روز ولادت با سعادت رسول خدا حضرت محمد بن عبدالله (ص) است و معروف آن است که ولادتش در مکه معظمه، واقع شده است و زمان ولادتش هنگام طلوع فجر، روز جمعه، سنه عام الفیل بوده است. همچنین در چنین روزی در سال 83 هجری قمری، ولادت امام صادق (ع) واقع شده است و از این جهت نیز بر اهمیت این روز افزوده شده است.