پنج‌شنبه 14 تیر 1403

رتبه اول ایران در تولید پسماند کشاورزی

وب‌گاه الف مشاهده در مرجع
رتبه اول ایران در تولید پسماند کشاورزی

تصفیه شیرابه‌های شهرهای قزوین و اصفهان 2 طرح اولویت‌دار ستاد توسعه اقتصاد دانش‌بنیان آب، اقلیم و محیط زیست معاونت علمی ریاست جمهوری است که اجرای آن علاوه بر جلوگیری از آلوده شدن آب‌های زیرزمینی موجب شد آب مورد نیاز بخش کشاورزی تامین شود.

علی پالیز دار، کارشناس ستاد توسعه اقتصاد دانش‌بنیان آب، اقلیم و محیط زیست در گفت‌وگو با ایسنا، گفت: این ستاد کارگروهی به نام «محیط زیست و اقتصاد چرخشی» دارد که طرح‌های این ستاد ذیل این کارگروه پیگیری می‌شود.

وی هدف این کارگروه را اجرا کردن ایده اقتصاد چرخشی در کشور عنوان کرد و ادامه داد: اقتصاد چرخشی یک ایده 10 سال اخیر دنیا است که هدف آن این است که اقتصاد خطی امروز را که اقتصادی متکی بر برداشت منابع، تولید محصولات و مصرف آنها و معدوم‌سازی و دفع محصولات است، به اقتصاد گردشی تبدیل کند که هم استفاده از منابع را کاهش و هم پسماند را کاهش خواهد داد.

پالیزدار با بیان اینکه در اقتصاد چرخشی، از پسماند بهترین استفاده صورت می‌گیرد، اظهار کرد: در این راستا، در دو سال اخیر که این کارگروه در این ستاد شکل گرفته است، طرح‌های متنوعی تعریف و اجرا شده است که از آن جمله می‌توان به حوزه پسماندهای کشاورزی اشاره کرد که همکاری‌هایی با کشت و صنعت‌های مختلف کشور از جمله کشت و صنعت کارون برقرار شد.

این کارشناس ستاد توسعه اقتصاد دانش‌بنیان آب، اقلیم و محیط زیست، این همکاری را در راستای کاهش پسماندها ذکر کرد و یادآور شد: کشت و صنعت کارون مجموعه‌ای در حوزه تولید شکر از نیشکر است که پسماندهای بسیار زیادی از باگاس و سایر پسماندها دارد که از آنها می‌توان در حوزه‌های مختلف بهره برد.

وی خاطر نشان کرد: ما در حال تبدیل این پسماندها به مواد باارزش هستیم. بخشی از این پسماندها برای تولید الکل و بخشی دیگر از آن به منظور تولید بیوگاز و تامین انرژی قابل استفاده است.

پالیزدار با اشاره به تولید روزانه 190 هزار تن پسماند کشاورزی در کشور، گفت: در این زمینه رتبه اول را داریم و اولویت اول ما کاهش این میزان پسماند است.

بهره‌گیری از پسماندهای صنعتی

پالیزدار، بهره‌گیری از پسماندهای صنعتی را از دیگر طرح‌های این ستاد نام برد و یادآور شد: در این زمینه با پالایشگاه آبادان، شرکت ایران خودرو و سایپا برای کاهش پسماندها، همکاری‌هایی را آغاز کرده‌ایم. در این همکاری قرار است پسماندها به مواد با ارزش بالا تبدیل شود.

وی اضافه کرد: به عنوان نمونه پروژه‌ای که با پالایشگاه آبادان کلید زدیم، جایگزین کردن الکل باMTBE به عنوان افزاینده عدد اکتان به بنزین است. این طرح در حال اجرا است.

وی افزود: علاوه بر آن در حوزه شهری در زمینه تصفیه شیرابه‌های شهری که حاوی مواد مضری هستند، اقدام کردیم و در این زمینه 3 طرح را اجرایی کرده‌ایم و تا کنون دو طرح را به بهره‌برداری رسانده‌ایم. یکی از این طرح‌ها «تصفیه شیرابه پسماند شهر اصفهان» است که یک واحد تصفیه با ظرفیت 20 متر مکعب در روز در اصفهان افتتاح شد.

پالیزدار، طرح دوم را تصفیه شیرابه‌های شهر قزوین با ظرفیت 15 متر مکعب در روز عنوان کرد و گفت: در این طرح‌ها شیرابه‌های حاصل از پسماندهای شهری از محل دفع پسماندها جمع آوری می‌شود؛ چرا که اگر این شیرابه وارد آب‌های زیر سطحی شوند، منجر به آلوده شدن آن خواهند شد. با جمع آوری این شیرابه و تصفیه آن به آب قابل استفاه در بخش کشاورزی تبدیل خواهد شد.

وی تاکید کرد: اجرای این طرح از یک سو موجب جلوگیری از آلودگی آب‌های زیر زمینی می‌شود و هم از سویی شیرابه‌ها به چرخه مصرف باز می‌گردند.

این کارشناس ستاد توسعه آب و اقلیم و محیط زیست، ادامه داد: فناوری‌های مورد استفاده در این دو طرح متفاوت است؛ فناوری مورد استفاده در شهر اصفهان حرارتی و در قزوین مبتنی بر فیلترینگ است.

اجرای طرح‌های تصفیه هوا

پالیزدار با اشاره به طرح‌های این ستاد در حوزه تصفیه هوا، یادآور شد: در این طرح‌ها، پروژه‌هایی برای تصفیه هوای محیط‌های خطرپذیر مانند دامداری‌ها و مرغداری‌ها تعریف و اجرا شده است.

وی تاکید کرد: در همه طرح‌های اجرا شده سعی بر این است که اقتصاد چرخشی را لحاظ کنیم تا هم به کاهش چالش‌های زیست محیطی کمک کند و هم آورده اقتصادی برای کشور داشته باشد.