شنبه 1 اردیبهشت 1403

رسانه‌های داخلی در جهاد تبیین، روایتگر اول رخدادها باشند

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
رسانه‌های داخلی در جهاد تبیین، روایتگر اول رخدادها باشند

شیراز - ایرنا - عضو شورای اطلاع رسانی دولت گفت: در جنگ ترکیبی محور تخریب تا دورترین نقاط کشور را در بر می‌گیرد و رسانه‌های داخلی در جهاد تبیین باید روایت نخست از رخدادها را داشته باشند تا در روایت‌ها جامانده نباشند.

به گزارش ایرنا، سپهر خلجی سه‌شنبه همزمان با روز روابط‌عمومی و ارتباطات در نشستی با اصحاب رسانه شیراز با بیان اینکه امروزه رسانه‌ها نقش بی بدیلی در مسیرسازی و شکل دهی افکار عمومی دارند، افزود: رسانه بازوان اصلی شکل دهی افکار عمومی است و اصحاب رسانه روایت ساز، تبیین کننده و روشنگر و هدایتگران جامعه هستند.

عضو شورای عالی سازمان خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) عنوان کرد: رسانه‌ها یکی از مهمترین وظایف را در سطح اجتماع بر عهده داشته و می‌توانند روایتگری صادق و یا برهم زننده صحنه باشند.

وی با بیان اینکه کشور در شرایط سخت هجمه همه جانبه رسانه ای قرار دارد که هدف این راهبرد نیز ضربه به ملت ایران است، گفت: رسانه یکی از عناصر اصلی جهاد تبیین است که اکنون ضرورت عمل به آن بیش از دوره‌های دیگراحساس می‌شود.

خلجی با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری در خصوص جهاد تبیین براساس منطق و مستند، گفت: موضوعات باید مستند و براساس منطق تبیین شود و حتی اگر نقدی هم وجود دارد باید با ادبیات مناسب باشد.

وی با بیان اینکه در جهاد تبیین باید موضع صادقانه و اقناع کننده باشد، افزود: تقویت جایگاه رسانه در حوزه جهاد تبیین بیش از هر چیزی مدیون کنشگری فعالین این بخش است.

عضو شورای اطلاع رسانی دولت اظهار داشت: محور تخریب تا دورترین نقاط کشور را در بر گرفته و جهاد تبیین باید روایت نخست را داشته باشد تا در روایت جا نمانیم.

وی بر اینکه سرعت، دقت و صحت باید در جهاد تبیین مدنظر اهالی رسانه باشد، گفت: جنگ ترکیبی اصطلاحی جدید است که رهبری نیز در ماه‌های گذشته از آن نام بردند و اصطلاحا به رقابت بدون درگیری گفته می شود که تصرف قلمرو بدون جنگ آشکار و قدرت نظامی انجام شود.

خلجی ادامه داد: بسیاری از کشورها اکنون تحت سلطه قرار می گیرند بدون اینکه به این کشورها لشکرکشی نظامی شود.

وی اضافه کرد: توسعه سریع فناوری‌های جدید مانند فضای سایبر، توسعه فناوری مبتنی بر شبکه، تغییر فضای اطلاعاتی، تغییر ماهیت جنگ و تغییرات نسلی باعث تغییرات ترکیبی در سطح دنیا شده است.

عضو شورای عالی سازمان خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) با بیان اینکه پدیده جنگ ترکیبی واژه جدیدی نیست بلکه به دلیل توسعه فضای مجازی شکلی نو به خود گرفته است، گفت: جنگ ترکیبی اهدافی شامل بهم زدن نظم، تضعیف رقیب و براندازی را دنبال می‌کند که با اهداف جنگ سخت یکسان است اما با هزینه کمتر محقق می‌شود.

وی با اشاره به اینکه با وجود تخریب زیاد در نبرد ترکیبی اما نمی‌توان پشتیبانی بین المللی را جلب کرد، اظهار داشت: استفاده از شکاف‌های قومیتی در نبرد ترکیبی مدنظر دشمنان است.

خلجی تاکید کرد: تمرکز در نبرد ترکیبی بر افکار عمومی جامعه است، خودتحقیری، بدبینی به مسئولان، تقویت حس عقب ماندگی، عصیان عمومی، غیرعادی انگاری شرایط کشور ازجمله ابزاری است که در بستر نبرد ترکیبی سامان داده می شود..

وی استفاده اصولی از رسانه را سلاح اصلی این نبرد دانست و افزود: هر رسانه ای که در جمهوری اسلامی فعالیت می کند باید به این مساله توجه داشته و در این نبرد حامی و کمک دهنده بوده و جامعه را به سمت درست هدایتگری کند.

عضو شورای اطلاع رسانی دولت همچنین گفت: امروز رسانه‌های ما از یکسری آسیب ها از جمله کمبود نیروی حرفه‌ای، کمبود اعتبارات و چالش جذابیت رنج می‌برند.

رئیس دانشکده ارتباطات دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکز نیز در این نشست ضمن تبریک روز ارتباطات و روابط عمومی به مدیریت رسانه‌ای در زمان مخاطرات و بحران‌ها اشاره کرد و گفت: کشور ما در معرض بحران‌های متعددی است.

اکبر نصرالهی افزود: وضعیت ما در خصوص مخاطرات خوب نیست و این به برهه کنونی نیز ربطی ندارد و در همه دوره‌ها وجود داشته است.

وی ادامه داد: بیش از 40 بحران در جهان شناسایی شده که بیش از 30 مورد آن در ایران رخ داده است.

وی اضافه کرد: ایران به لحاظ تنوع بحران در رده ششم جهان قرار دارد که اصلا جایگاه خوبی نیست.

رئیس دانشکده ارتباطات دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی گفت: طی چهار دهه گذشته، بحران‌های متعددی ازجمله سیل، زلزله و زیست محیطی در ایران رخ داده است.

وی با بیان اینکه همه کشورها و سازمان ها در معرض بحران قرار دارند، افزود: بهترین ابزار برای مدیریت بحران، رسانه است، آگاه بودن از مخاطرات و آگاه کردن مردم از طریق رسانه ها باعث مدیریت هوشمند و موفقیت در بحران خواهد شد.

نصرالهی به نقش منفی رسانه در حوادث غیرمترقبه نیز اشاره و خواستار بررسی و آسیب شناسی در این زمینه شد و اظهار داشت: اغلب رسانه‌ها به اصول روزنامه نگاری بحران آگاهی ندارند به همین دلیل با تاخیر واکنش نشان می دهند.

وی بیان کرد: مطالعات نشان می دهد که اخبار مخاطرات یا پوشش داده نمی شود و یا کم پوشش داده می شود.

وی علت وجود این نوع برخورد را رویکردها و راهبردها دانست و گفت: رویکردها در مخاطرات کمی، سنتی و رویدادی است و جهت گیری‌ها مستقل و انتقادی نیست.

رئیس دانشکده ارتباطات دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی افزود: اگر رسانه در اغلب موارد بی طرف نیست باید در بحران طرفدار مردم و امنیت ملی کشور باشد.

وی تاکید کرد: اختلافات سیاسی در مواقع بحران در رسانه‌ها باید کنار گذاشته و پشتیبانی از کشور و نظام مدنظر باشد.

نصرالهی گفت: رسانه ها باید مراقب امنیت روحی و روانی مردم باشند.

این نشست را روابط عمومی و امور بین الملل استانداری فارس برگزار کرد.

برچسب‌ها

رسانه‌های داخلی در جهاد تبیین، روایتگر اول رخدادها باشند 2