یک‌شنبه 15 مهر 1403

رشته آینده‌پژوهی در خراسان شمالی تدریس می‌شود / راه‌اندازی هنرستان‌های فرش و پرورش اسب در جرگلان

خبرگزاری دانا مشاهده در مرجع
رشته آینده‌پژوهی در خراسان شمالی تدریس می‌شود / راه‌اندازی هنرستان‌های فرش و پرورش اسب در جرگلان

ابوالقاسم اکبری با اشاره به اینکه طرح آینده پژوهی رشته ای برای نخستین بار در خراسان شمالی مطرح شده است، گفت: با اجرای این طرح متناسب با بوم هر منطقه رشته های جدید جایگزین رشته های منسوخ می شود.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از عصراترک، ابوالقاسم اکبری، مدیرکل آموزش و پرورش خراسان شمالی عصر امروز در شورای آموزش و پرورش استان اظهار داشت: در استان خراسان شمالی 88 هنرستان فنی و حرفه ای و کاردانش فعالیت دارند که از این تعداد 60 هنرستان در رشته های کاردانش و 28 مورد فنی حرفه ای هستند.

وی با اشاره به اینکه در استان 58 هنرستان پسرانه و 33 هنرستان دخترانه فعال هستند، ادامه داد: دغدغه ما این است که دانش آموزان به سمت فنی و حرفه ای و کاردانش سوق پیدا کنند تا از ابتدا در جهت اشتغال این افراد برنامه ریزی شود.

اکبری با بیان اینکه امروزه کشورهای توسعه یافته به سمت آموزش عملی دانش آموزان در مراکز آموزشی هستند، گفت: قطعا رشته های نظری تولید علم نیز در کنار این نوع نگاه جایگاه خود را حفظ خواهند کرد.

وی خاطرنشان کرد: ضریب کشور در میزان نسبت مدارس فنی و حرفه ای و کاردانش در مقایسه با نظری تا رسیدن به جایگاه مورد نظر فاصله دارد و اکنون در کشور 35 درصد مدارس هنرستانی بوده و رشته های نظری 65 درصد هستند که این آمار در خراسان شمالی 33 درصد هنرستان‌ها و 66 درصد نظری است.

این مقام مسئول بیان داشت: در استان خراسان شمالی از 160 رشته کاردانش 60 رشته و از بین 41 رشته در مدارس فنی و حرفه ای 21 رشته تدریس می شود که در سال های اخیر برخی از این رشته ها منسوخ شده اند.

اکبری به طرح آینده پژوهی رشته از طرف آموزش و پرورش خراسان شمالی اشاره کرد و گفت: در این طرح هدف بر این است که رشته های منسوخ کمرنگ تر شود و متناسب با بوم هر شهر رشته های جدید جایگزین شود.

وی یادآور شد: طبق برنامه ریزی های انجام شده، در شهرستان رازوجرگلان، دو هنرستان دخترانه و پسرانه با رشته بوم منطقه به بهره برداری خواهد رسید، که هنرستان دخترانه با رشته بومی فرش و هنرستان پسرانه با رشته بوم پرورش اسب ایجاد می شود.

محمدرضا حسین نژاد، استاندار خراسان شمالی نیز در این جلسه در رابطه با هنرستان ها توضیح داد: باید نیازسنجی و آمایش شغلی در هنرستان ها، سیستم صنایع، کارخانجات، کشاورزی و دامپروری به گونه ای انجام شود که افراد بعد از تحصیل بدانند در کجا می خواهند مشغول به کار شوند.

وی با اشاره به اینکه آمایش صنعتی باید به صورت کشوری باشد، گفت: آینده پژوهی رشته ای باید به گونه ای نباشد که افراد متناسب با بوم یک منطقه در یک رشته تحصیل کنند و در نهایت بیکار شوند، بلکه باید به گونه ای برنامه ریزی شود که با بازاریابی بعد از تولید کار، گام مثبتی در جهت اشتغال زایی برداشته شود که در غیر اینصورت ایجاد مشکل خواهد داشت.

انتهای پیام /