پنج‌شنبه 19 مهر 1403

رشد 7 برابری تماس‌ها با اورژانس اجتماعی خراسان شمالی

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
رشد 7 برابری تماس‌ها با اورژانس اجتماعی خراسان شمالی

بجنورد - ایرنا - مدیرکل بهزیستی خراسان شمالی گفت: به دنبال اعلام وزارت بهداشت در خصوص گزارش خشونت‌های خانگی، میزان تماس شهروندان استان با اورژانس اجتماعی بهزیستی 7 برابر شده است.

علی قربانی روز سه‌شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، موضوع عمده این تماس ها را همسرآزاری و خشونت های خانگی دانست و اظهار داشت: تنها در روز گذشته 90 تماس با اورژانس اجتماعی برقرار شد که تقریبا تمام آنها به جز چند تماس معدود، مربوط به خشونت خانگی و به ویژه همسرآزاری بود.

وی میانگین تماس های روزانه با اورژانس اجتماعی و تلفن 123 را تا پیش از این حدود 10 تماس عنوان کرد و افزود: پس از ارسال پیام وزارت بهداشت به مردم در مورد اعلام خشونت خانگی و تماس با اورژانس اجتماعی، تعداد تماس ها با مراکز مداخله در بحران افزایشی 7 تا 9 برابری داشته است.

وی یکی از علل افزایش خشونت و همسرآزاری را حضور مردم در قرنطینه خانگی بیان کرد و گفت: لازم است در هنگام ماندن در خانه همه افراد خانواده با صبوری و متانت حال یکدیگر را مراعات کنند.

مدیرکل بهزیستی خراسان شمالی اظهار داشت: سال قبل هزار و 474 تماس با اورژانس اجتماعی استان گرفته شد که کودک آزاری با 231 مورد در صدر تماس ها قرار داشت و اختلافات حاد خانودگی با 224 مورد و همسرآزاری با 84 مورد در رده های بعدی قرار داشتند.

اورژانس اجتماعی یکی از برنامه‌هایی است که برای حل مشکلات مردم توسط دفتر امور آسیب‌دیدگان سازمان بهزیستی راه اندازی شده است که فعالیت آن تلفیقی از مداخله در بحران فردی، خانوادگی و اجتماعی (مرکز اورژانس اجتماعی)، خط تلفن 123، تیم سیار اورژانس و پایگاه خدمات اجتماعی است که در مرحله اول با هدف توانمندسازی اجتماع محور در سکونت‌گاه‌های غیررسمی ایجاد و فعال شده است.

در این برنامه ویژگی‌های مهم تخصصی بودن، به موقع بودن و در دسترس بودن مد نظر قرار گرفته تا از این طریق ارائه خدمات اجتماعی به مردم در سازمان بهزیستی محدود به زمان و مکان خاص نشود و رویکرد فعال و جامعه محور جایگزین رویکرد غیرفعال در برنامه‌های عملیاتی شود.

این برنامه تلاش می‌کند تا مداخلات روانی و اجتماعی را قبل از مداخلات قضایی و انتظامی وارد کار کند.

38 هزار و 700 خانوار شامل 91 هزار و 600 نفر زیر پوشش خدمات حمایتی اداره کل بهزیستی خراسان شمالی هستند که 19 هزار نفر آنان در حوزه توانبخشی خدمات می گیرند و مابقی زنان سرپرست خانوار، کودکان بدسرپرست و بی سرپرست و افراد دارای آسیب و اعتیاد هستند.

استان خراسان شمالی 863 هزار نفر جمعیت دارد که 44 درصد آنان در نواحی روستایی سکونت دارند.

*س_برچسب‌ها_س* *س_پرونده خبری_س*