یک‌شنبه 30 اردیبهشت 1403

رصدخانه ملی ایران

رصدخانه ملی ایران

خبرگزاری ایسنا

محققان حوزه اخترفیزیک معتقدند بدون همکاری‌های بین‌المللی نمی‌توان راه به جایی برد و اجرای پروژه رصدخانه ملی می‌تواند الگویی برای سایر طرح‌ها باشد؛ چرا که این طرح دیگر به سمبل این همکاری‌ها در کشور تبدیل شده است.

خبرگزاری ایسنا

شاید کمتر روزنامه‌نگار و خبرنگاری فکر می‌کرد که روزی چهره برخی اساتید و شخصیت‌های مطرح کشور، آن هم در «حوزه علم» به دست استاد دیگری مخدوش شود و به نوعی شخصیت علمی استادی به دست استاد دیگر کشته شود!

خبرگزاری ایسنا

مطالعات مربوط به مکان یابی رصدخانه، طرحی است که در کشورهای اطراف ایران از سوی محققان کشورهای پیشرو انجام شده، ولی در ایران با همکاری مشاوران بین المللی توسط محققان دانشگاهی کشور انجام شده است و رییس دانشگاه شهید بهشتی با تاکید بر اینکه نتایج این دستاوردها هر چند که از سوی محققان تراز اول دنیا ستوده شده است، توسط افراد غیر متخصص در سطح بین المللی تضعیف می‌شود و این در حالی است که با...

خبرگزاری ایسنا

مدیر انجمن نجوم آماتوری ایران ضمن ابراز امیدواری از اینکه در آینده نه چندان دور زحمات کشیده شده در رصدخانه ملی به نتیجه مطلوب برسد، گفت: در بسیاری از نقاط دنیا در کنار رصدخانه با قطر آینه بزرگ، رصدخانه‌هایی در سطوح مختلف و با تجهیزات کوچکتری نیز تعبیه می‌شود تا اقشار مختلف جامعه و به ویژه آماتورهای آن کشور به آن دسترسی داشته باشند.

خبرگزاری ایسنا

رییس گروه علوم پایه فرهنگستان علوم و از محققان سابق رصدخانه ملی با تاکید بر اینکه علم امروزی در جای بسته انجام نمی‌شود بلکه نیاز به ارتباطات بین‌المللی وسیعی دارد، رصدخانه ملی را جایگاهی برای ورود منجمان کشور به عرصه‌های بین‌المللی دانست و تاکید کرد: به گروه منجمین و مهندسان درگیر در این پروژه آفرین می‌گویم چون کار منحصر به فردی را انجام دادند.

خبرگزاری ایسنا

به اعتقاد دانشیار پژوهشکده نجوم پژوهشگاه دانش‌های بنیادی، یکی از امتیازهای رصدخانه ملی، "ضد زلزله" بودن آن است؛ چرا که سازه این رصدخانه بر روی کوه "گرانیتی" ساخته شده و این در حالی است که در برخی از کشورها مانند شیلی که زلزله‌خیز است، در زمان وقوع زلزله، تلسکوپ‌ها تحت تاثیر آن قرار می‌گیرند و این امر جزو نگرانی‌های دائمی دانشمندان است.

خبرگزاری ایسنا

در حالی که بلندپروازنه و رؤیایی بودن طرح رصدخانه ملی جزء انتقاداتی بوده که به این طرح نسبت داده شد، ولی محققان این حوزه اعتقاد دارند که این رؤیاپردازی، محققان را در ساخت تلسکوپ 3.4 متری یاری کرد و این رؤیایی است که کشورهای همجوار ایران با خرید کلیه تجهیزات به آن رسیدند، ولی محققان ایرانی با کسب دانش فنی!

خبرگزاری ایسنا

رصدخانه ملی که با تلاش محققان پژوهشگاه دانش‌های بنیادی اجرایی شده، در حالی مورد انتقاد برخی قرار گرفته که از سوی محققان این پژوهشگاه بخش‌های اصلی آن برای نخستین بار در کشور بومی‌سازی شده است و به گفته آنها پس از پایان موفق نورگیری مهندسی، آینه اصلی و ثانویه پوشیده شده با آلومینیوم خالص، بر روی تلسکوپ مستقر می‌شوند. در این مرحله، هم محوری اپتیکی و تنظیمات مرتبط با آن و همچنین سیستم اپتیک...

خبرگزاری ایسنا

پژوهشگاه دانش‌های بنیادی در پی انتشار گزارشی در مجله "ساینس" در خصوص پروژه رصدخانه ملی ایران طی انتشار بیانیه‌ای، این پژوهشگاه را خانه نقد دانسته و یادآور شده است که انتقادات وارده شباهتی با نقد علمی و فنی ندارد و اکنون "دم خروس بیرون زده است" و خودبزرگ‌بین‌های آمریکایی و اروپایی از این توفیق عظیم فرزندان کشور ناراحت هستند.

خبرگزاری ایسنا

اخیرا مجله "ساینس" گزارشی که در آن از نگرانی و ترس محققان سابق این طرح که به مدارک و اسناد علمی جدید طرح نیز دسترسی ندارند؛ مطالبی منتشر کرد ولی مشاوران بین‌المللی این پروژه ملی، در پاسخ به این گزارش با انتشار بیانیه‌ای، محققان این پروژه را لایق اعتبار دانسته و حمایت علمی خود را از این طرح اعلام کردند.

خبرگزاری تسنیم

اهل فن می‌دانند که استقرار آینه در محل خاص آن، عملی ظریف، لیکن رویه‌ای است و هرچند وقت یک بار آینه از محل استقرار جدا شده و به محل لایه نشانی و سایر عملیات متصل می‌رود و دوباره به محل اصلی باز می‌گردد."

خبرگزاری ایسنا

انجمن نجوم ایران، برگزاری مراسم رونمایی از رصدخانه ملی را بیشتر اقدامی نمادین و برگرفته از فشارهای غیر کارشناسی خارج از ساختار دانشگاهی و پژوهشی دانست که می‌تواند آینده این پروژه کلان ملی را به مخاطره اندازد.

خبرگزاری تسنیم

مجری طرح رصدخانه ملی ایران گفت: هر آنچه در عمق کیهان است و هر جسم پرنوری که تا 7 میلیارد سال با ما فاصله داشته باشد، توسط تلسکوپ رصدخانه ملی ایران قابل رصد است.

خبرگزاری تسنیم

فیلم جالبی از تایم‌لپس کهشکان راه شیری از محل رصدخانه ملی ایران منتشر شده است.

خبرگزاری ایسنا

مجری طرح رصدخانه ملی با تاکید بر اینکه استفاده نابجا از واژه‌ها به ضرر طرح رصدخانه ملی است، گفت: تصمیم بر انجام مرحله نورگیری مهندسی در سایت رصدخانه در قله گرگش از پیش تعیین شده بود و پروژه رصدخانه ملی ایران مسیر حرکت خود را تغییر نداده و نمی‌دهد و چنین درخواستی نیز نشده است. مراسم روز دوشنبه هفته جاری نیز گرامیداشت و آغاز یک گام مهم دیگر در پروژه رصدخانه ملی ایران بود که آنرا به بهره‌برداری...

خبرگزاری تسنیم

رصدخانه ملی ایران که یک پروژه علمی بزرگ در کشور است در حالی در روزهای پایانی دولت دوازدهم توسط حسن روحانی افتتاح شد که هنوز "آینه تلسکوپ" به عنوان کلید‌ی‌ترین عنصر رصدخانه آماده نشده است!