یک‌شنبه 30 اردیبهشت 1403

رصدخانه ملی ایران

رصدخانه ملی ایران

خبرگزاری دانا

فعالیت معدن سنگ اهن واقع در ارتفاعات قله گرگش در رشته کوه کرکس منجر به تخریب محیط زیست و کاهش شدید دِبی اب این منطقه شده وزندگی مردم و کشاورزان دو شهر کامووچوگان، و جوشقان قالی را باخطرات جدی مواجه کرده است

خبرگزاری ایسنا

طرح‌های کلان ملی در حالی در وضعیت تعلیق و توقف قرار دارند که نه تنها اعتبارات آنها اختصاص نیافته است، بلکه به گفته معاون پژوهشی وزیر علوم در اعتبارات 1401 اختصاص بودجه این طرح‌ها پیش‌بینی نشده است؛ ولی اکنون با تاسیس صندوق "عتف" امیدهایی برای تزریق بخشی از اعتبارات این طرح‌ها ایجاد شده تا این طرح‌ها که هر کدام آنها حداقل 30 درصد پیشرفت دارند، تا مرحله بهره‌برداری به بالندگی برسند.

خبرگزاری تسنیم

280 میلیون مهاجر در دنیا داریم حتی اگر آمار ایرانیان مهاجر 4 میلیون نفر باشد، نزدیک به یک درصد از مهاجران دنیا را تشکیل دادیم؛ نداشتن برنامه، نداشتن آمار و نداشتن شناخت و فرهنگ از جمله چالش‌هایی است که در موضوع مهاجرت با آن مواجه هستیم.

خبرگزاری ایسنا

"رصدخانه مراغه" به عنوان نخستین رصدخانه ایران، زیر نظر "خواجه نصیرالدین طوسی" و در دوره هلاکوخان در شهر مراغه ساخته شد. در سال 1338 شمسی رصدخانه‌ای برای مؤسسه زمین‌شناسی دانشگاه تهران ساخته شد که دارای تلسکوپی کوچک بود و فقط برای رصد خورشید استفاده می‌شد؛ اما شاید بتوان گفت، "رصدخانه ابوریحان بیرونی" در شیراز نخستین رصدخانه نجوم کشور است که با همت پروفسور ثبوتی برای گسترش نجوم رصدی...

وب‌گاه عصر ایران

اگر بشر می‌تواند خود را تطبیق بدهد و برود جایی که آب ندارد، درخت چکار می‌تواند بکند؟ درخت که نمی‌تواند یک روزه مهاجرت کند. این را باید متوجه باشیم که اگر ناتوان بودیم تا با این اقلیم بسازیم، اقلیم خودش را تحمیل خواهد کرد و آدم‌های ناتوان و نابخرد را حذف می‌کند.

خبرگزاری ایسنا

استادی که همچنان در تعامل و ارتباط نزدیک با دانشجویان است و درک خوبی از شرایط و دغدغه‌های آنها دارد، معتقد است، اینقدر بچه‌ها را آزرده کرده‌ایم که همه می‌خواهند فرار کنند! با خون دل، جوان‌ها را در دانشگاه‌ها تربیت می‌کنیم، اما توانایی نگهداری آنها را نداریم و دو دستی تقدیم بیگانه می‌کنیم!

خبرگزاری ایرنا

تهران - ایرنا - رییس پژوهشگاه دانش‌های بنیادی گفت: نخستین نورگیری رصدخانه ملی در بهار و تابستان سال آینده آغاز می‌شود.

خبرگزاری ایسنا

در حالی که محققان بیشتر کشورها در طراحی و ساخت تلسکوپ "جیمز وب" مشارکت داشتند، ولی اکنون که این تلسکوپ پرتاب شده است، محققان حوزه‌های نجوم، اخترفیزیک و کیهان‌شناسی در تلاش هستند تا با ارائه پیشنهادهای جذاب رصدی، در پروژه‌های این تلسکوپ برای دیدن آغاز پیدایش حیات مشارکت کنند و در این راستا، پژوهشگران ایرانی موفق به دریافت نوبت رصدی از این تلسکوپ شدند.

خبرگزاری تسنیم

تشکیل کهکشان‌ها و نسل اول ستاره‌ها و جو سیاره‌های فراخورشیدی از جمله موضوعاتی است که تلسکوپ "جیمز وب "به آنها خواهد رسید و احتمالا کشف‌های بزرگی توسط وب در راه است که ما از آن بی‌خبر هستیم. موفقیت جیمز وب در این ماموریت، انقلابی در نجوم رصدی است.

خبرگزاری ایرنا

تهران - ایرنا - مرکز طرح‌های کلان ملی فناوری معاونت علمی و فناوری اعلام کرد: در 3 ماه گذشته، قرارداد 17 طرح جدید در حوزه نیازهای اساسی و راهبردی کشور در 7 استان با اعتبار کل 256.4 میلیارد تومان منعقد شد.

خبرگزاری دانا

رصدخانه ملی ایران در سایت گرگش در نواحی مرکزی ایران واقع شده است. ارتفاع این سایت 3600 متر بالاتر از سطح دریا است. در ساخت رصدخانه ملی ایران بیش از 40000 قطعه مکانیکی و 75000 قطعه الکترونیکی در ساخت تلسکوپ و گنبد بکار رفته است.

خبرگزاری تسنیم

علت نگاه منفی به جریان مهاجرت در ایران این است که فکری به حال آن نکرده‌ایم و فقط منتظریم که سرمایه‌های انسانی از کشور خارج شده و خودشان نیز به کشور بازگردند! طبق آمار 2 میلیون ایرانی مهاجر در خارج از کشور هستند که ذات این مهاجرت‌ها اقتصادی است.

خبرگزاری تسنیم

یک از مدیران سابق رصدخانه ملی ایران می‌گوید: "آینه تلکسوپ و آداپتور روتیتور" در رصدخانه نصب نشده است! آنچه که اخیرا افتتاح شده یک بدنه محفظه و بدنه تلسکوپ است و فقط قسمت‌های آهنگری، جوشکاری و ساخت قطعات نه‌چندان چالشی انجام شده است.

خبرگزاری تسنیم

پروژه رصدخانه ملی ایران به عنوان بزرگ‌ترین پروژه علمی کشور بعد از نزدیک به 25 سال هنوز به بهره‌برداری نرسیده است؛ دکتر اربابی از مدیران سابق این رصدخانه سیر مسیر ساخت رصدخانه ملی ایران از صفر تا 100 و حاشیه‌های آن را تشریح می‌کند.

وب‌گاه عصر ایران

اربابی در حال حاضر مدیر پروژه در تحقیق و توسعه نسل جدید دستگاه‌های پرتو درمانی در بخش فیزیک پزشکی دانشگاه وورتزبورگ آلمان است.

خبرگزاری ایسنا

با دعوت نشدن فعالان عرصه‌های نجوم آماتوری و حرفه‌ای و محققان این حوزه در روز افتتاح رصدخانه ملی این سوال در ذهن محققان این حوزه ایجاد شده که رصدخانه‌ای که با هزینه ملی راه‌اندازی شده است آیا بعد از راه‌اندازی، مدیریت ملی خواهد داشت یا تبدیل به رصدخانه وابسته به نهادی خاص خواهد شد؟