جمعه 1 تیر 1403

رقابت سه ضلعی پیش از آغاز مناظره‌ها

وب‌گاه دنیای اقتصاد مشاهده در مرجع
رقابت سه ضلعی پیش از آغاز مناظره‌ها

در حالی که اصلاح‌طلبان در حال بسیج نیروهای طرفدار خود در بدنه جامعه‌اند؛ جلیلی به دنبال ایجاد موج زیرین به نفع خود در بدنه حزب‌اللهی است و قالیباف هم می‌کوشد اصولگرایان بیشتری را دور خود جمع کند. پور‌محمدی بعد از موج‌آفرینی اولیه تحرک خاصی نداشت و قاضی‌زاده همچنان خارج از بازی اصلی است. زاکانی هم در رقابت با جلیلی تلاش کرد سابقه اجرایی خود را برجسته کند. در برنامه شبکه خبر حمله به دولت...

اشتباهات عجیب و غریب جلیلی درباره خوراک پالایشگاه یا درآمد حاصل از تنگه هرمز بار دیگر تردید‌های اصولگرایان را نسبت به توانایی او در ایفای نقش رئیس‌جمهور افزایش داده است که بی‌شک به نفع قالیباف است. چنین به نظر می‌رسد که جلیلی فاصله خود را با قالیباف کاهش داده، اما همچنان نفر سوم است. طرفداران قالیباف انتقاد از نقش برادر جلیلی در صدا و سیما را آغاز کرده‌اند. حملات انتظامی به قالیباف در برنامه زنده و حضور ایزدی در جمع کارشناسان باعث تشدید این انتقادات شده است. قالیباف در برنامه اقتصادی قوی ظاهر شد، اما اظهارات حاشیه‌ساز یکی از کارشناسان همراه او باعث شد تا کمپین او نتواند روی این برنامه زیاد مانور دهد. احتمالا این حضور موفق به حفظ موقعیت برتر او در نظرسنجی‌ها تا پیش از شروع نظرسنجی‌ها کمک خواهد کرد. هنوز بحث ائتلاف نامزدهای اصولگرا جدی نشده است. زاکانی و قاضی‌زاده گفته‌اند انصراف نخواهند داد. به نظرم مناظره‌ها معلوم خواهد کرد ائتلاف اصولگرایان ضروری است یا نه؟ طبیعتا تیم پزشکیان دوست دارد در صورت برنده نشدن در دور اول رقابت را با جلیلی به دور دوم بکشاند. چون شکست دادن جلیلی آسان‌تر از شکست دادن قالیباف است. اما عملکرد جلیلی در روزهای اخیر نشان داد که او در برابر تخریب‌ها آسیب‌پذیر است.

اگر رقبای او بر نقش برادرش در صدا و سیما تاکید کنند، این آسیب‌پذیری بیشتر هم خواهد شد. اگر کمپین پزشکیان احساس کند جامعه جو انتخاباتی ندارد ممکن است به سمت دو قطبی‌سازی از جلیلی برود و به جای قالیباف با جلیلی رقابت کرده و دو قطبی بسازد. حملات بی‌محابای احتمالی زاکانی به اصلاح‌طلبان هم می‌تواند به اجرای این استراتژی کمک کند. در اینجا نقش پورمحمدی مهم می‌شود. اگر بی‌طرف بماند به نفع اصولگرایان است، اما اگر تخریب‌ها علیه قالیباف و جلیلی را تایید کند، این وضعیت به نفع پزشکیان خواهد بود. هر چه جلوتر می‌رویم رقابت حساس‌تر و نفس‌گیر‌تر می‌شود و از این به بعد سرعت تحولات به مرتب بیشتر و اثرات گشایش ساختاری ملموس‌تر خواهد بود. یعنی نامزد‌ها در این مرحله حرف‌هایی خواهند زد که در حالت معمولی و حتی در مراحل قبل گفتن آنها دشوار بود. منظور از گشایش ساختاری همین است. همه‌چیز نمی‌تواند تحت کنترل باشد. شدت و سرعت تخریب‌ها بیشتر می‌شود و تهدید‌ها و زنهار‌ها نمی‌تواند چاره‌ساز باشد. بنابراین مرحله مناظره‌ها و دو هفته آخر مرحله شگفتی‌هاست. پس با دیدن شگفتی‌ها و تغییر مواضع نامزدها شگفت‌زده نشوید. مرحله سوم مرحله‌ای است که نامزدها باید پایگاه رای خود را گسترش دهند و با تمام توان درصدد اقناع آرای مردد و حتی کسانی باشند که قصد رای دادن ندارند. دو هفته برای رقابت‌ها زمان زیادی است، اما برای اجرای نقشه پیروزی نامزدها زمان کمی است.

--> اخبار مرتبط
رقابت سه ضلعی پیش از آغاز مناظره‌ها 2