دوشنبه 16 مهر 1403

رقابت نه چندان مثبت همتی با آنگولا و یمن!

وب‌گاه گسترش مشاهده در مرجع
رقابت نه چندان مثبت همتی با آنگولا و یمن!

عبدالناصر همتی، سومین رئیس بانک مرکزی ضعیف در جهان از لحاظ ناکارآمدی در حفظ ارزش پول ملی در فاصله جولای 2018 تا مه 2021 بوده است.

نرخ ارز در ایران در دوره 34 ماهه ریاست عبدالناصر همتی بر بانک مرکزی، 189 درصد گران شد.

یک ماه قبل از شروع به کار همتی در بانک مرکزی یعنی در تیرماه 1397 نرخ دلار در بازار آزاد ایران به طور متوسط 8117 تومان بود. این در حالی است که در ماه پایانی فعالیت همتی در بانک مرکزی (خرداد 1400) قیمت دلار به طور متوسط به 23435 تومان افزایش یافت. به عبارتی در دوره ریاست همتی بر بانک مرکزی، قیمت ارز در ایران 189 درصد افزایش پیدا کرد.

البته در مهر سال 1399 قیمت دلار به بیش از 29 هزار تومان هم رسیده بود که بعدا کاهشی شد. در هر صورت نرخ ارز در دوره 34 ماهه ریاست همتی بر بانک مرکزی 189 درصد افزایش یافت.

مقایسه عملکرد رؤسای بانک‌های مرکزی سایر کشورها در حفظ ارزش پول ملی در بازه زمانی ریاست همتی بر بانک مرکزی ایران، نتیجه جالبی به دست می‌دهد.

بررسی آمار در دوره‌ای که عبدالناصر همتی ریاست بانک مرکزی ایران را بر عهده داشت، (در فاصله جولای 2018 تا مه 2021) بیانگر آن است که رتبه سوم بدترین رئیس بانک مرکزی نصیب همتی شده است.

ضعیف‌ترین عملکرد در حفظ ارزش پولی ملی کشورها در بازه زمانی فوق، مربوط به بانک مرکزی سودان بوده و آرژانتین در رتبه دوم قرار دارد.

بانک مرکزی ایران به ریاست همتی در رتبه سوم قرار گرفته و آنگولا چهارم بوده است. یمن، ترکیه، سودان جنوبی، اروگوئه، برزیل و ازبکستان هم در رتبه‌های بعدی قرار دارند.