پنج‌شنبه 13 اردیبهشت 1403

رمزارزها اوراق بهادار هستند؟

وب‌گاه خبر آنلاین مشاهده در مرجع
رمزارزها اوراق بهادار هستند؟

بازار رمزارزها این روزها به شدت تحت تاثیر اتفاقات مرتبط به وضع قوانین و مقررات و تلاش کمیسیون بورس و اوراق بهادار ایالات متحده جهت نظارت بر بازار رمزارزها و فعالان این بازار است که اقدام حقوقی علیه کوین بیس و بایننس و ورقه بهادار خواندن بخش بزرگی از رمزارزها بخش مهمی از این تلاش در هفته های گذشته بوده است.

اینکه آیا SEC می‌تواند وارد این حیطه شود منوط به این است که بتوان رمزارزها را ورقه بهادار دانست. اگر رمزارزها ورقه بهادار باشند، می‌بایست طبق قانون اوراق بهادار ایالات متحده مصوب 1933 و 1934 نزد SEC ثبت شوند. در سال 1946 شرکتی به نام W.J. Howey یکی از مزارع در مالکیت خود را به یک سرمایه گذار فروخت و سپس جهت برداشت محصولات و فروش آنها مزرعه را از آن سرمایه گذار اجاره کرد. از نظر SEC این قرارداد نوعی ورقه بهادار بود و می بایست نزد این نهاد ثبت می شد. دیوان عالی ایالات متحده به بررسی موضوع پرداخت و 4 شرط برای ورقه بهادار شناخته شدن هر دارایی تعیین کرد که به تست هووی معروف شده است. این چهار شرط عبارتند از:

سرمایه گذاران بتوانند آن قرارداد را در ازای ارزشی بخرند و تملک کنند.

از طریق یک شرکت عمومی انجام پذیرد.

از این سرمایه گذاری انتظار کسب سود داشته باشند.

کسب سود از طریق تلاش دیگران اتفاق بیفتد.

اگر یک دارایی یا قرارداد سرمایه گذاری همه این مشخصات را داشته باشد یک ورقه بهادار است و می بایست براساس قانون اوراق بهادار نزد SEC ثبت شود.

در این راستا SEC چارچوب تحلیل قراردادهای سرمایه گذاری دارایی های دیجیتال را تدوین کرده است که طبق این چارچوب توکن‌های کاربردی که کارکردشان تامین مالی پروژه ای است که شرکت منتشرکننده در دست اجرا دارد، به نظر می رسد که این شروط را دارند و به همین دلیل SEC آنها را ورقه بهادار می داند. از جمله توکن های این دسته می توان به سولانا اشاره کرد. از نظر SEC بنیاد سولانا که این پروژه را در دست اجرا دارد درواقع آن شرکت عمومی است که در شرط دوم بیان شده است.

با توجه به مطالب فوق برخی از تحلیل گران اعتقاد دارند که بیت‌کوین به دلیل اینکه غیرمتمرکز است و نهادی پشت آن نیست شرط دوم را دارا نیست و به همین دلیل نمی تواند ورقه بهادار باشد. این گروه اعتقاد دارند که این امر بیت‌کوین و دیگر توکن های مشابه آن به دلیل اینکه ورقه بهادار نخواهند بود از نظارت SEC مستثنا هستند و به همین دلیل دامیننس بیت‌کوین در یک ماه گذشته رشد داشته است. مایکل سیلور مدیر شرکت مایکرواستراتژی که یک علاقمند به بیت‌کوین است و شرکت او بیشترین تعداد بیت‌کوین را در بین حقوقی ها داراست معتقد است تنها آن دسته از کوین ها که خصوصیات بیت‌کوین را دارند در بازار باقی خواهند ماند.

هرچند که بعید به نظر می رسد که بیت‌کوین از دایره نظارت نهادهای قانونی خارج بیفتد، حتی اگر از دایره نظارت SEC بیرون باشد، ولی بطور کل به نظر می رسد که بازار رمزارزها در ماههای آینده کماکان تحت الشعاع مسائل مرتبط با مقررات گذاری ها در نقاط مختلف دنیا بویژه در ایالات متحده باشد و این امر بازاری با نوسانات زیاد را پیش روی ما قرار خواهد داد.

223223

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1784473