شنبه 14 مهر 1403

روابط پایدار ایران و افغانستان وسناریوی جدید مخالفان برای ایجاد تفرقه

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
روابط پایدار ایران و افغانستان وسناریوی جدید مخالفان برای ایجاد تفرقه

تهران - ایرنا - چند روزی است که تشدید مشکلات اقتصادی از جمله بیکاری، گران شدن ارزاق و مایحتاج مردم در افغانستان خصوصا پس از شیوع کرونا و اجرای طرح قرنطینه در هرات و بسته شدن مرزها، موجب شده تا جوانان بیکار این کشور بیشتر از قبل مبادرت به خروج غیرقانونی از مرز به سمت ایران کرده و با مخاطراتی روبه رو شوند که این مخاطرات در روزهای اخیر دستآویز رسانه های معاند برای اتهام زنی علیه ایران...

به گزارش ایرنا، روز شنبه گذشته (13 اردیبهشت) برخی رسانه ها، خبرها و ویدیوهایی مبنی بر آزار و اذیت 50 نفر از اتباع افغانستان که قصد ورود غیرقانونی از طریق دهانه مرزی ذوالفقار به خاک جمهوری اسلامی ایران را داشتند، منتشر کردند.

در این ویدیوها و خبرها اتباع افغانستانی مدعی شده اند که نیروهای مرزی ایران آنها را بعد از ورود غیرقانونی و دستگیری تحت فشار گذاشته و وادار کرده اند از طریق رودخانه هریرود به داخل افغانستان بازگردند. طبق این ادعا که از سوی منابع مستقل تایید نشده و توسط رسانه های معاند و مخالف تقویت روابط حسنه دو کشور انتشار و دامن زده شده، گفته شده چند تن از این افراد به هنگام عبور از رودخانه جان خود را از دست داده اند.

بعد از انتشار این اخبار ضد و نقیض، سرپرست وزارت خارجه افغانستان نیز اعلام کرد که هیأتی را به ریاست معاون سیاسی وزارت خارجه برای بررسی این موضوع انتخاب کرده است.

وزارت امور خارجه افغانستان همچنین در حساب توئیتر خود نوشت: محمد حنیف اتمر سرپرست این وزارتخانه با دریافت گزارش‌ها مبنی بر کشته شدن مسافرین افغان در مرز این کشور با ایران، شدیدا ابراز نگرانی کرده و خواستار انجام تحقیقات همه جانبه در این باره شده است.

در ادامه آمده است: آقای اتمر هیاتی را تحت رهبری دستیار سیاسی وزارت خارجه مامور کرد تا این حادثه را به شکل همه جانبه بررسی کند تا در پرتو حقایق موجود، تصمیمات لازم اتخاذ شود.

در واکنش به این ادعا مسئولین هنگ مرزی تایباد موضوع را تکذیب و تاکید نمودند که هیچ گونه دستگیری اتباع افغانستانی در منطقه یاد شده صورت نپذیرفته است.

برخی مقامات هرات افغانستان نیز ادعای شکنجه مهاجران غیرقانونی از سوی نیروهای مرزی ایران را تکذیب کردند که از جمله آنها سخنگوی والی هرات بود که به رسانه های محلی گفت: "من ادعاها مبنی بر بازداشت مهاجرین افغان در مرز ایران از سوی نیروهای مرزی این کشور را تکذیب می کنم".

در این حال سیدعباس موسوی سخنگوی وزارت خارجه ایران ضمن ابراز همدردی با خانواده جانباختگان تصریح کرد که این حادثه در خاک افغانستان رخ داده و مرزبانی جمهوری اسلامی ایران وقوع هر اتفاقی در این ارتباط در خاک ایران را رد کرده است.

وی افزود: به جهت اهمیت موضوع و به منظور کسب اطلاع دقیق از چگونگی وقوع این حادثه در خاک افغانستان، مراتب را در همکاری با مقامات این کشور تحت بررسی قرار داده‌ایم. سرکنسولگری جمهوری اسلامی ایران در هرات نیز، طی بیانیه‌ای اظهار داشت که هنوز به اطلاعاتی در مورد صحت ادعای مربوط به قضیه آزار و اذیت اتباع افغانستانی در دهانه ذوالفقار دست نیافته است.

این سرکنسولگری افزود: این نمایندگی درتماس دائم خود با رییس دفتر وزارت خارجه جمهوری اسلامی افغانستان در هرات و سرکنسول محترم جمهوری اسلامی افغانستان در مشهد، موضوع را در دست بررسی داشته و هرگونه تحول و اطلاعات جدید را با آنان مبادله خواهد کرد.

همچنین امین الله آزادانی مسؤول نمایندگی وزارت خارجه افغانستان در هرات نیز اظهار داشت: ما از طریق دیپلماتیک پیگیر این قضیه هستیم اما تا این لحظه اطلاعاتی مبنی بر درستی این خبر واصل نشده است.

دهانه ذوالفقار منطقه‌ای در کنار هریرود در پایین دست خط‌الرأس "کلات کایا" و گذرگاهی در میانه دو رشته صخره‌ای موازی است که در آن مکان رودخانه‌ای فصلی جاری است. این دهانه مرز مشترک ایران، افغانستان و ترکمنستان است.

از سوی دیگر مرکز اطلاع رسانی مرزبانی نیروی انتظامی ایران (ناجا) با انتشار بیانیه‌ای خبر دستگیری 50 شهروند افغانستان در منطقه دهانه ذوالفقار را تکذیب کرد.

در متن بیانیه مرزبانی ناجا ایران آمده است:

"در پی انتشار کلیپی از سوی کانال و شبکه‌های معاند و ضد انقلاب در خصوص به رودخانه افتادن اتباع افغان توسط مرزبانان ایرانی، خبر بلافاصله مورد بررسی قرار گرفت و در بررسی‌های صورت گرفته مشخص شد چنین موضوعی در مرزهای مشترک ایران و افغانستان رخ نداده و صحت ندارد.

کشور جمهوری اسلامی ایران و افغانستان روابط بسیار خوبی با یکدیگر دارند و مرزبانان نیروی انتظامی با رافت اسلامی ضمن حراست از مرزهای ایران اسلامی در مبادی های ورودی و خروجی در تردد قانونی به برادران افغانی خدمت رسانی می‌کنند. لذا این اتهامات بیشتر تلاش مذبوحانه‌ای در راستای دور کردن دو ملت است، در حالی که دوستی و برادری دو کشور، تضمین‌های تاریخی داشته و دارد.

سناریوی جدید دشمنان ملت های ایران و افغانستان واقعیت این است که سال هاست دشمنان دو ملت ایران و افغانستان تلاش می کنند تا روابط این دو ملت و دو کشور را بر هم بزنند. ملت ایران که دهه هاست میزبان چند میلیون افغانستانی پناهنده و فراری از جنگ در این کشور می باشد، همواره با این هم زبانان و هم کیشان خود روابط دوستانه ای داشته و آنان را به عنوان میهمان در آغوش کشیده است.

انتشار این گونه خبرها و شایعات که در طول این سال ها همواره شاهد آن بوده ایم، نمی تواند خللی در روابط دو کشور ایجاد کند در شرایطی که بیماری مهلک کرونا فشار مضاعف روحی و روانی بر مردم وارد کرده است. ملت ایران علاقه و دوستی خاصی به ملت افغانستان دارد و دستور رئیس جمهوری برای ارایه خدمات رایگان مرتبط با بیماری کرونا به اتباع افغانستان در ایران بیانگر این ارتباط نزدیک دو کشور می باشد.

*س_برچسب‌ها_س*
روابط پایدار ایران و افغانستان وسناریوی جدید مخالفان برای ایجاد تفرقه 2
روابط پایدار ایران و افغانستان وسناریوی جدید مخالفان برای ایجاد تفرقه 3
روابط پایدار ایران و افغانستان وسناریوی جدید مخالفان برای ایجاد تفرقه 4