چهارشنبه 4 مهر 1403

روایت وزیر بهداشت از ایثارگری جامعه پزشکی در جنگ تحمیلی

خبرگزاری تسنیم مشاهده در مرجع
روایت وزیر بهداشت از ایثارگری جامعه پزشکی در جنگ تحمیلی

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به بیان خاطره‌هایی از ایثار کادر درمان در دوران دفاع مقدس پرداخت.

- اخبار اجتماعی -

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم، محمدرضا ظفرقندی امروز در مراسم یادبود حضور ایثارگرانه جامعه پزشکی در دفاع مقدس اظهار کرد: افتخار جامعه پزشکی این است که همیشه همراه مردم بوده و مردم ما هم همواره برای سربلندی این کشور آن چه داشتند را فدا کردند و از جان خود گذشتند و آنچه ما در جبهه‌ها شاهد بودیم این بود که اگر مردم نبودند هیچ موفقیتی به دست نمی‌آمد.

وی افزود: جامعه پزشکی در جنگ و شرایط بحرانی دیگر مانند کرونا در کنار مردم بوده و به مردم خدمت کرده است. جامعه پزشکی در زمان جنگ سعی می‌کرد خودش را به مجروحان نزدیک کند یعنی بیمارستان‌های صحرایی در جنگ داشتیم و از آن جا که خونریزی عامل شهادت مجروحان جوان بود برای این که فاصله پزشکان با مجروحان جنگی کاهش یابد سعی شد فاصله با این مجروحین با ایثارگری کارد درمان کم‌تر شود.

روایت طبیب جانباز 70درصد از انگیزه پزشک‌شدن پس از جنگ / ماجرای ترکشی که جرقه ورود به رشته پزشکی شد

وزیر بهداشت به بیان خاطره‌هایی از زمان جنگ و ایثارگری کادر درمان برای کمک به مجروحان پرداخت و گفت: در عملیات خیبر دست سردار شهید خرازی قطع شده بود و او را به اورژانس منتقل کردند، پس از اینکه پزشکان خونریزی او را کنترل کردند و به هوش آمد اولین سوالش این بود که نیروهای ما کجا هستند و اصرار داشت که به خط مقدم بازگردد. در عملیات والفجر 4 نیز در پنج وین عراق طوری آتش سنگین بود که نیروها نمی‌توانستند جابجا شوند یعنی نیروهای مجروح نمی‌توانستند به پشت خط منتقل و نیروهای جدید جایگزین آنها شوند. در آن زمان پرسیدند کسی داوطلب است که در آن شرایط خودش را به مجروحان در خط مقدم برساند و بسیاری از پزشکان داوطلب شدند و رفتند.

ظفرقندی ادامه داد: هدف ما از یادبود دفاع مقدس این است که این فرهنگ در کشور زنده بماند و در کرونا ثابت کردیم که این فرهنگ همچنان زنده است و جامعه پزشکی باید این فرهنگ ایثارگرانه را ملکه کار خود قرار دهد و اگر این طور شود پزشکی به یک ارزش تبدیل می‌شود. در زمان حاضر سرمایه اجتماعی که اکنون به وجود آمده نتیجه فداکاری‌هاست.