یک‌شنبه 30 اردیبهشت 1403

رونق ساخت و فروش فانوس‌های سنتی رمضان در مصر و فلسطین

خبرگزاری فارس مشاهده در مرجع
رونق ساخت و فروش فانوس‌های سنتی رمضان در مصر و فلسطین

به گزارش گروه اقتصاد بین الملل خبرگزاری فارس به نقل از آناتولی، با نزدیک شدن به ماه رمضان، تقاضا برای چراغ‌های سنتی با نام فانوس در قاهره، پایتخت مصر افزایش می‌یابد و کسبه بازار فانوس‌هایی را در طرح‌ها، رنگ‌ها و اندازه‌های مختلف در منطقه تاریخی سیده زینب به نمایش می‌گذارند.

این روزها فانوس‌هایی که با رنگ‌ها و طرح‌هایشان متمایز هستند، غرفه‌های سیده زینب، یکی از مناطق تاریخی قاهره را زینت داده‌اند و شهروندان را به خرید آن‌ها برای تزئین خانه‌ها و خیابان‌های خود در ماه مبارک رمضان جذب می‌کنند.

عرضه فانوس‌های رمضانی در کشور مصر نوید نزدیک شدن به ماه خداست. در گذشته فانوس در اصل چراغی بوده که مردم به ویژه هنگام رفتن به مساجد در شب از آن به عنوان وسیله‌ای برای روشنایی استفاده می‌کردند و با گذشت زمان تبدیل به یک سنت رمضانی شده است.

ساخت فانوس رمضان یکی از صنایع دستی رایج در مصر بخصوص در آستانه این ماه است. در حال حاضر مصر یکی از مهم‌ترین کشورهای اسلامی است که صنعت فانوس رمضانی در آن رشد چشم‌گیری داشته است.

فانوس رمضان برای نخستین بار در زمان «معز‌الدین الله فاطمی»، چهارمین خلیفه فاطمی رایج شد و آن زمانی بود که معزالدین در پنجمین روز ماه رمضان سال 358 هجری قمری شبانه وارد قاهره شد و مردم با شمع‌هایی در حفاظ‌های چوبی به استقبال او رفتند.

خلیفه فاطمی هم از دیدن چنین فانوس‌هایی شگفت زده شده و به بزرگان شهر دستور داد که در مساجد فانوس‌هایی که داخل آن‌ها شمع‌های روشن قرار دارد، آویزان کنند از آن زمان روشن‌کردن فانوس در ماه رمضان به رسم و عادتی معمول و نماد اشتیاق رسیدن ماه خدا در مصر و سپس کشورهای عربی به ویژه در دمشق، حلب، قدس و غزه تبدیل شد.

صنعت ساخت فانوس‌های رمضانی در نوار غزه نیز رونق دارد و در آستانه ماه مبارک شهروندانی که شغل اصلی آنها سبک است یا در سایه محاصره غزه به کار دیگری مشغو نیستند، از ماه‌ها قبل از آغاز ماه مبارک رمضان با خرید مواد اولیه ساخت فانوس‌های رمضانی در خانه‌های خود به این حرفه مشغول می‌شوند و البته به شغل خانوادگی برخی هم تبدیل شده است.

بر اساس آمار منتشر شده از سوی وزارت توسعه اجتماعی در غزه، نرخ فقر و بیکاری در نوار غزه در سال 2019 به حدود 75 درصد رسیده است، در حالی که 70 درصد از جمعیت نوار غزه از ناامنی غذایی برخوردار هستند. نزدیک به 15 سال است که اسرائیل محاصره شدید غزه را اعمال کرده است که منجر به افزایش قابل توجه نرخ فقر و بیکاری در این نوار پرجمعیت شده است.

غدیر زنداح، بانوی 43 ساله فلسطینی از شهر خان یونس در جنوب نوار غزه یکی از شهروندان فلسطینی است که به همراه همسر و فرزندانش در صنایع دستی حرفی برای گفتن دارند.

او می‌گوید که با مواد اولیه باکیفیتی که از چین و پس از بازرسی‌های چند مرحله‌ای توسط اشغالگران وارد نوار غزه می‌شود، فانوس های زیبایی را با دست می‌سازد و در شبکه‌های اجتماعی فیس بوک و اینستاگرام برای فروش عرضه می‌کند.

این بانوی فلسطینی با بیان اینکه تقاضاهای زیادی برای خرید فانوس‌های ماه مبارک رمضان از کرانه باختری، عربستان سعودی و اردن و سایر کشورها داشته است، گفت: اما محاصره اسرائیل علیه نوار غزه و بسته شدن مداوم گذرگاه‌های تجاری این منطقه، مانع از صادرات فانوس‌های ماه رمضان به خارج از کشور شده است. قطعی برق هم در نوار غزه که بیش از هشت ساعت در روز است و از همین رو این صنعت با موانع زیادی روبروست که بقای آن را تهدید می‌کند.

به گفته این شهروند فلسطینی، اهالی غزه با وجود اینکه در شرایط اقتصادی دشوار بخصوص در سایه محاصره رژیم صهیونیستی علیه این منطقه به سر می‌برند اما از خرید فانوس‌های رمضانی به دلیل شور و اشتیاق آنها به ماه مبارک استقبال می‌کنند و از آن در خانه‌ها و سر در خانه‌هایشان استفاده می‌کنند.

پایان پیام /

شما می توانید این مطلب را ویرایش نمایید

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید فانوس رمضانی صنعت فانوس در مصر صنعت فانوس درغزه این خبر توسط افراد زیر ویرایش شده است
رونق ساخت و فروش فانوس‌های سنتی رمضان در مصر و فلسطین 2
رونق ساخت و فروش فانوس‌های سنتی رمضان در مصر و فلسطین 3
رونق ساخت و فروش فانوس‌های سنتی رمضان در مصر و فلسطین 4
رونق ساخت و فروش فانوس‌های سنتی رمضان در مصر و فلسطین 5
رونق ساخت و فروش فانوس‌های سنتی رمضان در مصر و فلسطین 6
رونق ساخت و فروش فانوس‌های سنتی رمضان در مصر و فلسطین 7