پنج‌شنبه 6 اردیبهشت 1403

رونق گردشگری همدان در سایه جام بین‌المللی شطرنج ابن سینا

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
رونق گردشگری همدان در سایه جام بین‌المللی شطرنج ابن سینا

همدان - ایرنا - سرانجام با درخواست و پیگیری‌های مستمر، چراغ یکی از مطرح‌ترین مسابقات بین المللی شطرنج تحت عنوان جام "اوپن ابن سینا" بعد از سال‌ها مجددا روشن شد تا شهریورماه امسال شاهد برگزاری ایت رویداد در همدان باشیم.

به گزارش خبرنگار ایرنا، قرار گرفتن این بازی‌های شطرنج در تقویم سایت فدراسیون جهانی یکی از دستاوردهای مهم تاریخ شطرنج استان همدان بود که منجر به برگزاری 16 دوره با حضور چهره‌های شاخص این رشته در جهان از جمله آلکسی شیروف سوپر استاد بزرگ شطرنج جهان، استاد بین المللی سرگی گریشچنکو از کشور روسیه، استانیسلاو بوگدانوویچ استاد بزرگ شطرنج اوکراین، سرگئی تیویاکوف استاد بزرگ و سرشناس شطرنج کشور هلند و استاد بزرگ ویتالی سیووک از اوکراین و اولگ کورنیف شطرنجباز سرشناس اسپانیا شد.

16 دوره این مسابقات اگرچه شروع آن با حضور شطرنج بازان برتر کشور بود اما با ارتقای سطح کیفی و کمی بازی‌ها، این فرصت فراهم شد تا با دعوت از استادان بزرگ و نامی جهان، در سال 95 در تقویم فدراسیون جهانی قرار گرفته و شطرنج همدان با نام ابن سینا جهانی شود.

اگرچه همدان در تابستان سال 97 میزبان شطرنج جام ملت‌های آسیا شد اما اوپن بین المللی ابن سینا به عنوان یکی از رویدادهای مهم تقویم جهانی فدراسیون به ثبت رسید تا این استان آوازه جهانی پیدا کند.

هر چند شیوع کرونا در سال 98، پایانی تلخ بر تداوم مستمر مسابقات با حضور شطرنجبازان مطرح ایرانی و خارجی بود، اما با تلاش کادر اجرایی هیات شطرنج قرار است بار دیگر چراغ مسابقات روشن شود.

همدان میزبان هفدهمین جام بین المللی شطرنج اوپن ابن سینا رییس هیات شطرنج استان همدان در این باره گفت: هفدهمین دوره جام بین المللی شطرنج اوپن ابن سینا شهریورماه امسال به میزبانی شهر همدان برگزار می‌شود.

امیرعرفان هاشمی در گفت وگو باخبرنگار ایرنا اظهار داشت: این رقابت‌ها در 2 جدول A و B به ترتیب با حضور بازیکنان دارای درجه استادی با درجه بین المللی 1800 به بالا و بازیکنان درجه بین المللی با درجه کمتر از 1800 برگزار خواهد شد.

وی اضافه کرد: هفدهمین دوره جام بین المللی شطرنج اوپن ابن سینا از 9 تا 16 شهریور در همدان برگزار می‌شود و قوانین فدراسیون جهانی فیده بر این مسابقات حاکم است و جدول A در 9 دور و جدول B در یازده دور انجام خواهد شد.

هفدهمین دوره جام بین المللی شطرنج اوپن ابن سینا از نهم تا شانزدهم در همدان برگزار می‌شود و قوانین فدراسیون جهانی فیده بر این مسابقات حاکم است و جدول A در 9 دور و جدول B در یازده دور انجام خواهد شد.

هاشمی خاطرنشان کرد: آخرین مهلت ثبت نام در این مسابقات ساعت 24 روز سه شنبه هشتم شهریورماه است و استادان بزرگ بین المللی و دارندگان درجه بین المللی 2400 به بالا از پرداخت ورودیه معاف هستند ضمن اینکه اسکان استادان بزرگ بین المللی شطرنج در طول مسابقات برعهده استان همدان است.

وی با اشاره به اینکه سالن 6 هزار نفری سردار شهید قاسم سلیمانی میزبان این مسابقات خواهد بود، یادآور شد: به مقام آوران اول تا ششم، قهرمان درجه کمتر از 2300، قهرمان درجه کمتر از 2150 و قهرمان درجه کمتر از 2 هزار، نفر اول استان همدان، برترین پیشکسوت و قهرمان بخش بانوان در جدول A متشکل از استادان بزرگ و بین المللی شطرنج جایزه نقدی اعطا می‌شود.

هاشمی یادآور شد: همچنین به نفرات اول تا ششم جدول B نیز جایزه نقدی اهدا می‌شود.

صفحه شطرنج دروازه ورود گردشگران خارجی به همدان همدان در شهریور امسال میزبان بزرگترین رویداد ورزشی استان در رقابت‌های ملی و بین المللی است.

این مسابقات زمینه حضور پرشمار شطرنج بازان برجسته داخلی و خارجی به استان را مهیا می‌کند که هر یک از شطرنج بازان می‌توانند سفیران معرفی جاذبه‌های گردشگری همدان در سطح کشور و جهان باشند.

در واقع قرار است در رقابت‌های اوپن ابن سینا چکیده‌ای از بهترین‌های جهان و ایران به همدان سفر کنند همانطور که این جان در سال‌های گذشته هم پذیرای بهترین‌های جهان بود.

با قرار گرفتن این بازی‌ها در تقویم سایت فدراسیون جهانی و افزایش تعداد شطرنجبازان خارجی، اعتبار رقابت‌ها نیز دوچندان شده و سال‌ها قبل شاهد حضور قهرمانان جهان در اوپن ابن سینا بودیم و امسال نیز همین اوضاع و احوال قرار است باردیگر تکرار شود.

در واقع حضور ورزشکاران برجسته فرصت خوبی است تا این قشر سفیران معرفی ویژگی‌های گردشگری شهر همدان در کشور خود باشند کما اینکه در رشته شطرنج طی سال‌های گذشته و در قالب رقابت‌های اوپن ابن سینا شاهد این اتفاق بودیم.

حضور ورزشکاران برجسته فرصت خوبی است تا این قشر سفیران معرفی ویژگی‌های گردشگری شهر همدان در کشور خود باشند کما اینکه در رشته شطرنج طی سال‌های گذشته و در قالب رقابت‌های اوپن ابن سینا شاهد این اتفاق بودیم.

شطرنجبازان مطرح خارجی با گرفتن تصویر و فیلم از جاذبه‌های گردشگری همدان و انتشار آن در صفحات شخصی خود در فضای مجازی، با استقبال پرشمار مخاطبان خود همراه بودند و همین تصاویر و فیلم‌ها از طریق بازنشر در صفحات سایر کاربران فضای مجازی به صورت گسترده انجام گرفت.

انتشار فیلم و تصاویری از مناطق بکر گردشگری و تاریخی همدان توسط چهره‌های سرشناس شطرنج جهان در حاشیه رقابت‌های اوپن ابن سینا در سال‌های گذشته بازتاب خوبی در معرفی جاذبه‌های گردشگری این شهر داشت.

به همین منظور است که می‌توان از ظرفیت‌ها و زیرساخت‌های بالقوه ورزش و طبیعت همدان با بهره مندی از فرصت ایجاد شده برای توسعه و رونق گردشگری ورزشی بهره مند شد.

بنابراین انتظار می‌رود هرچه سریعتر با تشکیل نشست‌های داخلی ضمن هماهنگی‌های لازم نسبت به تبلیغات، فضاسازی محل برگزاری مسابقات و سایر نیازهای نرم‌افزاری و سخت‌افزاری اقدام شود.

بدون تردید میزبانی این رقابت‌ها بزرگترین گام در معرفی همدان به عنوان پایتخت تاریخ و تمدن ایران زمین به شمار می‌رود چرا که هریک از شرکت کنندگان جزو افراد سرشناس کشور و استان خود به شمار می‌روند و حضورشان می‌تواند مبلغ زیبایی‌های گردشگری همدان برای معرفی باشد.

در این رقابت‌ها مسئولان بین المللی شطرنج نیز حضور می‌یابند ضمن اینکه سایت‌های معتبر و رسمی شطرنج در سطح بین المللی در کنار رسانه‌های داخلی به پوشش رقابت‌ها می‌پردازند.

برچسب‌ها