پنج‌شنبه 9 فروردین 1403

رونمایی از "تولید بیوراکتورها با فیبرهای انعطاف پذیر" در رویداد ملی عصر امید

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
رونمایی از "تولید بیوراکتورها با فیبرهای انعطاف پذیر" در رویداد ملی عصر امید

تهران - ایرنا - طرح "تولید بیوراکتورها با فیبرهای انعطاف پذیرFlexible Fiber Biofilm Reactor-FFBR " و "تولید محصولات غنی شده با ویتامین د3 و امگا3 " در رویداد ملی عصر امید رونمایی شد.

به گزارش گروه علم و آموزش ایرنا از روابط عمومی واحد علوم وتحقیقات دانشگاه آزاد، دکتر ابراهیم حسینی رییس مرکز تحقیقات صنایع غذایی و نماینده هسته پژوهشی فناوری و مهندسی این واحد در این رویداد، گفت: در بخش هسته‌های پژوهشی کشاورزی و صنایع غذایی تبدیلی، تولید محصولات غنی شده با ویتامین د3 و امگا3 به نمایش گذاشته شد.

وی با بیان این که، طبق آمارهای موجود درکشور و مطالعات انجام شده بسیاری از مردم به ویژه کودکان با کمبود ویتامین مواجه هستند، ادامه داد: یکی از راه‌های رساندن این منابع به گروه‌های هدف از طریق تغذیه است. بنابراین غنی‌سازی موادغذایی از برنامه‌های کلان کشوری و وزارت بهداشت است که در این مرکز نیز مورد توجه قرار گرفته است. شناخت و اهمیت مطالعات صورت گرفته بر روی خواص تغذیه‌ای ویتامین د3 و امگا3 و امکان درون‌پوشانی این ویتامین‌ها و همچنین استفاده از ریزپوشانی در مواد غذایی بسیار حائز اهمیت است.

مدیر گروه پژوهشی صنایع غذایی واحد علوم وتحقیقات دانشگاه آزاد با یادآوری این که غنی‌سازی مواد غذایی پرمصرف و غالب مانند روغن، آرد و شیر می تواند باعث جلوگیری از این پدیده شود، ادامه داد: در این هسته پژوهشی، تولید بیوراکتورها با فیبرهای انعطاف‌پذیر Flexible Fiber Biofilm Reactor-FFBR ارایه شد.

حسینی تصریح کرد: به طور کلی در فرایند تولید در صنایع لبنی اعم از فرآوری، سرمایش و گرمایش، ضدعفونی سازی و شست و شو (CIP) و بسته‌بندی وابستگی زیادی به مصرف حجم زیادی از آب خالص به دلیل رعایت مسائل بهداشتی و تکنیکال وجود دارد. به گونه‌ای که به ازای هر یک لیتر شیر فرآوری شده، 2/0-10 لیتر فاضلاب با محتوای بالایBOD،COD و مواد مغذی تولید می‌شود که به علت ویژگی زیست تخریب پذیری بالا و نیاز مبرم به استفاده مجدد از آن برای نسل بعدی، کاربرد سیستم‌های تصفیه هوازی مجهز به بیوفیلم با مجموعه فیبرهای انعطاف پذیر پیشنهاد می‌شود.

وی همچنین درخصوص ایده تولید آنزیم اظهار داشت: امروزه آنزیم‌های شناخته شده‌ای در صنعت غذا کاربرد پیدا کرده که بیشتر آنها از منابع میکروبی حاصل شده است. بیشتر آنزیم‌ها به وسیله فرمانتاسیون مواد با پایه زیستی تهیه می شوند.

این استاد دانشگاه با بیان این که باید بستری ایجاد شود که صاحبان ایده با سرمایه‌گذاران و شتاب‌دهنده‌ها در یک فضای تعاملی فعالیت کنند، گفت: اگرصاحبان ایده گردهم آیند، می‌توانند مستقیما با توسعه دهندگان تبادل نظرکنند و این امکان که پروژه سریع تر به نتیجه برسد، تسهیل می‌کنند.

خسینی اداهم داد: همچنین در این رویداد توانمندی‌های دانشگاه به منصه ظهور می‌رسد و ارتباط موثر واقعی بین دانشگاه و صنعت برقرار می شود و از این نظر یک فرصت تولید ثروت برای دانشگاه و کشور ایجاد شود.

وی یادآور شد: با توجه به مطالعات صورت گرفته در زمینه‌های صنایع غذایی انتظار می‌رود برگزاری همایش‌های ایده‌های نوظهور را گسترش داده و دعوت‌های گسترده‌تری در این زمینه انجام شود و درواقع این چنین رویدادهایی مستمر برقرار باشد و حتی به صورت تخصصی تر می‌تواند برنامه ریزی و برگزار شود. تیم هسته پژوهشی فناوری و مهندسی متشکل از دکتر سید ابراهیم حسینی دانشیار گروه صنایع غذایی و رییس مرکز تحقیقات صنایع غذایی این واحد دانشگاهی، دکتر غلامحسن اسدی، رییس گروه فناوری ومهندسی این مرکز، دکترانوشه شریفان، رییس گروه زیست فناوری و بسته بندی و سایر اعضای هیات علمی گروه تخصصی صنایع عذایی، همکاران مرکز تحقیقات و دانشجویان دکتری و کارشناسی ارشد: سارا شعبانی، علی اکبریان فیروزآبادی و نگار فتحی در این رویداد که در مصلی تهران برپا است، حضور دارند.

رویداد ملی عصر امید با شعار «1000 ایده و استارت آپ، 1000 شرکت فناور و خلاق و 1000 گروه پژوهشی و زیرساخت» عصر یکشنبه هشتم خردادماه با حضور محمدباقر قالیباف رییس مجلس شورای اسلامی گشایش یافت.

11 گروه پژوهشی، 13 هسته پژوهشی، 48 زیرساخت، 9 هسته آزمایشگاهی و تعمیرکاران، 155 ایده و استارتاپ و 55 شرکت فناور و خلاق در رویداد ملی "عصر امید" و همزمان با چهلمین سالگرد فعالیت دانشگاه آزاد اسلامی شرکت کرده و دستاوردها، طرح‌ها و ایده‌های و ظرفیت های علمی تحقیقاتی و کاربردی خود را به منصه ظهور گذاشته اند.

رویداد ملی عصر امید تا فردا (چهارشنبه 11 خردادماه) در مصلی امام خمینی (ره) با محوریت ارایه برنامه های دانشگاه آزاد اسلامی در گام دوم، معرفی دستاوردهای فناورانه و نوآورانه دانشگاه و پرداختن به نیاز مردم برپا است.

برچسب‌ها