دوشنبه 28 خرداد 1403

رکورد شروع به ساخت 2.6 میلیون مسکن در دولت رئیس‌جمهور شهید

خبرگزاری تسنیم مشاهده در مرجع
رکورد شروع به ساخت 2.6 میلیون مسکن در دولت رئیس‌جمهور شهید

از ابتدای دولت سیزدهم تا کنون ساخت بیش از 2.6 میلیون واحد مسکونی آغاز شده که این رقم در مقایسه با طرح مسکن مهر یک رکورد محسوب می‌شود.

- اخبار اقتصادی -

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، بررسی فعالیت 33 ماهه دولت در زمان حضور رئیس‌جمهور شهید نشان از اقدامات ارزنده‌ای در حوزه‌های اقتصادی ایران به‌خصوص در بخش مسکن دارد.

مشکلات همیشگی مسکن در کشورمان، آیت‌الله رئیسی را بر آن داشت تا در دوره انتخابات سیزدهمین دوره ریاست‌جمهوری طرح ویژه‌ای را برای ساخت 4 میلیون مسکن رونمایی کند.

اوایل خردادماه سال 1400 عضو سابق شورای عالی مسکن از تدوین طرح ویژه مسکن در برنامه اقتصادی آیت اله رئیسی با پژوهش 7 ماهه یک تیم تخصصی خبر داده و به تسنیم گفته بود: در این طرح ساخت 4 میلیون مسکن با آورده اولیه صفر، زمین رایگان و وام ارزان بدون یک ریال بودجه دولتی پیش بینی شده است.

طرح ویژه مسکنی آیت‌الله رئیسی رونمایی شد

افشین پروین‌پور با بیان این‌که بخش مسکن هیچ وابستگی به خارج ندارد و تمام نهاده‌های ساختمانی در کشور تولید می شود، افزود: مسکن لکوموتیو و پیشران اقتصاد است. با توجه به نیاز کشور،‌کمبودهای چند ساله اخیر و... نیاز است ساخت و سازها با اجرای طرح‌های قوی تقویت شود. ساخت مسکن می‌تواند رشد اقتصاد را دو برابر کند؛ این بخش کارکردهای ویژه‌ای دارد که هیچ بخش اقتصادی کشور آنرا ندارد.

وی بیان کرد: یک تیم تخصصی و پژوهشی در حوزه اقتصاد و مسکن حدود 7 ماه است روی طرحی کار می‌کند که ارتقا یافته و تقویت شده طرح مسکن مهر است، و هم اکنون به عنوان یکی از برنامه های اصلی دولت مردمی آیت اله رئیسی در دستور کار ایشان قرار دارد.

وی تاکید کرد: راه حل رفع مشکل مسکن در کشور ایجاد نهضت مسکن‌سازی است، اصول طرح مذکور همان اصول مسکن مهر است؛ یعنی زمین رایگان، وام ساخت ارزان‌قیمت و بکارگیری ظرفیت بخش خصوصی برای ساخت مسکن.

وی با ابراز این‌که اشکالات مسکن مهر در این طرح جدید برطرف می شود تا تکرار نشود، تصریح کرد: البته یا وجود اشکالاتی که طرح مسکن مهر داشت همچنان معتقدم نقاط قوت آن خیلی بیشتر از نقاط بوده است.

عضو سابق شورای عالی مسکن گفت: نظام اجرایی کشور تجربه چنین طرحی را نداشت، در مجموع این طرح نمره قبولی را گرفته است، حالا بماند برخی مسئولان سابق با نیت‌های شوم بخش مسکن و اقتصاد کشور را به خاک سیاه نشاندند.

پروین‌پور با بیان این‌که طرح جدید مسکن قوت قلبی برای مردم خواهد بود، اضافه کرد: در شرایط ناامیدکننده برای فعالان اقتصادی، پیمانکاران، مردم، محرومان و... باید طرح‌های جدیدی جهت به حرکت در آوردن چرخ اقتصاد کشور اجرا شود.

وی اضافه کرد: در طرح جدید قرار است طی 4 سال آینده 4 میلیون واحد مسکونی ساخته شود؛ برای تامین مالی این طرح از منابع بانکی با طراحی یک تیم مالی خیلی قوی اقدام خواهد شد. در تهیه این طرح فرض را بر این گرفته‌ایم که ایران تا 100 سال دیگر تحریم است و آمریکا ما را تحریم خواهند کرد.

وی تاکید کرد: این طرح هیچ فشاری به بودجه وارد نمی‌کند و یک ریال از بودجه دولتی در طرح استفاده نمی‌شود. ضمن این‌که تسهیلات تکلیفی هم ندارد و طراحی‌های پیچیده و عالی در این رابطه انجام شده است.

کارشناس اقتصاد مسکن تصریح کرد: یکی از مزیت‌های این طرح آن است که متقاضی هیچ آورده اولیه ندارد. در این طرح الگوی ساخت بر مبنای بعد خانوار دیده شده است. تمرکز این طرح ساخت و ساز در نیمه شرقی کشور با تمرکز بر منطقه مکران است.

پروین‌پور با یبان این‌که شهرداری‌ها مسئول اجرای این طرح هستند، گفت: در طرح مسکن مهر شهرداری‌ها عملکرد خوبی نداشتند ولی در طرح جدید شهرداری‌ها مسئول هستند. در بحث زیرساخت‌ها نیز مسائل را با توسعه‌گرا حل می‌کنیم.

آغاز ساخت 2.6 میلیون مسکن در دولت آیت‌الله رئیسی

وزیر راه و شهرسازی اواخر ماه گذشته در مراسم واگذاری 5008 زمین طرح حمایت از جوانی جمعیت در یزد، گفته بود: در این دولت رئیس جمهور و هیئت دولت رویه خود را بر این بنا نهادند که مجبور به منازعات بی‌حاصل شویم و در دولت تمام توان بر این قرار گرفت که حتی دقایق و لحظات را برای خدمت بیشتر به مردم از دست ندهیم.

مهرداد بذرپاش افزود: ممکن است با شاخص‌های مطلوب فاصله داشته باشیم، اما جهت‌گیری فعالیت‌های دولت بر این قرار گرفته که از هر دقیقه و لحظه‌ای برای برداشتن موانع از پیش پای مردم به ویژه جوانان استفاده شود.

وی یادآور شد: امروز بیش از دو میلیون و 600 هزار واحد مسکونی در عملیات بزرگ نهضت ملی مسکن در سراسر کشور آغاز شده که عدد قابل توجهی است.

وی بیان کرد: از سوی دیگر میزان زمینی که دولت در این پروژه بزرگ به میدان آورده، بیش از 100 هزار هکتار در شهرها و روستاهاست که عملیات آماده سازی و احداث بنای آن در حال انجام است.

وی خاطرنشان کرد: احداث مسکن علیرغم ظاهری که از بیرون مشاهده می‌کنیم کار ساده‌ای نیست و اگر بخواهیم سختی آن را ببینیم باید تعاونی‌هایی را ببینیم که در طول سالهای گذشته در این حوزه با مشکل مواجه شده‌اند.

وزیر راه و شهرسازی گفت: نظام مهندسی، شهرداری‌ها، تامین زمین، معارضان، آورده متقاضیان و موضوعات زیاد دیگری که وجود دارد همه و همه سختی‌هایی هستند که وجود دارد ولی دولت تمام توان خود را به میدان آورده که در این عرصه مشکلی نداشته باشد.

بذرپاش با تاکید بر اینکه ساخت سالانه یک میلیون مسکن تعهدی است که قانون بر دوش دولت قرار داده گفت: دولت سیزدهم هم می‌توانست همچون قبل بگوید ساخت مسکن به من ربطی ندارد ولی با تمام توان دولت به میدان آمد و شروع به ساخت مسکن کرد تا بتواند این نیاز بسیار مهم جامعه را رفع کند.

واگذاری زمین رایگان به 75 هزار خانواده

به گزارش تسنیم، نگاه ویژه رئیس‌جمهور شهید به کاهش جمعیت کشور و ضرورت جلوگیری از آن باعث شد تا بر اساس قانون جوانی جمعیت، وزارت راه و شهرسازی مکلف به واگذاری زمین رایگان به خانوارهای با 3 فرزند و بیشتر شود.

وزیر راه و شهرسازی در این‌باره گفته است: یکی از موضوعاتی که در اولویت کاری دولت قرار گرفته، موضوع جوانی جمعیت است که در گذشته با اشتباهات راهبردی که مرتکب شدیم و توصیه به زندگی با دو فرزند داشتیم کشور را به چالش بردیم و مقام معظم رهبری هم به آن اشاره فرمودند ولی در مجلس یازدهم با تصویب قانون جوانی جمعیت، و اعتقاد این دولت و تاکیدات مکرر رهبر معظم انقلاب، افزایش جمعیت و حمایت از جوانی آن در دستور کار ویژه قرار گرفت.

بذرپاش با بیان این‌که رهبر معظم انقلاب کاهش جمعیت را توطئه دشمنان دانستند گفت: تمام توان دولت برای جلوگیری از این توطئه دشمن به میدان آمد و البته اعتقاد داریم که این موضوع نیازمند یک عزم مجاهدانه ملی و عزم همه دستگاه‌ها و به میدان آمدن همه دلسوزان، صاحبان تریبون و قلم، موثران، نخبگان و صاحب‌نظران جامعه است.

وی تصریح کرد: اگر یک عزم ملی به وجود نیاید کارهای لاجرم قانونی تنها یک حداقل را به وجود می‌آورد و قطعاً وظیفه هر کسی که حتی اگر دینی فکر نکند و ملی گرایی فکر کند هم باید نسبت به این هشدار حساس باشد و تمام توان خود را برای این موضوع مصروف دارد.

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه یکی از بندهای قانون جوانی جمعیت واگذاری زمین به خانواده‌های سه فرزند و بیشتر (بر اساس زمان تولد فرزند سوم به بعد) است گفت: در سال 1402 بیش از 74 هزار متقاضی جوانی جمعیت که شروط لازم را کسب و در سامانه ثبت نام کرده بودند زمین مناسب را برای مسکن دریافت کردند.

بذرپاش تاکید کرد:‌تمام ظرفیت‌ها را در دولت در خدمت پروژه بزرگ نهضت ملی مسکن و پروژه بزرگ و مبارک طرح جوانی جمعیت آورده‌ایم و امیدواریم که خدا در این عرصه کمک کند تا تلاش‌های ما بیشتر و همت ما مضاعف‌تر شود.