یک‌شنبه 1 مهر 1403

رییس علوم پزشکی: موردی از آبله میمونی در قم گزارش نشده است

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
رییس علوم پزشکی: موردی از آبله میمونی در قم گزارش نشده است

قم - ایرنا - رییس دانشگاه علوم پزشکی قم گفت: تاکنون پنج نفر مشکوک به آبله میمونی در قم شناسایی و تست‌های لازم انجام شد که هیچ‌کدام مثبت نشد و هیچ مورد مثبت نداشته‌ایم.

به گزارش روز سه‌شنبه ایرنا از روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی قم، مهدی مصری در جلسه هماهنگی پیشگیری و مراقبت از آبله میمونی، افزود: دستورات بهداشتی و همچنین استفاده از ماسک لازم و ضروری است و همشهریان باید در خصوص این امر آگاهی لازم را داشته باشند.

وی خطاب به روسای بیمارستان‌ها، اضافه کرد: آمادگی لازم را داشته باشید تا در صورت مشاهده موارد احتمالی، غافلگیر نشویم.

وی ادامه داد: آموزش مداوم به همشهریان و همچنین رعایت دستورات بهداشتی همواره مورد تاکید است و نباید عدم استفاده از ماسک را شاهد باشیم.

جلسه هماهنگی به‌منظور پیشگیری و مراقبت از آبله میمونی با حضور رییس دانشگاه علوم پزشکی قم، معاونان دانشگاه و روسای بیمارستان‌های استان قم برگزار شد.

در این جلسه بر اهمیت موضوع پیشگیری و مراقبت‌های بهداشتی و همچنین تلاش برای شناسایی موارد احتمالی تاکید شد.

به گزارش ایرنا، آبله میمونی توسط یک ویروس با DNA دو رشته‌ای که به خانواده اورتوپاکس ویروس‌ها تعلق دارد ایجاد می‌شود. از لحاظ ژنتیکی دو نوع ویروس مانکی پاکس آفریقای مرکزی (کنگویی) و غرب آفریقا وجود دارد که نوع کنگویی بیماری خطرناک‌تر، شدیدتر و با قدرت سرایت و گسترش بیشتری همراه است. اکنون هنوز محل ذخیره طبیعی آن ناشناخته باقی‌مانده است، هرچند میمون‌ها و برخی جوندگان فعلاً متهم محسوب می‌شوند.

تاکنون سازمان جهانی بهداشت گزارشی از موارد تأیید شده از آبله میمونی در کشورهای آمریکا، استرالیا، کانادا، انگلستان، اسپانیا، پرتغال، آلمان، بلژیک، فرانسه، هلند، ایتالیا و سوئد دارد، درحالی‌که 50 مورد مشکوک دیگر هم در حال بررسی است.

برچسب‌ها