یک‌شنبه 15 مهر 1403

زنجان در هفته‌ای که گذشت

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
زنجان در هفته‌ای که گذشت

زنجان - ایرنا - تلف شدن هزاران قطعه ماهی در سد سهرین، اتصال روستاهای بالای 20 خانوار به اینترنت تا پایان سال، اجرای طرح "برق امید"، کاهش شمار نشریات زنجان به 72 نشریه، اجرای طرح شناسایی موقوفات مجهول و آزادی 100 محکوم مالی جرایم غیرعمد از جمله مهمترین رویدادهای خبری استان زنجان در هفته گذشته بود.

** در پی استفاده بی‌رویه و تخلیه غیر اصولی آب سد طبیعی سهرین زنجان از سوی برخی از کشاورزان و باغداران منطقه، هزاران قطعه آبزی در این سد خاکی تلف شدند.

به گفته یکی از اهالی منطقه، آب موجود در سد خاکی سهرین از طریق لوله های بزرگ به منظور آبیاری باغات و زمین های کشاورزی از سوی برخی افراد به پشت سد انتقال داده شده که در نتیجه آب سد تمام شده و مرگ ناخوشایند و تلخ آبزیان را (سد و مسیر هدایت آب)، رقم زده است.

** استاندار زنجان گفت: به دنبال سفر اخیر وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات به زنجان با اختصاص اعتبار لازم از سوی این وزارتخانه، وسایل سخت افزاری ارتقای اینترنت وارد استان شده است که طی سه مرحله آبان، بهمن و اسفند ماه تمامی روستاهای بالای 20 خانوار فاقد اینترنت به این فناوری متصل خواهند شد.

** مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق استان زنجان از اجرای طرح " برق امید " خبرداد و گفت: با اجرای این طرح مشترکان خود را با الگوی‌های تعیین شده مصرف مطابقت داده و از تخفیف 100 درصدی بهای برق بهره‌مند می شوند.

** معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان زنجان گفت: تاکنون واکسن آنفلوانزای مورد نیاز گروه‌های هدف در کشور توزیع نشده است و از طرفی این استان مرکز تامین و توزیع واکسن شمالغرب و چهار مرکز بسیار اصلی و استراتژیک کشور محسوب می‌شود.

دکتر محمدرضا صائینی با اشاره به وضعیت بیماری آنفلوانزا در استان افزود: واکسن مورد نیاز شمالغرب کشور به مدت 6 ماه تا یکسال در این استان انبار می شود که به لحاظ امنیتی حساسیت بالایی دارد چرا که در صورت بروز هرگونه اشکال و مساله ای، در تامین واکسن اختلال بوجود می آید.

** رییس اداره مشاوره تربیتی و تحصیلی اداره کل آموزش و پرورش استان زنجان گفت: طبق برنامه ریزی انجام شده همزمان با آغاز انتخاب رشته داوطلبان کنکور سراسری 19 پایگاه ارائه دهنده خدمات مشاوره ای به دانش آموزان در سطح این استان فعال شده است.

مهدی نیکخواه افزود: همزمان با اعلام نتایج اولیه کنکور سراسری، پایگاه‌های انتخاب رشته این استان نیز فعال شده است که در 2 شیفت صبح و بعدازظهر به مراجعه کنندگان خدمات لازم را ارائه می‌کنند.

** مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان زنجان گفت: شمار نشریات و خبرگزارهای این استان با اعمال ماده 16 طی سال گذشته از 87 به 72 مورد و تعداد چاپ نشریات نیز در 6 ماهه پارسال از 473 شماره به 445 شماره در این مدت کاهش یافته است.

فاطمه کرباسی با اشاره به اعمال تغییرات ماده 16 بر نشریات توسط اداره کل مطبوعات داخلی و شورای نظارت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: بر اساس این ماده، صاحب امتیار موظف است طی ماه پس از صدور پروانه، نشریه مربوطه را منتشر کند در غیر اینصورت با یکبار اخطار کتبی و فرصت 15 روز دیگر در صورت عدم عذر موجه اعتبار پروانه باطل می‌شود.

** معاون حقوقی و ثبتی اداره‌کل اوقاف و امور خیریه استان زنجان از اجرای طرح شناسایی موقوفات مجهول در این استان خبر داد و گفت: در این راستا تاکنون برای 340 موقوفه طی سال جاری سند اخذ شده است.

** مسوؤل اداره آموزش و فرهنگ ترافیک فرماندهی انتظامی استان زنجان گفت: میزان وقوع تصادف‌های رانندگی درون شهری این استان طی 6 ماهه نخست امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل سیر صعودی دارد.

سرهنگ محمدحسن خلجی با اشاره به آمار فوتی های ناشی از تصادف های رانندگی طی 6 ماه اخیر، اظهار داشت: طی این مدت 18 نفر بر اثر وقوع حوادث رانندگی در درون شهرهای این استان جان باختند که در مدت مشابه پارسال 15 نفر بود.

** رییس کل دادگستری استان زنجان گفت: نیمه نخست امسال تعداد 100 محکوم جرایم غیرعمد مالی با بدهی بیش از 187 میلیارد ریال در این استان از زندان آزاد شدند.

** عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی زنجان گفت: از زمان تشکیل اتاق بازرگانی در زنجان در بخش تجارت خارجی استان بسیار موثر و فعالیت مطلوبی داشته و هم اکنون در زمره 10 استان اول کشور در این حوزه است.

ابراهیم جمیلی افزود: بزرگ شدن واحدهای کوچک و بین‌المللی شدن واحدهای بزرگ می‌تواند بسیار مثمرثمر باشد و اتاق باید در این زمینه نقش پررنگی را ایفا کند.

** مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان زنجان گفت: 13 هزار و 785 کارگاه در مرحله اول در استان مورد شناسایی قرار گرفتند که مشمول استفاده از تسهیلات کرونایی هستند.

محمدرضا یوسفی افزود: تاکنون 9 هزار 529 طرح از میان کل طرح‌های ثبت‌نامی به ارزش 199 میلیارد و 340 میلیون تومان به بانک‌ها برای ارائه تسهیلات معرفی شده‌اند که از میان، 64 میلیارد و 210 میلیون تومان تسهیلات پرداخت شده است.

** معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان زنجان گفت: شاخص میزان باروری کلی (TFR) برای زنان 10 تا 49 ساله استان زنجان در سال 98، رقم 1.91 ثبت شد که در مقایسه با سال ما قبل آن که 2.02 بود به میزان 0.11 کاهش داشته است.

محمدرضا صایینی با بیان اینکه شاخص میزان باروری کلی (TFR) تعداد فرزندانی که یک زن در طول دوران باروری خود می تواند به دنیا بیاورد، است، افزود: برای پیشگیری از منفی شدن رشد جمعیت، این میزان باید حداقل 2.1 فرزند (سطح جانشینی) باشد.

** رییس سازمان جهادکشاورزی استان زنجان گفت: سهم تولید ناخالص استان زنجان در بخش کشاورزی با 26 درصد، بالاتر از میانگین کشوری است.

جواد تاراسی با بیان اینکه بر اساس آخرین آمار، سهم اشتغال استان زنجان در بخش کشاورزی 33 درصد است، یادآورشد: این استان با بیش از 845 هزار هکتار اراضی خوب برای کشت، پنج درصد زمین‌های کشاورزی کشور را دارد.

وی یادآورشد: هم اکنون بیش از 90 هزار بهره برداری کشاورزی در استان زنجان در امر تولید انواع محصولات کشاورزی فعالیت می کنند.

** رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان زنجان گفت: هم‌اکنون 112 هزار نفر در بخش صنعت و معدن این استان تحت پوشش بیمه اجباری تامین اجتماعی هستند که این میزان 80 درصد مجموع افراد تحت پوشش این بیمه در زنجان است.

ناصر فغفوری با بیان اینکه این میزان بیمه اجباری نشان دهنده سهم قابل توجه اشتغالزایی بخش صنعت و معدن در استان است، افزود: هم اکنون میزان بیمه اجباری در حوزه های ساختمان و کشاورزی پایین است.

** مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان زنجان گفت: هفت نقطه از 50 نقطه حادثه خیز مسیرهای ارتباطی این استان به طور کامل اصلاح و ایمن سازی شده است.

عبدالحسین علی اکبری، با بیان اینکه سال 96 تعداد نقاط پرتصادف شناسایی شده در مسیرهای ارتباطی این استان به تعداد 105 نقطه بود، افزود: اصلاح و ایمنی سازی 9 نقطه حادثه خیر شناسایی شده دیگر نیز در دست اجرا است.

*س_برچسب‌ها_س*