سه‌شنبه 17 مهر 1403

زنجان ظرفیت صادرات محصولات به کشورهای زیادی را دارد

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
زنجان ظرفیت صادرات محصولات به کشورهای زیادی را دارد

زنجان - ایرنا - استاندار زنجان گفت: نقشه راه تجارت خارجی این استان نشان می‌دهد که بیشترین روابط خارجی زنجان در 10 سال اخیر با کشورهای ترکیه و عراق بوده در حالی که کشورهای دیگری نیز وجود دارند که پتانسیل، ظرفیت و موقعیت مناسبی برای صادرات محصولات به آن کشورها را داریم.

فتح‌الله حقیقی شامگاه شنبه در جلسه کارگروه توسعه صادرات استان زنجان افزود: باید شرایط جدید را فراهم و اطمینان لازم را در بین آن کشورها ایجاد کرد تا بتوانیم محصولات تولیدی استان زنجان را به آن کشورها صادر کنیم.

وی اظهار داشت: نقشه راه تجارت خارجی استان زنجان باید قالب راهبری و اجرایی داشته باشد که برای این منظور، مدیران دستگاه‌ها اگر نظراتی دارند می‌توانند ارائه دهند.

حقیقی خاطرنشان کرد: بعضی از تولیدات استان زنجان به صورت هوایی صادر شده و برخی دیگر به‌رغم تولید در زنجان از طریق گمرک سایر استان‌ها صادر می‌شود که هم باید این موضوع در نقشه راه تجارت خارجی استان لحاظ شود و هم بتوانیم جلوی این کار را بگیریم تا تمام محصولات تولیدی استان از طریق گمرک زنجان صادر شود.

استاندار زنجان با اشاره به کاهش 37 درصدی صادرات این استان در سال 98 نسبت به سال 97 گفت: یکی از دلایل این کاهش، شیوع بیماری کرونا و محدودیت‌های متعاقب آن بود.

وی اظهار داشت: دلیل بعدی کاهش صادرات این بود که به دلیل نیاز داخل به شمش سرب و روی با صادرات این محصول مخالفت شد تا مایحتاج کشور تامین شود.

حقیقی خاطرنشان کرد: البته این جای افتخار دارد که نیاز کشور را در داخل تامین می‌کنیم هرچند این امر، مقداری به ضرر صادرکنندگان تمام شد.

وی در خصوص تنوع اقلام صادراتی، گفت: اصادرات اقلام متنوع نسبت به گذشته خیلی خوب است زیرا در گذشته با ممنوعیت یک مورد کالا، کاهش قابل توجهی در میزان مجموع صادرات مشاهده می‌شد اما اگر کالاها متفاوت باشنداینگونه نمی‌شود.

حقیقی با قدردانی از اقدامات انجام شده طی 6 ماهه اخیر در اداره کل گمرک استان زنجان، افزود: فعال شدن ایستگاه بناب، قرار گرفتن گمرک زنجان در رتبه 12 کشور، روانسازی تشریفات گمرکی، ترخیص کالا به ساده‌ترین روش ممکن، برقراری صادرات قیر و اسید سولفوریک از گمرک زنجان، پیگیری صادرات زیتون از گمرک زنجان و پیگیری بسیاری از موارد، حرکت بسیار خوب و نشان از دیدگاه مثبت و عملیاتی مدیرکل گمرک دارد.

وی خاطرنشان کرد: مدیران مربوطه باید موضوع بندر خشک صادراتی را نیز پیگیری کنند.

استاندار زنجان گفت: با انجام این اقدامات، انتظار می‌رود صادرکنندگان و واردکنندگان استان، توجه ویژه‌ای به گمرک این استان داشته باشند نه اینکه مدیران با تلاش فراوان شرایط را فراهم کنند اما صادرکنندگان و واردکنندگان استقبال نکنند.

وی اظهار داشت: از مدیران دستگاه‌های مرتبط نیز انتظار می‌رود تا همراهی و همکاری لازم نسبت به پویاتر شدن گمرک زنجان را داشته باشند.

حقیقی خاطرنشان کرد: کارگروهی برای تشویق صادرکنندگان و پوایایی گمرک زنجان، تشکیل و اقدام اساسی در این رابطه انجام می‌دهند.

*س_برچسب‌ها_س*