شنبه 14 مهر 1403

زنگ خطر آمار بالای تجرد در کشور به صدا در آمده است / کاهش جمعیت؛ نتیجه سبک زندگی تجمل گرایانه

خبرگزاری دانا مشاهده در مرجع
زنگ خطر آمار بالای تجرد در کشور به صدا در آمده است / کاهش جمعیت؛ نتیجه سبک زندگی تجمل گرایانه

زهرا کریمی گفت: زنگ خطر آمار بالای تجرد در جامعه به صدا درآمده و اگر امروز برای پیشگیری از کاهش جمعیت و حفظ بنیان خانواده تلاش نکنیم، در آینده باید هزینه های سرسام آوری برای جامعه سالمند کشور صرف کنیم.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ زهرا کریمی پژوهشگر حوزه جمعیت در گفتگو با خبرنگار "تیتریک" گفت: تغییر هسته قدرت در خانواده، یکی از آسیب‌های فرهنگی موجود در جامعه است.

وی ادامه داد: در گذشته مرد در خانواده جایگاه ویژه ای داشت، اما اکنون با یک خانم تحصیل کرده مواجه شده است که برای فعالیت های اجتماعی خود در جامعه برنامه دارد و فرزندآوری جزو برنامه های آینده اوست. ان مدرس دانشگاه افزود: وقتی در خانواده ها، تحصیلات در اولویت قرار می گیرد، کیفیت بچه برای والدین مهم تر از کمیت آن است و ناخودآگاه این ذهنیت شکل می گیرد که به جای ده فرزند کم کیفیت، یک الی دو فرزند با کیفیت کافی است که متاسفانه در سایه غفلت ها این مهم در جامعه فرهنگسازی شده است. کریمی گفت: در سال های 67 تا 85 تبلیغات به شدت مخربی برای کاهش فرزندآوری در جامعه انجام شد و عقیم سازی مردان و سقط جنین، عدم بارداری و... در گفتمان فرزندآوری باب شد. وی ادامه داد: ارزش های جامعه نیز به سمت و رفاه و تجملات رفت و ناگهان تاثیر خود را بر کاهش جمعیت و فرزندآوری گذاشت یعنی شعار فرزند کمتر، زندگی بهتر در کشور پررنگ و در خانواده ها نهادینه شد. این مدرس دانشگاه تصریح کرد: دشمن نیز اقداماتی برای پایین آوردن جایگاه مادری انجام داد و بارداری و فرزندآوری را ظلم به زن تلقی کرد، در صورتی که بارداری ضامن سلامتی بانوان است. کریمی افزود: کاهش فرزند آوری، سلامت بانوان اجتماع را به خطر انداخت و امروز سن ابتلای بیماری های زنان به شدت کاهش یافته است زیرا در دوران بارداری و شیردهی، خداوند هورمون های مادران را متعادل می کند و اگر این مهم در زندگی اتفاق نیفتد، بیمارهای بدخیم جایگزین آن می شود. وی بیان کرد: برخی از افراد جامعه هم برای رفاه بیشتر، مجردی را در پیش گرفتند و تن به ازدواج ندادند و خوشی هایشان را مقدم بر خانه و خانواده دیدند و بدین ترتیب جایگاه خانواده متزلزل شد و ارزش های این چنینی جایگزین شد. این مدرس دانشگاه در خاتمه خاطرنشان کرد: زنگ خطر آمار بالای تجرد، کاهش تمایل به فرزندآوری در جامعه به صدا درآمده است، اگر امروز برای پیشگیری از کاهش جمعیت و حفظ بنیان خانواده تلاش نکنیم، در آینده باید هزینه های سرسام آوری را برای جامعه سالمند کشور صرف کنیم. انتهای پیام /