یک‌شنبه 15 مهر 1403

زیستگاه‌های پرندگان وحشی در زنجان عاری از بیماری آنفلوانزا است

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
زیستگاه‌های پرندگان وحشی در زنجان عاری از بیماری آنفلوانزا است

زنجان - ایرنا - رییس نظارت بر امور حیات وحش اداره کل حفاظت محیط زیست استان زنجان گفت: زیستگاه‌های پرندگان آبزی و کنارآبزی این استان، به دقت از سوی محیط بانان این اداره کل رصد و پایش می‌شود که در حال حاضر عاری از هرگونه بیماری آنفلوانزا پرندگان (آنفلوآنزای مرغی) است.

پرویز رستمی، روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، افزود: در طی 10 سال اخیر موردی از بیماری آنفلوانزای در بین پرندگان مهاجر و غیرمهاجر در زنجان مشاهده نشده است اما با این وجود این اداره کل به دلیل حساسیت موضوع همواره زیستگاه های پرندگان وحشی را زیر نظر دارند.

وی اظهار داشت: همه ساله با آغاز فصل زمستان، انواع پرندگان مهاجر آبزی و کنار آبزی نیز میهمان آبگیرها، سدها و رودخانه های جاری این استان شده و زمستان گذرانی می‌کنند و محیط بانان نیز بلافاصله وارد عمل شده و این زیستگاه‌ها را از نزدیک به دقت کنترل و نظارت می کنند تا از نبود بیماری آنفلوانزای پرندگان، مطمئن شوند.

رستمی تصریح کرد: همواره تمهیدات و تدابیر لازم از سوی این اداره کل برای مقابله با بیماری آنفلوانزای پرندگان، اتخاذ می شود و تاکنون نیز لاشه هیچ پرنده تلف شده‌ای در این زیستگاه‌ها مشاهده نشده است و از عموم مردم نیز درخواست می شود در صورت مشاهده لاشه پرندگان وحشی در محیط های طبیعی بلافاصله موضوع را با محیط زیست و محیط بانان در میان بگذارند تا موضوع مورد بررسی و تحقیق قرار گیرد.

وی تصریح کرد: آبگیرها و سدهای مختلف استان زنجان اعم از گلابر، تهم، فیله‌خاصه، قره‌تپه و کهلا، همواره در فصول سرد سال پذیرای خیل پرندگان مهاجر است و انواع پرندگان از جمله خوتکا، انواع مرغابی، انواع اردک (سرسبز، نوک پهن و سرحنایی)، باکلان، بوتیمار کوچک، کاکایی، انواع حواصیل (خاکستری و سفید)، تنجه، چنگر در این مناطق، زمستان گذرانی کرده و با مساعد شدن وضعیت جوی به سمت زیستگاه‌های اصلی خود به پرواز در می‌آیند.

رستمی با بیان اینکه بازگشت پرندگان مهاجر به زیستگاه های اصلی خود از اسفند ماه آغاز شده و تا اردیبهشت ماه طول می‌کشد، اظهار داشت: پارسال (98) تعداد 6 هزار و 852 قطعه، سال 97 تعداد 6 هزار و 313 قطعه، سال 96 تعداد 6 هزار و 800 قطعه، سال 95 بیش از چهار هزار و 300 قطعه و سال 94 نیز 2 هزار و 300 قطعه پرنده مهاجر آبزی و کنار آبزی در مناطق مختلف استان زنجان مشاهده و مورد سرشماری قرار گرفتند.

وی با بیان اینکه سرشماری پرندگان مهاجر آبزی و کنارآبزی این استان همه ساله در پایان سال از سوی کارشناسان و محیط بان این اداره کل و با همکاری برخی ادارات تابعه در سدها، آبگیرها و ردودخانه قزل اوزن انجام می شود، افزود: رودخانه‌ها، سدهای طبیعی و مصنوعی متعددی در زنجان وجود دارد که پرندگان زیادی به صورت دائم و موقت در این مکان ها زیست و یا اتراق موقت می‌کنند و در واقع این زیستگاه‌ها، مکان های هدف برای سرشماری هستند.

رستمی اظهار داشت: پرندگان مهاجر آبزی و کنار آبزی در هشت سایت پرنده زنجان که شامل سد تهم در شهرستان زنجان، سد قره‌تپه در منطقه حفاظت شده سرخ آباد و فیله خاصه در منطقه شکار ممنوع واقع در شهرستان‌های زنجان و طارم، سد گلابر در شهرستان ایجرود، سد خندقلو در شهرستان ماهنشان، سد قاهران (کهران) در ارمغانخانه و رودخانه قزل‌اوزن در شهرستان های ماهنشان و طارم، است زمستان گذرانی می‌کنند.

*س_برچسب‌ها_س*