پنج‌شنبه 20 اردیبهشت 1403

ساخت مسکن ناایمن؛ بلای جان مردم ایران

وب‌گاه عرشه آنلاین مشاهده در مرجع
ساخت مسکن ناایمن؛ بلای جان مردم ایران

رئیس پژوهشکده زلزله‌شناسی با بیان اینکه علت شکست در مسکن این است که تمام اقدامات تکمیل نبوده است، گفت: مسکن بزرگترین مشکل مردم در کشور است و بیشترین تلفات انسانی کشور در در اثر زلزله و ناایمن بودن مسکن‌ها رخ داده است. رئیس پژوهشکده زلزله‌شناسی گفت: در حال پژوهش هستیم تا جدا از مسائل سیاسی بتوانیم یک راهکار و یک نگاه سیستمی به مسکن داشته باشیم. به گزارش عرشه آنلاین، محسن غفوری آشتیانی،...

رئیس پژوهشکده زلزله‌شناسی گفت: در حال پژوهش هستیم تا جدا از مسائل سیاسی بتوانیم یک راهکار و یک نگاه سیستمی به مسکن داشته باشیم.

به گزارش عرشه آنلاین، محسن غفوری آشتیانی، رئیس پژوهشکده زلزله‌شناسی در نشست ویژه کاربست پژوهش در پانزدهمین جشنواره بین المللی پژوهش و نو آوری و دهمین جشنواره پژوهش و آموزش در مدیریت شهری با بیان اینکه در فرهنگستان علوم 12 اتاق فکر برای مخاطرات مختلف وجود دارد، گفت: وقتی جلسات مشترک اتاق فکر‌ها را داریم اولین چالش موضوع حکمرانی است که این موضوع یکی از بزرگترین معضلات کشور ماست. به طور کلی مدیریت یک علم است و مدیریت شهری نیز از این موضوع مستثنی نیست.

غفوری آشتیانی افزود: سیاست‌های دولت در 4 دهه اخیر موفق نبوده و مسکن هنوز یک معضل در کشور است و هر دولتی که بتواند مساله مسکن را حل کند دولت موفقی خواهد بود. نگاه حکمرانی کشور ما نگاه یکپارچه نیست. در دنیای پیچیده‌ای زندگی می‌کنیم که همه عوامل با هم ارتباط دارند. در یک نظام درهم تنیده نمی‌توان مشکلات را با روش‌های تک محور و ضربتی حل کرد.

چرا هر دولتی در حوزه مسکن شکست می‌خورد؟

وی در ادامه با بیان اینکه علت شکست در مسکن این است که تمام اقدامات تکمیل نبوده است، گفت: مسکن بزرگترین مشکل مردم در کشور است و بیشترین تلفات انسانی کشور در در اثر زلزله و ناایمن بودن مسکن‌ها رخ داده است.

غفوری آشتیانی با بیان اینکه مسکن سیستمی است که اقتصاد، کیفیت، پایداری، ایمنی، حکمرانی و مسائل اجتماعی و جمعیتی باید در آن دیده شود، گفت: در فرهنگستان علوم در حوزه مسکن جدا از اقداماتی که در کشور انجام می‌شود موفق شدیم ایرادات و پیشنهاداتی را جهت سیاستگذاری مطلوب در حوزه مسکن ارائه دهیم.

به مسکن اقتصادی نیاز داریم

رئیس پژوهشکده زلزله شناسی با بیان اینکه در شرایط فعلی نمی‌توان گفت امکان ساخت 4 میلیون مسکن در طول 4 سال وجود دارد، گفت: ما باید مسکن اقتصادی دارای کیفیت و پایدار ایجاد کنیم تا مسکن به محلی برای امنیت افراد تبدیل شود و نه قتلگاه. سعی کردیم کل زیرساخت مسکن را به روز کنیم و در حال پژوهش هستیم تا جدا از مسائل سیاسی بتوانیم یک راهکار و یک نگاه سیستمی به مسکن داشته باشیم.

غفوری آشتیانی با بیان اینکه در دنیای امروز امکان حل مشکلات و معضلات بدون نگاه یکپارچه امکان پذیر نیست، اظهار کرد: تا زمانی که سیاست مدیریتی کشور تغییر نکند نمی‌توانیم مسائل را حل کنیم. امروز در کنار مدیریت تخصصی انتخاب راه و شیوه مدیریتی صحیح از جمله موضوعاتی است که باید در نظر بگیریم.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان هم اکنون دیگران می خوانند -->

بیشتر بخوانید

ساخت مسکن ناایمن؛ بلای جان مردم ایران 2