شنبه 14 مهر 1403

سالمندان پر خطر در زنجان شناسایی شوند

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
سالمندان پر خطر در زنجان شناسایی شوند

زنجان - ایرنا - رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان زنجان گفت: شناسایی سالمندان پرخطر امری مهم است تا تیم های مراقبتی با اولویت به کارهای آنان پرداخته سپس اقدامات حمایتی، اطلاع رسانی و آموزش و در نهایت حمایت‌های مالی و معنوی از آنان انجام شود.

دکتر پرویز قزلباش شامگاه یکشنبه در ستاد کرونای استان با اشاره به اینکه واقعیتی که در بیماری کووید - 19 وجود دارد این است که سالمندان، اصلی‌ترین افراد در معرض خطر و بیشترین قربانیان این بیماری هستند، افزود: آمارها نشان می دهد بین 70 تا 90 درصد سالمندان مبتلا به کرونا به دلیل بیماری زمینه ای در بخش آی سی یو بستری بوده و احتمال مرگ و میر در آنان بالا است.

وی اضافه کرد: باید گروه سالمندان را حمایت، ساماندهی و مدیریت کرد تا کمتر در معرض خطر قرار گیرند، که می‌توان با این اقدامات میزان ابتلا، بستری و مرگ و میر ناشی از ویروس کرونا را کاهش داد.

این مسؤول ادامه داد: طبق بند هفت سیاست های کلی جمعیتی اعلام شده از سوی رهبرمعظم انقلاب فرهنگ سازی برای تکریم سالمندان و ایجاد شرایط لازم جهت تامین سلامت و نگهداری آنان در خانواده مد نظر قرار گرفته است.

وی اظهار داشت: بر این اساس در این گروه سنی بیماری‌های زمینه‌ای، کاهش ایمنی سیستم بدنی، سوء تغذیه، افسردگی، اضطراب ناشی از شنیدن اخبار ناگوار و سایر بیماری‌های روانی بیشتر از سایر افراد است.

قزلباش با بیان اینکه سالمندان به دلیل عدم اطلاع‌رسانی خانواده‌ها به صورت خیلی ساده، درگیر بیماری کرونا می‌شوند، افزود: مهمترین چالش این قشر مخاطره افتادن سلامت جسمی انان، تامین مایحتاج روزانه، مراقبت‌های بهداشتی و درمانی، تامین داروهای مورد نیاز، انجام خدمات اداری و انجام خدمات در منزل است که در ساماندهی و مدیریت آن‌ها باید در نظر گرفت.

وی اظهار داشت: هدف اصلی این است که حضور سالمندان در اجتماعات به ویژه مناطق پرخطر به صفر برسد و توانمندسازی، حمایت های روحی و روانی این قشر از جمله اصول کار محسوب می شود و علاوه بر آن باید مهارت و دانش خانواده ها نیز در برقراری ارتباط با آنان افزایش یابد.

رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان زنجان ادامه داد: هم اکنون حدود 103 هزار سالمند بالای 60 سال طبق اعلام سازمان جهانی بهداشت (WHO) در سامانه سیب علوم پزشکی استان ثبت شده است.

وی خاطرنشان کرد: بر این مبنا دانشگاه علوم پزشکی 9 اولویت برای حل این موضوع در نظر گرفته است که از جمله آن می توان از سالمندان بالای 80 سال دارای بیماری زمینه ای همراه با معلولیت که تنها زندگی می‌کنند، حمایت های لازم را انجام داد.

قزلباش خاطرنشان کرد: ایجا سامانه هدفمند می تواند رفع نیازهای سالمندان را تسریع کند و همکاری دستگاه‌های متولی امر نیز بسیار مفید و اثرگذار باشد.

به گفته این مسؤول، سالمندان به دلیل ضعف سیستم بدنی و در معرض خطر بودن، خودبه‌خود برای قرنطینه شدن تلاش بیشتری می‌کنند.

*س_برچسب‌ها_س*