چهارشنبه 13 تیر 1403

ساماندهی خاکسپاری درگذشتگان کرونایی شیراز روی میز شورا قرار گرفت

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
ساماندهی خاکسپاری درگذشتگان کرونایی شیراز روی میز شورا قرار گرفت

شیراز - ایرنا - پس از بروز برخی مشکلات طی یک هفته اخیر در روند خاکسپاری درگذشتگان کرونایی در شیراز این موضوع در دستور کار شوراییان این شهر قرار گرفت و طرح دوفوریتی سامان‌دهی شستشو و خاکسپاری درگذشتگان کرونایی در شیراز به تصویب این نهاد رسید.

طرح دوفوریتی ایجاد مدیریت واحد جهت سامان‌دهی، امور غسل و کفن و خاکسپاری کلیه درگذشتگان ناشی از ویروس کرونا در آرامستان بهشت احمدی روز یکشنبه در صحن علنی شورای اسلامی شهر شیراز، به تصویب رسید.

این موضوع در حالی در دستور کار شورای شهر شیراز قرار گرفت که طی یک هفته اخیر گلایه‌های از سوی اهالی شیراز و بازماندگان درگذشته‌های کرونایی در خصوص در صف ماندن اموات برای انتقال به سردخانه و تاخیر در روند شستشو جنازه و تحویل آن مطرح شده است.

موضوعاتی ازجمله عدم انتقال اموات کرونایی به آرامستان بهشت احمدی شیراز و یا شکل گیری دلال بازی فروش قبر در دارالرحمه این شهر که بارها تکمیل ظرفیت آن نیز از سوی مسولان امر عنوان شده مطرح است.

در حال حاضر اموات کرونایی که در شیراز فوت می کنند به دارالرحمه این شهر که قبرستانی با قدمتی بیش از 50 سال است منتقل می شوند و بعد از شستشو برای دفن به آرامستان تازه تاسیس دیگری منتقل می شوند و این در حالی است که دارالرحمه دیگر ظرفیت دفن جنازه نداشته و حدود یکسال نیز از زمان بهره برداری دومین آرامستان بزرگ کشور در شیراز با نام بهشت احمدی با سردخانه ای مدرن با گنجایش 650 جناره می گذرد، اما در این شرایط سردخانه این محل بلااستفاده مانده است.

پارتی بازی و تبعیض به اموات کرونایی هم رسید

وجود گلایه‌ها و بروز مشکلاتی در روند دفن اموات کرونایی صدای رییس شورای شهر شیراز را در یکصد و پنجاه و هشتمین جلسه علنی شورای شهر شیراز که عصر یکشنبه 25 آبان‌ماه به صورت ویدئوکنفرانسی برگزار شد در آورد.

عبدالرزاق موسوی در این باره گفت: تبعیض در جامعه ما به کفن و دفن اموات هم تسری پیدا کرده است.

رییس شورای شهر شیراز افزود: گزارشات مردمی حاکی از این است که کسانی که پارتی دارند در دارالرحمه شیراز دفن می‌شوند و سایر اموات کرونایی برای دفن به بهشت احمدی منتقل می شوند.

وی با بیان این مطلب که هر کسی که پشت بروز این مسایل است بداند که این کار درستی نیست و تاکید کرد: بروز این وضعیت در موضوع کفن و دفن اموات کرونایی شیراز هرگز زیبنده این نظام نیست.

موسوی ادامه داد: درست نیست جنازه متوفیان کرونایی روی زمین بماند و در این شرایط خانواده‌های آنان نیز متحمل فشاری مضاعف شوند.

وی اضافه کرد: مسؤولان استان فارس دستور دهند که متوفیان پرشمار شهرستان‌ها برای شستشو به شهرستان مربوطه منتقل شوند که این موضوع از ایجاد ازدحام در شیراز جلوگیری خواهد کرد.

اموات کرونایی در شیراز ساماندهی می شوند

بر پایه مصوبه اعضای شورای شهر شیراز در این خصوص، شهرداری شیراز مکلف شد که با رعایت موازین بهداشتی قطعه‌ای مشخص در آرامستان بهشت احمدی را جهت دفن درگذشتگان ناشی از بیماری کووید 19 اختصاص دهد و تا هنگام فراهم شدن زیرساخت‌های مورد نیاز دفن کلیه درگذشتگان در آرامستان بهشت احمدی، طبق جدول زمان بندی ارائه شده، آرامستان دارالرحمه نیز به منظور شستشوی بهداشتی درگذشتگان ناشی از کرونا، همکاری کند.

همچنین شهرداری مکلف شده است که به منظور ایجاد مدیریت واحد جهت سامان‌دهی، کنترل و نظارت بر امر جابجایی، شستشو و خاکسپاری درگذشتگان ناشی از بیماری کووید 19، کارگروهی با محوریت سازمان مدیریت آرامستان‌های شهرداری و متشکل از عضو و ناظر شورای شهر در سازمان مدیریت آرامستان‌ها، نماینده معاونت خدمات شهری شهرداری، نماینده هیات امنای دارالرحمه شیراز، نماینده جامعه روحانیت، نماینده شرکت آب و فاضلاب شهرستان شیراز، نماینده دانشگاه علوم پزشکی شیراز و نماینده شرکت آب منطقه‌ای استان فارس تشکیل داده و نتیجه کارگروه به صورت منظم و مکتوب به شورای اسلامی شهر ارایه کند.

افزایش کارکنان مورد نیاز به منظور تسریع در فرآیند شستشو و خاکسپاری درگذشتگان ناشی از بیماری کووید 19 ظرف دو هفته، از دیگر تکالیف شهرداری شیراز خواهد بود.

شهرداری شیراز همچنین مکلف شد که حداکثر ظرف مدت یک ماه به منظور احداث یا فراهم آوردن غسالخانه مجزا جهت درگذشتگان مرد و زن ناشی از بیماری کووید 19، خرید و نصب تجهیزات مورد نیاز جهت تأمین برق سردخانه در محل آرامستان بهشت احمدی اقدام و گزارش عملکرد خود را ماهیانه به شورای اسلامی شهر ارائه کند.

تأمین خودروهای مورد نیاز جهت حمل درگذشتگان ناشی از بیماری کووید 19، از دیگر تکالیف شهرداری شیراز در این مصوبه است که بر اساس آن می‌تواند در صورت نیاز شرکت‌های طرف قرارداد را مکلف کند تا نسبت به افزایش رانندگان و خودروهای مورد نیاز اقدام کنند.

براساس این مصوبه، سازمان مدیریت آرامستان‌ها مکلف است به منظور دفع بهداشتی فاضلاب یا پساب ناشی از شستشوی درگذشتگان کرونایی، با استفاده از استانداردهای مورد تایید شرکت آب و فاضلاب شهرستان شیراز، محل‌های مناسبی جهت دفع بهداشتی این گونه پساب‌ها ایجاد کند.

اقدامات لازم درخصوص هماهنگی با فرمانداری و فرماندهی نیروی انتظامی شهرستان، نسبت به استقرار مأمورین نیروی انتظامی با هدف جلوگیری از ازدحام بستگان درگذشتگان در محل آرامستان بهشت احمدی از دیگر وظایفی است که بر عهده شهرداری گذاشته شده است.

شهرداری شیراز همچنین می‌بایست اقدامات لازم را درخصوص هماهنگی با پلیس راه و اداره راهداری و حمل و نقل جاده‌ای نسبت به رفع نقایص موجود در محور شیراز - آرامستان بهشت احمدی، امور نصب علائم راهنمایی و رانندگی و روشنایی این محور را پیگیری و نتیجه را حداکثر ظرف یک ماه به شورای اسلامی شهر اعلام کند.

در نهمین و آخرین تبصره این مصوبه، شهرداری شیراز مکلف شده است که به منظور صیانت از حقوق شهروندی و رضایت مردم، ترتیبی اتخاذ کند تا در سامانه اطلاع‌رسانی مربوطه، فرآیند حمل، تغسیل، تکفین و تدفین درگذشتگان ناشی از بیماری کووید 19 را اطلاع‌رسانی کنند.

کرونا برگزاری صحن پارلمان شهری شیراز را مجازی کرد

یکصد و پنجاه و هشتمین جلسه علنی شورای اسلامی شهر شیراز برای نخستین بار به صورت ویدئوکنفرانسی و با پخش زنده صوتی و تصویری در سایت این شورا و صفحات فضای مجازی برگزار شد

در ادامه این جلسه طرح دیگر جمعی از اعضای شورا نیز در خصوص الزام شهرداری به ارائه لایحه ضوابط و قواعد ساختمانی استقرار کلینیک و مراکز خدماتی دامپزشکی بود که با کسب آرای لازم، به تصویب رسید.

بر اساس ماده واحده این مصوبه، شهرداری شیراز مکلف شده است که لایحه ضوابط و قواعد ساختمانی استقرار کلینیک و مراکز خدماتی دامپزشکی را با در نظر گرفتن دستورالعمل سیاست‌ها و ضوابط تأسیس درمانگاه‌ها، مجتمع‌های درمانی، بیمارستان‌ها و مراکز مایه‌کوبی سازمان نظام دامپزشکی ظرف مدت دو ماه از ابلاغ این مصوبه تهیه و جهت بررسی و تصویب به شورای اسلامی شهر ارایه کند.

*س_برچسب‌ها_س* *س_پرونده خبری_س*