شنبه 29 اردیبهشت 1403

سایه کمبود اعتبارات بر جاده‌های ارتباطی کشور / وقتی حمل و نقل آسیب می‌بیند!

خبرگزاری دانا مشاهده در مرجع
سایه کمبود اعتبارات بر جاده‌های ارتباطی کشور / وقتی حمل و نقل آسیب می‌بیند!

کردستان تا قبل از پیروزی انقلاب اسلامی به لحاظ بهره‌مندی از راه‌های مناسب از محروم‌ترین استان‌های کشور بوده است و براساس آمار موجود این استان در حال حاضر حدود هشت هزار کیلومتر راه دارد که 6 هزار و 100 کیلومتر از این میزان راه روستایی و یک‌هزار و 900 کیلومتر بین‌شهری است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از کردتودی، اهمیت راه‌ها و طرق ارتباطی در زندگی جمعی بشر امری مهم و بدیهی است و رشد و تعالی تمدن بشری هم در مسیر همین راه‌ها اتفاق می‌افتد و با جاده‌ها ارتباط مستقیم دارد.

اهمیت راه‌ها تا بدان حد است که سطح فرهنگی هر منطقه و میزان توسعه آن را می‌توان با توجه به دوری یا نزدیکی آن به جاده‌ها تعیین کرد.

جاده‌ها تنها مسیر آمد و شد مردم عادی، قوای نظامی و یا بستری که فعالیت‌های تجاری بر روی آن‌ها انجام گیرد، نبوده‌اند؛ بلکه از مهم‌ترین وسیله ارتباط جمعی است و زمینه‌های انتقال دستاوردهای فکری و فرهنگی انسان‌ها به یکدیگر را فراهم می‌کرده‌اند.

زندگی جمعی انسان‌ها حاصل کنش و تعاملات جمعی است و انتقال تجارب و مهارت‌های مردم هر منطقه به دیگران زمینه‌ساز پیدایش فرهنگ‌ها و تمدن‌ها بوده است.

این مناسبات میان انسان‌ها به وجود نمی‌آمد مگر این که وسیله ارتباطی که همانا جاده‌ها بودند، به وجود آمده باشد. از این روی از قدیم الایام جاده‌ها را که بنا به انگیزه‌های مختلف ارتباطی به وجود آمده‌اند، در زندگی انسان‌ها بسیار بااهمیت می‌بینیم.

به خصوص پس از این که زندگی اجتماعی انسان در هر منطقه شکل مشخص‌تری به خود گرفت و حکومت‌ها نقش برجسته‌ای ایفا می‌کردند و زندگی انسانی قانونمند شد، ایجاد راه‌ها و حفاظت و تأمین امنیت در آن‌ها نیز ساز و کار مشخص‌تری به خود گرفت.

راه در کردستان

کردستان تا قبل از پیروزی انقلاب اسلامی به لحاظ بهره‌مندی از راه‌های مناسب از محروم‌ترین استان‌های کشور بوده است و براساس آمار موجود این استان در حال حاضر حدود هشت هزار کیلومتر راه دارد که 6 هزار و 100 کیلومتر از میران راه روستایی و یک‌هزار و 900 کیلومتر بین‌شهری است. 305 کیلومتر از کل راه‌های بین‌شهری استان بزرگراه، 303 کیلومتر آن با مشخصات جاده اصلی و 400 کیلومتر راه‌های فرعی و عریض، 446 راه‌های فرعی درجه یک و 400 کیلومتر راه‌های فرعی درجه دو است. اما وجود ظرفیت های عظیم معدنی و کشاورزی استان اهمیت ایجاد زیرساخت های حمل و نقل در کردستان را پررنگ تر می کند چرا محصولات کشاورزی و مواد معدنی باید از مسیر جاده ها به سایر نقاط انتقال داده شوند. یکی از موضوعاتی که همواره مردم کردستان از آن گله مند هستند، وضعیت آسفالت جاده ها و راه ها است. این مشکلات باعث بروز حوادث و تصادفات زیادی می شود که متاسفانه علاوه بر آسیب به حوزه حمل و نقل، موجب به خطر افتادن جان هموطنان و مرگ و میر آنان می شود.

گلایه مردم از وضعیت نامطلوب جاده ها و استهلاک بالا

فواد امینی که راننده یک دستگاه تریلر است گفت: از نظر قوانین راهنمایی و رانندگی، پلیس همیشه در جاده ها حضور دارد اما مشکل ما جاده های خراب و استهلاک ها بالا است و هیچ کس پاسخگو نیست.

وی گفت: اداره راهداری که متولی این امر است باید از طریق اعتباری که دارد، جاده ها را درست کند چرا که تردد در این محورها استهلاک ها بالایی دارد و برای ما به صرفه نیست.

آسفالت راه‌ها با صرف اعتباری بالغ بر 800 میلیارد ریال انجام شده است

محمد راشد مدرس گرجی در گفت و گو با خبرنگار کردتودی اظهار کرد: در یک سال اخیر، با صرف اعتباری بالغ بر یک هزار و 200 میلیارد ریال حدود 150 کیلومتر از راه‌های روستایی استان آسفالت شده است.

وی افزود: همچنین در این مدت در راستای حفظ و نگهداری از شبکه راه‌های استان 130 کیلومتر عملیات روکش آسفالت، 120 هزار متر مربع لکه گیری آسفالت و 230 هزار متر طول درزگیری پلیمری آسفالت راه‌ها با صرف اعتباری بالغ بر 800 میلیارد ریال از محل منابع سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای کشور انجام شده است.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای کردستان اظهار داشت: در حوزه حفظ و نگهداری آسفالت شبکه راه‌های موجود با توجه به برنامه ریزی های صورت گرفته، مقاطع نیازمند روکش آسفالت مطابق دستورالعمل‌های موجود شناسایی و پیگیر اخذ اعتبارات لازم جهت اجرا هستیم. مدرس گرجی اعلام کرد: طول شبکه راه‌های استان هشت هزار کیلومتر است که حدود 90 درصد آنها در شرایط توپوگرافی کوهستانی قرار دارد.

وی خاطرنشان کرد: با توجه به حجم بالای تردد در استان و ترانزیت در مرزهای رسمی باشماق مریوان و سیرانبند بانه، بازه زمانی دوره اقدامات مورد نیاز نگهداری شبکه راه‌ها کوتاه‌تر شده و نیازمند حداقل دو هزار میلیارد ریال اعتبار برای امسال در این زمینه هستیم.

مدرس گرجی افزود: در بخش آسفالت راه‌های روستایی فاقد آسفالت نیز خوشبختانه با پیگیری‌هایی که امسال صورت گرفت، شاهد اختصاص اعتبارات ویژه و جهشی در این حوزه هستیم.

وی اعلام کرد: با برنامه ریزی صورت گرفته توسط این اداره کل در یک برنامه دو ساله، شاهد افزایش شاخص برخورداری از آسفالت راه‌های روستایی بالای 20 خانوار در استان به میزان قابل توجهی خواهیم بود.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای کردستان اظهار داشت: تمامی راه‌های ساخته شده دارای استاندارد خاص خود بوده و این استانداردها بستگی به نوع کاربری آن دارد لذا استاندارد راه‌های روستایی با استاندارد راه‌های فرعی و اصلی و یا بزرگراه متفاوت است.

سخن آخر...

هیچ شکی در این نیست که اداره راهداری تلاش های زیادی برای رفع مشکلات جاده ای کردستان انجام می دهد اما واقعیت این است که شاهد گلایه مندی مردم در این زمینه هستیم.

حتی اگر در اثر کیفیت پایین جاده ها تصادفی هم اتفاق نیفتد، موجب بالا رفتن استهلاک خودروها و در نتیجه افزایش هزینه ها می شود و این مساله در حوزه حمل و نقل نمود بیشتری دارد.

از طرف دیگر وقتی شاهد تلفات و مرگ و میر هموطنان هستیم باید اعتبار قابل توجهی برای مرتفع کردن مشکلات جاده ای در نظر گرفته شود تا شاهد کمترین تلفات باشیم چرا که حفظ جان یک انسان مهم ترین اولویت است.

انتهای پیام /
سایه کمبود اعتبارات بر جاده‌های ارتباطی کشور / وقتی حمل و نقل آسیب می‌بیند! 2
سایه کمبود اعتبارات بر جاده‌های ارتباطی کشور / وقتی حمل و نقل آسیب می‌بیند! 3
سایه کمبود اعتبارات بر جاده‌های ارتباطی کشور / وقتی حمل و نقل آسیب می‌بیند! 4
سایه کمبود اعتبارات بر جاده‌های ارتباطی کشور / وقتی حمل و نقل آسیب می‌بیند! 5
سایه کمبود اعتبارات بر جاده‌های ارتباطی کشور / وقتی حمل و نقل آسیب می‌بیند! 6