شنبه 9 تیر 1403

ستاره‌سوزی به سبک انگلیس و صربستان / دشمنان قسم‌خورده مردم را ناامید کردند!

وب‌گاه ورزش سه مشاهده در مرجع
ستاره‌سوزی به سبک انگلیس و صربستان / دشمنان قسم‌خورده مردم را ناامید کردند!

زودتر از آنچه که تصور می‌شد هفته دوم مرحله گروهی یورو 2024 به پایان رسید و مجدداً در این دور همانند دور اول شگفتی‌های زیادی رقم خورد.

به گزارش "ورزش سه"، تساوی برخی مدعیان و همچنین درخشش اسپانیای جوان دلافوئنته برابر قهرمان یورو 2020 و بعضی اتفاقات دیگر سبب شد تا باز هم شاهد شگفتی باشیم. در این میان توقعات از برخی تیم‌ها مانند انگلیس و صربستان زیاد بود و با توجه به در اختیار داشتن مهره‌های گران قیمت و مشهور و شناخته شده، بیش از پیش انتظار درخشش از آنها می‌رفت.

در این یادداشت قصد داریم دو تیم صربستان و انگلیس را از زوایای دیگری مورد بررسی قرار دهیم:

انگلیس با هدایت و رهبری گرت ساوتگیت، گران‌ترین تیم تورنمنت محسوب می‌شود و با قیمتی بالغ بر 1/4 میلیارد یورو، صاحب عنوان «گران‌ترین تیم» در یورو 2024 هستند.

سه شیرها در هر خط از مهره‌های فوق‌العاده‌ای برخوردارند و عمق لیست بازیکنان دعوتی به این تیم، به قدری بالاست که بسیاری از رسانه‌ها و مطبوعات ورزشی صاحب سبک در فوتبال، بعد از فرانسه شانس قهرمانی انگلیس را بیشتر می‌دانستند.

اما همیشه پیش بینی هایی که بر روی کاغذ شکل می‌گیرد، واقعیت ندارند و هزار نوع حادثه در مستطیل سبز تماشاگران فوتبال را غافلگیر می‌کند.

شاگردان ساوتگیت در دیدار اول برابر همین صربستان با زحمت و سختی بسیار موفق شدند با تک گل جود بلینگام بر صرب‌ها غلبه کنند. انگلیس بازی اول را با برد پشت سر گذاشت ولی انتقادها از سبک بازی تیم ساوتگیت آغاز شد.

هرچند که به نظر می‌رسد انگلیسی‌ها به نحوی از انتقادات رسانه‌ها متعجب شدند و فکر نمی‌کردند که در همین قدم اول زیر تیغ تیز نقد رسانه‌ها قرار بگیرند.

در بازی دوم سه شیرها مقابل دانمارک به مشکل خوردند و گرفتار یک بن بست تاکتیکی شدند. در پایان بازی هم ساوتگیت و شاگردانش به نتیجه‌ای جز تساوی یک بر یک رضایت ندادند و پس از این دیدار انتقادها از سبک بازی انگلیس به اوج خود رسید. نه تنها رسانه‌های کشور انگلیس بلکه در اقصی نقاط جهان، اکثر رسانه‌ها و مطبوعات تیم ملی فوتبال انگلیس و به ویژه گرت ساوتگیت را به شدت زیر ذره بین بردند.

بعد از انگلیس نوبت به صربستان می‌رسد. تیمی که پر از ستاره است و مهره‌هایی اعم از میتروویچ، دوشان تادیچ، ولاهوویچ، لوکا یوویچ، فلیپ کاستیچ و سرگی میلنکوویچ ساویچ را در ترکیب خودش می‌بیند و اصلا حریف دست و پا بسته‌ای نیست.

با این حال تیم سی و سوم رده‌بندی فیفا، با یک جین ستاره به نتیجه‌ای بهتر از دو مساوی بسنده نمی‌کند. شاگردان دراگان استویکوویچ درخشش قبل را انگار از یاد برده‌اند. عملکرد نسبتا خوب در جام جهانی قطر موجب شده بود تا کارشناسان فوتبال، توقع فوتبال بهتر و روان تری برای یورو از آنها داشته باشند؛ البته ناگفته نماند که مقابل اسلوونی، عملکرد قابل قبولی به نمایش گذاشتند و با توجه به نتایج سایر تیم‌ها در گروه C می‌توان به همان نسبت دانمارک و اسلوونی - که فعلاً در پایان دور دوم دو امتیازی هستند - برای صعود صربستان از گروه حتی به عنوان تیم سوم شانس زیادی قائل شد.

در انتها باید اذعان داشت ستارگان به تنهایی نمی‌توانند گره کور بازی‌ها را باز کنند. در برخی تیم‌ها مثل انگلیس و صربستان، حلقه گمشده برای نجات از این مخمصه و فشار، اتخاذ تاکتیک درست و چیدمان بی‌نقص مربیان است؛ در حالی که در تیمی همانند فرانسه نبودن امباپه در ترکیب دیدیه دشان، از هر نظر بازی خروس‌ها را تحت تاثیر قرار می‌دهد. برای مشاهده این نتایج، کافی است سری به آمار دیدار‌های فرانسه بدون حضور امباپه زد تا بهتر متوجه این قضیه شد.

با احترام فراوانی که برای کارنامه ساوتگیت در طی این هشت سال برای او قائل هستیم اما طراوت و صلابت تاکتیکی این تیم با در اختیار داشتن تعداد انبوهی فوق ستاره، در این مقطع فعلی به وسیله او گم شده و از یاد رفته است.

تأثیرات لیگ برتر انگلیس را هم به هیچ وجه نباید نادیده گرفت؛ لیگی که عنوان «هیجان‌انگیزترین و سخت‌ترین» لیگ فوتبالی جهان را همواره به یدک می‌کشد اما در نهایت چیزی جز فرسودگی و خستگی برای بازیکنان باقی نمی‌گذارد.

معین احمدوند

ستاره‌سوزی به سبک انگلیس و صربستان / دشمنان قسم‌خورده مردم را ناامید کردند! 2
ستاره‌سوزی به سبک انگلیس و صربستان / دشمنان قسم‌خورده مردم را ناامید کردند! 3