پنج‌شنبه 7 تیر 1403

سعید جلیلی پرونده «طرح وان» را دوباره باز کرد / خانواده ای که 3 خودرو دارد 12 برابر خانواده بدون خودرو یارانه دریافت می کند

وب‌گاه خبر آنلاین مشاهده در مرجع
سعید جلیلی پرونده «طرح وان» را دوباره باز کرد / خانواده ای که 3 خودرو دارد 12 برابر خانواده بدون خودرو یارانه دریافت می کند

سعید جلیلی گفت: خیلی از افرادی که درآمد بسیار زیادی دارند، با فرار مالیاتی و شفاف نبودن بحث‌های مربوط به شبکه‌های مالی فرار می کنند.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، سعید جلیلی، نامزد انتخابات ریاست جمهوری، در ابتدای دومین مناظره نامزدهای انتخابات ریاست‌جمهوری، پیروزی تیم والیبال ایران بر آمریکا را تبریک گفت و حادثه زلزله کاشمر و آتش سوزی بیمارستان قائم رشت را تسلیت گفت.

دومین مناظره کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری با عنوان «خدمات‌رسانیِ عدالت‌محور دولت» و با اجرای مهدی خسروی در حال برگزاری است.

*سوالات مردمی و کارشناسان

پرسش مردمی: برنامه شما برای منصفانه سازی یارانه سوخت چیست؟

مهدی امیدوار (سخنگوی اتاق اصناف ایران): امسال 450 هزار میلیارد به ارز 28500 تخصیص داده شده است، آیا این را بهتر است به ابتدای زنجیره تولید بدهیم یا دولت در قالب کالا برگ و کالا به مصرف کننده بدهد؟

پرسش مردمی: برنامه شما برای عادلانه کردن یارانه‌ها چیست؟

مرتضی بختیاری (رئیس کمیته امداد): با کمک مجلس در برنامه توسعه آمده است که در پایان برنامه فقط مطلق به صفر برسد، برنامه شما برای توانمندسازی افراد جامعه و بویژه نیازمندان برای گرفتار نشدن در تله فقر چیست؟

جلیل بشارتی (معاون اسبق مناطق محروم ریاست جمهوری): شهرهای بزرگ در حال گسترش زیاد است؛ الان 30 درصد روستا و 70 درصد شهرها هستند. برنامه شما برای گسترش عادلانه این مسئله چیست؟

اهم اظهارات سعید جلیلی را در ادامه می خوانید؛

* آنچه درباره سوالی که مردم داشتند، بخواهیم مستقیم پاسخ بدهیم، باید گفت که وظیفه دولت این است که اگر منابعی دارد آن را عادلانه در میان مردم و به بهترین شکل توزیع شود. اگر دوتا خانواده را در تهران یا نقاط دیگر کشور مقایسه کنیم، یک خانواده 3 خودرو دارد و خانواده 4 نفره دیگر خودرو ندارد.

*اگر بخواهید محاسبه کنید آن خانواده‌ای که 3 خودرو دارد، 12 برابر خانواده‌ای که خودرو ندارد، یارانه دریافت می‌کند و بنزین 1500 و 3500 هزار تومانی می گیرد. این خانواده 12 برابر از خانواده‌ای که خودرو ندارد با اینکه مرفه‌تر است اما یارانه دریافت می‌کند.

* این در شرایطی است که 44 درصد مردم خودرو ندارند. کسانی که خودرو ندارد از این یارانه محروم می شوند و درست نیست.

* مثال دیگری بخواهم بزنم، اگر یک خانواده 4 نفره یک حقوق 12 تا 16 میلیون تومان دارد، ما طبق قانون مالیات، نزدیک 10درصد حقوقشان یعنی یک میلیون و ششصد تومان مالیات بدهد. درحالی که ما به این خانواده 4 نفره، نفری 400 تومان یارانه می دهیم و به همان میزان یارانه، مالیات می گیریم. این در حالی است که خیلی از افرادی که درآمد بسیار زیادی دارند، با فرار مالیاتی و شفاف نبودن بحث‌های مربوط به شبکه‌های مالی فرار می کنند.

*این نشان می دهد که مناسباتی که وجود دارد تصحیح جدی نیاز دارد. ما چند طرح جدی داریم یک همین طرحی است که مطرح شد و طرح وان که داشتیم که انرژی چگونه به بهترین شکل توزیع شود و مردم همه یارانه‌ای که می خواهند داشته باشد عادلانه باشد.

* مردم می توانند خودشان بر اساس منافعی که برایشان حاصل می شود مصرف انرژی را مدیریت کنند. یک سبد غذایی داشته باشیم که 13 قلم کالای اساسی در اختیار مردم قرار بگیرد.

27215

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1922405