دوشنبه 23 مهر 1403

سفارت ایران در بلگراد: طرح آمریکا برای فلسطین مغایر قطعنامه‌های بین‌المللی است

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
سفارت ایران در بلگراد: طرح آمریکا برای فلسطین مغایر قطعنامه‌های بین‌المللی است

بلگراد - ایرنا - سفارت جمهوری اسلامی ایران در بلگراد با صدور بیانیه ای به مناسبت روز جهانی قدس، اعلام کرد که طرح پیشنهادی آمریکا برای حل و فصل بحران فلسطین با نام «معامله قرن» با بسیاری از اصول مبنایی حقوق، مقررات و قطعنامه های بین المللی و هنجارهای پذیرفته شده حقوق بشر مغایرت دارد.

در بیانیه سفارت ایران آمده است: روز جهانی قدس در آخرین جمعه ماه مبارک رمضان با گذشت نزدیک به چهل سال از زمان اعلام آن توسط امام خمینی (ره) به فرصتی وحدت بخش برای مقابله با اشغالگری، آپارتاید، قتل عام، تفرقه افکنی و بحران آفرینی رژیم صهیونیستی در جهان مبدل شده است.

«بدون تردید مقابله با سیاست ها و طرح های رژیم غاصب صهیونیستی با کارنامه هفتاد ساله از اشغالگری، ارتکاب جنایات جنگی و جنایت علیه بشریت در اراضی اشغالی، نقض مکرر و بی شرمانه قوانین، مقررات و حقوق بین المللی، آواره کردن فلسطینیان و یهودی سازی سرزمین های اشغالی، کشتار مردم مظلوم فلسطین به ویژه زنان و کودکان با هدف بی ثبات سازی کشورهای منطقه صورت گرفته که نیازمند وحدت و حمایت تمامی دولت ها و ملت های مسلمان و کشورهایی است که روح آزادی خواهی و حق طلبی همچنان در آنها زنده است.»

این بیانیه می افزاید: از سویی به اعتقاد طرف فلسطینی، طرح آمریکایی موسوم به معامله قرن ناقض حقوق حداقلی فلسطینیان بر اساس توافق اوسلو (1994) و راهکار دو دولت است. بنابراین طرح صلح ادعایی ترامپ طرحی یکجانبه در حمایت از منافع حداکثری رژیم صهیونیستی و نادیده گرفتن حقوق حداقلی فلسطینی ها بوده و پیشاپیش محکوم به شکست می باشد.

در بیانیه سفارت ایران در بلگراد تصریح شده، جمهوری اسلامی ایران در راستای حل و فصل بحران فلسطین، طرحی دموکراتیک و عادلانه تحت عنوان «برگزاری همه پرسی ملی در فلسطین» ارائه داده که در دبیرخانه سازمان ملل نیز به ثبت رسیده است. بر اساس این طرح، مسلمانان، یهودیان و مسیحیان فلسطینی الاصل قادر خواهند بود که نوع نظام قانونی حاکم بر خویش را برگزیده و بصورت آزاد و برابر از حقوق آن بهره مند شوند.

*س_برچسب‌ها_س* *س_پرونده خبری_س*