سه‌شنبه 17 مهر 1403

سفیر ایران در ترکمنستان بر همکاری فعالان بخش خصوصی دو کشور تاکید کرد

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
سفیر ایران در ترکمنستان بر همکاری فعالان بخش خصوصی دو کشور تاکید کرد

مشهد - ایرنا - سفیر ایران در ترکمنستان گفت: جمهوری اسلامی ایران آماده گسترش همکاریهای متقابل اقتصادی، صنعتی، فنی و مهندسی، علمی و فناوری میان تشکل و اتحادیه‌های بخش خصوصی با کشور جمهوری ترکمنستان است.

غلامعباس ارباب‌خالص روز یکشنبه در گفتگوی تلفنی از عشق‌آباد پایتخت ترکمنستان با خبرنگار ایرنا در مشهد افزود: اخیرا در چارچوب رایزینیهای دیپلماسی اقتصادی سفارت جمهوری اسلامی ایران در عشق‌آباد با "دوران خدابردیف" رییس اتحادیه کارآفرینان و صنعتگران کشور همسایه شمالی پیرامون زمینه‌های همکاریهای دوجانبه دیدار و گفتگو داشتیم.

وی ادامه داد: اتحادیه کارآفرینان و صنعتگران ترکمنستان یک تشکل بزرگ اقتصادی است که مدیریت حدود 69 درصد فعالیتهای صنعتی، کارآفرینی و بازرگانی بخش خصوصی آن کشور را در بر می‌گیرد و با هدف سامان بخشیدن به حوزه اقتصاد مولد ترکمنستان از سال 2008 میلادی تاکنون فعالیت می‌کند.

سفیر ایران در ترکمنستان گفت: این اتحادیه هرگونه فعالیت اقتصادی بخش خصوصی ترکمنستان را در حوزه‌های مختلف تولیدی و کارآفرینی مانند کشاورزی، دامپروری، صنایع، خدمات فنی و مهندسی و گردشگری زیر پوشش خود دارد. وی افزود: طی دیدار با رییس اتحادیه کارآفرینان و صنعتگران ترکمنستان قرار شد حوزه‌های مختلف همکاریهای متقابل با ایران در بخشهای تولید و کارآفرینی و نیز فعالیت تجاری و صنعتی از طریق شناسایی ظرفیت اتحادیه‌ها و تشکلهای صنعتی اقتصادی طرفین بازتعریف شده و گسترش یابد. ارباب‌خالص ادامه داد: رییس اتحادیه صنعتگران و کارآفرینان ترکمنستان در جریان این دیدار فعالیتهای گسترده و نقش‌آفرینی اتحادیه تحت ریاست خود را در صنعت و تجارت ترکمنستان تشریح کرد. وی گفت: طبق اعلام دوران خدابردیف، اتحادیه صنعتگران و کارآفرینان ترکمنستان 25 هزار عضو دارد که بطور عملی 300 هزار نفر را در کارها و فعالیتهای تولیدی و اقتصادی مشغول کار و فعال کرده است.

سفیر ایران در ترکمنستان افزود: صنعتگران ترکمنستان ظرف سالهای اخیر تجارب بسیار خوب و زیادی از سوابق همکاری با صنعتگران ایرانی را در زمینه صنایع مختلف تولیدی، امور بازرگانی، خدمات و فنی و مهندسی دارند. سفیر ایران در ترکمنستان افزود: وی به اعلام آمادگی برای معرفی رسمی اتحادیه‌ها، انجمنها و دیگر تشکلهای تخصصی معتبر ایران در امر تولید و کارآفرینی همچون پارکهای علم و فناوری و شرکت شهرکهای صنعتی از طریق دیپلماتیک اشاره و بیان کرد: هدف این اقدام زمینه‌سازی مناسب و هموار برای فعالیتهای اقتصادی و تجاری بخش خصوصی ایران در قالب همکاری با بخش خصوصی ترکمنستان در یک بستر امن، معتبر و مطمئن است. ارباب‌خالص گفت: "برگزاری تورهای صنعتی متقابل با هدف آشنایی با آخرین پیشرفتهای صنعتی و تولیدی دو کشور پس ار پایان بحران کرونا و رفع محدودیتهای رفت و آمد، اعلام آمادگی برای برپایی نشستهای دوجانبه از طریق ویدیوکنفرانس میان تشکلهای تجاری و صنعتی ایران و ترکمنستان و نیز برپایی نمایشگاههای متقابل توانمندیهای صنعتی" از پیشنهادات ارائه شده به رییس اتحادیه صنعتگران و کارآفرینان ترکمنستان در جریان این دیدار بود که مورد تاکید و توافق طرفین قرار گرفت. جمهوری ترکمنستان با حدود هفت میلیون نفر جمعیت در بخش مرکزی قاره آسیا و شمال ایران قرار دارد. عشق‌آباد پایتخت جمهوری ترکمنستان در فاصله کمتر از 30 کیلومتری شمال مرز ایران و ترکمنستان واقع است. ترکمنستان با کشورهای ایران، ازبکستان، افغانستان و قزاقستان مرز زمینی دارد و از راه دریا نیز با روسیه، جمهوری آذربایجان، ایران و قزاقستان همسایه است.

532 کیلومتر از مرز هزار و 414 کیلومتری ایران و ترکمنستان که از شرق دریای خزر تا شمال شرقی کشورمان در حوزه استانهای خراسان رضوی و گلستان امتداد دارد، مربوط به خراسان رضوی در نوار شمالی شرقی این استان است. شهرستانهای "قوچان، درگز، کلات، سرخس و صالح‌آباد" استان خراسان رضوی در جوار کشور جمهوری ترکمنستان قرار دارند.

*س_برچسب‌ها_س*