پنج‌شنبه 19 مهر 1403

سنجش غربالگری سلامت در استان زنجان به 90 درصد رسید

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
سنجش غربالگری سلامت در استان زنجان به 90 درصد رسید

زنجان - ایرنا - رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان زنجان گفت: تاکنون بیش از 90 درصد مردم این استان در سایت سلامت مورد سنجش قرار گرفتند که موارد مشکوک پس از پالایش برای انجام خدمات درمانی به مراکز 16 ساعته و موارد حادتر به مراکز بیمارستانی ارجاع و تعدادی نیز به مراقبت در منزل توصیه شدند.

دکتر پرویز قزلباش شامگاه دوشنبه در نشست خبری با خبرنگاران استان که به صورت ویدئو کنفرانس برگزار شد، در پاسخ به سوال خبرنگار ایرنا در ارتباط با چگونگی وضعیت ثبت نام زنجانی ها در سایت سلامت افزود: هم اکنون غربالگری سلامت در شهرهای ابهر، ایجرود، خدابنده، خرمده، سلطانیه، طارم و ماهنشان 100 درصد انجام شده است.

وی اضافه کرد: تا کنون 71 درصد جمعیت شهر زنجان تحت پوشش این طرح قرار گرفتند و با توجه به جمعیت بیشتر، افراد باقیمانده نیز طی روزهای آینده سنجش می شوند.

این مسؤول ادامه داد: بر این مبنا 35 درصد از گروه های هدف به سایت سلامت مراجعه و نسبت به خود اظهاری اقدام کردند و مابقی پالایش بیماری نیز توسط کادر بهداشتی و درمانی انجام گرفته، در صورتی که اگر مشارکت همه مردم بیش از این بود به مراتب، موفقیت بهتری حاصل می شد.

قزلباش افزود: در صورت پوشش کامل جمعیت استان به ویژه شهر زنجان، پیگیری لازم برای شناسایی افراد مشکوک انجام می گیرد که تداوم اجرای این امر در نهایت به کنترل بیماری منتهی می شودزو زندگی عادی را به دنبال خواهد داشت که تحقق این مهم در گرو مشارکت همه جانبه مردم است.

وی اظهار داشت: دانشگاه علوم پزشکی این استان به عنوان پایلوت و به دلیل افزایش شمار آزمایشگاهها، غربالگری تست سرپایی بیماری کرونا را طی چند روز گذشته آغاز کرده که نتیجه آزمایش ها به تدریج اعلام می شود.

رییس دانشگاه علوم پزشکی زنجان ادامه داد: تا کنون از 500 نفر با علائم مشکوک در غربالگری تست سرپایی بیماری انجام گرفته که در صورت مثبت بودن، سه نفر از نزدیکان هر یک از آنان پایش و آزمایش های لازم نیز انجام که در صورت منفی بودن توصیه های لازم برای مراقبت در منزل اعلام می شود.

این مسؤول ادامه داد: در صورت مثبت بودن تست، دوباره سه نفر از نزدیکان هر فرد تحت آزمایش های لازم انجام می گیرند که این روند ادامه دارد تا در صورت نیاز فرد در منزل ایزوله شده و یا در صورت نبود مکان کافی در نقاهتگاهها به مدت 14 روز قرنطینه می شوند.

قزلباش افزود: کنترل روند بیماری کرونا در گرو رفتار اجتماعی مردم است، هر چند اغلب مردم خود را با شرایط وفق داده و به توصیه‌ها عمل می‌کنند اما بخشی از مردم همچنان زندگی عادی خود را دارند به همین دلیل اگر نتوان برای همین بخش کاری انجام داد روند کنترل بیماری طولانی خواهد بود.

وی یادآوری کرد: دوره درمانی بیماری کووید 19 در ابتدا 11 تا 12 روز بود که به تدریج و بر اساس پروتکل‌های وزارت بهداشت به 6 تا هفت روز کاهش یافت و در این میان اگر بیمار وضعیت عمومی مطلوبی داشت در این بازه زمانی ترخیص می شود، در غیر این صورت دوره درمان وی در بیمارستان ادامه می‌یابد.

*س_برچسب‌ها_س* *س_پرونده خبری_س*