یک‌شنبه 10 تیر 1403

سنجش کاندیدا و انتخاب اصلح

خبرگزاری دانشجو مشاهده در مرجع
سنجش کاندیدا و انتخاب اصلح

به گزارش گروه استان‌ها خبرگزاری دانشجو، لازمه تحقق اهداف گام دوم انقلاب اسلامی، انتخاب شخصی دارای شرایط و معیار‌های است که بتواند به سوی آن اهداف گام بردارد. مقام معظم رهبری در طی 30 سال گذشته به معیار‌ها و ملاک‌ها برای انتخاب اصلح پرداخته اند؛ که در اینجا به برخی از آن‌ها اشاره می‌کنیم: - از شیوه‌های تبلیغاتی صحیح استفاده نماید. - از بداخلاقی‌های انتخاباتی پرهیز کند. - به مبانی و...

به گزارش گروه استان‌ها خبرگزاری دانشجو، لازمه تحقق اهداف گام دوم انقلاب اسلامی، انتخاب شخصی دارای شرایط و معیار‌های است که بتواند به سوی آن اهداف گام بردارد. مقام معظم رهبری در طی 30 سال گذشته به معیار‌ها و ملاک‌ها برای انتخاب اصلح پرداخته اند؛ که در اینجا به برخی از آن‌ها اشاره می‌کنیم: - از شیوه‌های تبلیغاتی صحیح استفاده نماید. - از بداخلاقی‌های انتخاباتی پرهیز کند. - به مبانی و ارزش‌های اسلام انقلاب و اهداف ملت پایبند باشد. - با مردم صمیمی باشد و خود را خدمتگزار مردم بداند. - استکبار ستیز، شجاع و مقاوم در برابر فشار‌های دشمن باشد. - مؤمن با تقوا و متوکل به خدا باشد. - ساده زیست باشد و از اشرافیگری اجتناب کند. - متصل به مراکز ثروت و قدرت نباشد. - امانت دار پاکدامن و به دور از فساد باشد. - به توانایی‌ها و نظرات مردم ایمان داشته باشد. - صادق و رو راست باشد. - برای مدیریت اجرایی کشور قوی و کار آمد باشد. - خستگی ناپذیر و دارای همت جهادی باشد. - نیاز‌های جامعه و مردم را بداند و از درد آن‌ها احساس درد کند. - بصیر و هوشمند با تدبیر و با برنامه باشد.

- اهل اجرای عدالت و مبارزه با بی‌عدالتی باشد. - در جهت آرمان‌ها و پیشرفت کشور قدم بردارد. - التزام به قانون داشته باشد. - پایبند به اقتصاد مقاومتی باشد و برای پیشرفت، نگاهش به بیرون مرز‌ها نباشد. و...» برای اینکه کاندیدای محترم را مطابق این معیار‌ها بسنجیم، می‌بایست شناخت کافی داشته باشیم؛ از سوابق و عملکرد آن‌ها در مسئولیت‌ها و جایگاه‌هایی که حضور داشتند. در مورادی همچون پاک‌دستی، مومن، ساده زیست و... معیاری مشترک برای قیاس کاندیدا است؛ اما در برخی دیگر از ملاک‌ها نوع پرداختن به سنجش هر کاندید، ممکن است با نوع پرداخت به کاندید دیگر متفاوت باشد. بطور مثال شخصی همچون حجت‌الاسلام والمسلمین پورمحمدی که در اکثریت مناصبی که حضور داشتند، وجهه‌ای امنیتی بوده اند را نمیتوان با شخصی همچون دکتر محمد باقر قالیباف که سوابقشان دارای چند بعُد نظامی، اجرایی، نظارتی و قانونگذاری هست؛ به یک شیوه قیاس و بسنجیم چراکه ممکن است، مطابق شرع و عرف کاندیدی بنابر مصالح امنیتی، در مورادی به جهت مقتضای شغلی مواضعی با ابهام و پرده پوشی مطرح کند، اما کاندید دیگر باتوجه به منصبی که داشته‌است، میبایست حتما مواضع آشکار و واضحی در گفتار و عمل داشته باشد.

یا شخصیتی همچون دکتر جلیلی را که در مناصب قبلی فعالیتشان غالبأ در حوزه سیاست خارجی و امنیت ملی بودند، را نباید با عملکرد اجرایی و میدانی قیاس و سنجش کرد. بلکه بطور مثال باید دید در همان مناصب مهمی که داشتند؛ آیا در مجموعه ایشان از منافع ملی حراست شده است خیر. آقای دکتر پزشکیان همانند دیگر کاندیدا‌های محترم معیار و ملاک‌های خاصه‌ای دارند و میتوان از آمار‌های رسمی مربوط به دوران تصدی ایشان در وزارت بهداشت و درمان و ریاست دانشگاه علوم پزشکی تبریز نحوه کارآمدی و مدیریتی آقای دکتر پزشکیان را فهم نمود. طبیعتاً آقایان زاکانی و قاضی‌زاده هم معیار و ملاک‌های متمایزی برای سنجش و توانمندی دارا هستند. معیار‌های مقام معظم رهبری یک خط مسیر روشن و مشخص است، که بطور کلی و عام بیان شده است؛ طبیعتاً اگر نگوییم هیچ می‌شود گفت کمتر کسی هست که تمامی آن معیار‌ها را به نحو احسن دارا باشد. در کنار مهم بودن معیار‌های کاندیدا باید به شرایط فعلی کشور و جهان هم آگاهی داشت، تا انتخابی دقیق و موثر تری داشته باشیم؛ چراکه گاهی در شرایطی یک کاندید با فلان معیار اصلح برای اداره امور کشور است، و در شرایط دیگر کاندیدی با معیار متفاوت برای بدست گرفتن سکان کشور شایسته است.

سیدعلی عزیزی، فعال دانشجویی استان کهگیلویه وبویراحمد

انتشار یادداشت‌های دانشجویی به معنای تأیید تمامی محتوای آن توسط «خبرگزاری دانشجو» نیست و صرفاً منعکس کننده نظرات گروه‌ها و فعالین دانشجویی است.