چهارشنبه 18 مهر 1403

سه حفار غیرمجاز اشیای تاریخی در زنجان دستگیر شدند

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
سه حفار غیرمجاز اشیای تاریخی در زنجان دستگیر شدند

زنجان - ایرنا - مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی زنجان گفت: سه نفر به اتهام حفاری جهت کشف اشیای تاریخی توسط عوامل انتظامی در یکی از روستاهای شهرستان زنجان دستگیر شدند.

امیر ارجمند روز چهارشنبه با بیان این خبر به خبرنگاران، افزود: پس از کسب اطلاعاتی مبنی بر مشاهده حفاری غیرمجاز، تیم عملیات نیروی انتظامی و یگان حفاظت به محل اعزام شدند و پس از شناسایی خودروی حفاران، آن را در حین تردد در مسیر جاده قدیم زنجان به تهران متوقف کردند.

وی ادامه داد: از خودروی توفیف شده، 2 دستگاه فلزیاب به همراه متعلقات و ادوات حفاری کشف شد.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی زنجان گفت: مجرمان به دستور مقام قضایی پس از تنظیم صورتجلسه و بازجویی‌های اولیه به اتهام حفاری، حمل و نگهداری غیرمجاز دستگاه فلزیاب به‌منظور تشکیل پرونده و سیر مراحل قانونی به مرجع قضایی شهرستان ارجاع داده شدند.

ارجمند تصریح کرد: براساس ماده‌ی واحده قانون مصوب سال 79، هرگونه ساخت، خرید و فروش، نگهداری، تبلیغ و استفاده از دستگاه فلزیاب بدون اخذ مجوز از سوی سازمان میراث فرهنگی جرم محسوب می شود.

به گفته مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان زنجان در زمان حاضر مجموع آثار ثبت شده این استان در فهرست آثار ملی، به عدد847 اثر رسیده که شامل 760 اثر در فهرست میراث غیرمنقول، 25 اثر در فهرست میراث منقول، 48 اثر در فهرست میراث ناملموس، 10 اثر در فهرست میراث طبیعی و 4 اثر در فهرست میراث واجد ارزش تاریخی و فرهنگی است.

*س_برچسب‌ها_س*