شنبه 15 اردیبهشت 1403

سیدمحمدعلی نظام‌الشریعه، پیرغلام سرشناس بجنوردی درگذشت

خبرگزاری فارس مشاهده در مرجع
سیدمحمدعلی نظام‌الشریعه، پیرغلام سرشناس بجنوردی درگذشت

به گزارش خبرنگار حوزه مسجد و هیأت خبرگزاری فارس، سیدمحمدعلی نظام‌الشریعه از پیرغلامان مشهور استان خراسان شمالی و فرزند حاج سلطان بزرگ معروف به سلطان‌الذاکرین درگذشت. او مداحی را از هفت هشت سالگی در خانواده خود که همه اهل مداحی بودند، آغاز کرد. این پیرغلام سیدالشهدا (ع) سال گذشته در اجلاس پیرغلامان و خادمان حسینی در کرمانشاه، به عنوان پیرغلام ملی مورد تجلیل و تقدیر گرفته بود. او سال‌ها در حرم امام رضا (ع) به عنوان مداح و موذن اجرای مراسم داشته بود.

مداحی که در حرم امام رضا، اذان هم می‌گفت

سیدحسین مرتضوی نماینده بنیاد دعبل خزاعی در استان خراسان شمالی در گفت‌وگو با خبرنگار مسجد و هیأت خبرگزاری فارس اظهار داشت: سیدمحمدعلی نظام‌الشریعه از شاگردان استاد آذر از مداحان مشهور خراسان رضوی به حساب می‌آمد که سال‌ها در جوار حرم امام رضا (ع) شاگردی ایشان را کرد. او همچنین در مشهد معلم بود و در کنار تدریس در مدارس به تربیت مداحان و ستایشگران هم می‌پرداخت. آن مرحوم، مربی تواشیح و همخوانی و مداحی بود.

وی با اشاره به اینکه نظام‌الشریعه متولد سال 1321 بود گفت: او سال‌ها در حرم امام رضا (ع) مداح و موذن بود. او در خراسان شمالی و بجنورد در هیأت‌های کربلایی نایب علی، حسینیه چهارده معصوم (ع)، حسینیه جواد الائمه (ع)، مسجد امامی (انقلاب) مداحی کرده بود و اذان می‌گفت.

مستند حاج آقا نظام

تدفین پیکر در حرم امامزاده عباس بن موسی الجعفر (ع)

مرتضوی با اشاره به اینکه نظام‌الشریعه در سال 1401 در اجلاس پیرغلامان و خادمان حسینی به عنوان پیرغلام ملی تجلیل و تقدیر شد، گفت: او با وجود کهولت سن و بیماری همچنان به تربیت شاگرد می‌پرداخت و جلسات آموزشی خود را اداره می‌کرد. او چند دوره عضو کانون مداحان استان خراسان شمالی بود و در زمینه سطح‌بندی مداحان استان خدمات بسیاری داشت.

تجلیل از سیدمحمدعلی نظام‌الشریعه در اجلاس پیرغلامان و خادمان حسینی در سال 1401

نماینده بنیاد دعبل خزاعی در استان خراسان شمالی در پایان خاطرنشان کرد: پیکر این مرحوم بناست امروز یکشنبه 31 اردیبهشت‌ماه از ساعت 11 از خیابان ملاصدرا 5 در بجنورد تشییع و در نهایت در حرم امامزاده عباس بن موسی الجعفر (ع) به خاک سپرده شود. مراسم بزرگداشت این مرحوم نیز در حسینیه قمر بنی‌هاشم (ع) بجنورد فردا دوشنبه اول خردادماه برگزار خواهد شد.

9 فروردین‌ماه امسال هیأتی از بنیاد دعبل خزاعی به همراه نماینده ولی فقیه در استان خراسان شمالی و مدیرکل تبلیغات اسلامی استان، معاونت فرهنگی اداره تبلیغات اسلامی و جمعی از مداحان با حضور در منزل این پیرغلام از او که در بستر بیماری بود، عیادت کردند.

پایان پیام /

شما می توانید این مطلب را ویرایش نمایید

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

آستان قدس رضوی

سید محمدعلی نظام الشریعه مداح اهل بیت بنیاد دعبل خزاعی همایش پیرغلامان حسینی این خبر توسط افراد زیر ویرایش شده است
سیدمحمدعلی نظام‌الشریعه، پیرغلام سرشناس بجنوردی درگذشت 2
سیدمحمدعلی نظام‌الشریعه، پیرغلام سرشناس بجنوردی درگذشت 3
سیدمحمدعلی نظام‌الشریعه، پیرغلام سرشناس بجنوردی درگذشت 4