جمعه 31 فروردین 1403

سیل در محدوده ثبت جهانی یزد؛ بافت تاریخی سالم مانده است

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
سیل در محدوده ثبت جهانی یزد؛ بافت تاریخی سالم مانده است

تهران - ایرنا - قائم مقام وزیر میراث‌فرهنگی گردشگری و صنایع‌دستی گفت: بافت تاریخی یزد با وجود بارش 10 برابری (نسبت به سالهای قبل) سالم مانده و از میان 23 هزار پلاک ثبتی واقع در محدوده ثبت جهانی، 200 خانه تخریب کلی شده (حدود یک درصد) و به400 خانه اسیب و خسارت جزیی وارد شده است.

به گزارش ایرنا، علی دارابی روز جمعه با انتشار تصاویری از سفر و بازدید از مناطق مختلف بافت تاریخی یزد در حساب کاربری خود در اینستاگرام نوشت: در پنجم اردیبهشت 673 هجری شمسی به مدت پنج شبانه روز اسمان غرید و بارید و همه جای یزد در اب فرا گرفت. نزدیک به 200 سال بعد (860. ش) سیل ویرانگر دیگری امد که جز محله حرم امامزاده جعفر (ع) چیزی از یزد باقی نماند. خرابی‌ها به گونه‌ای بود که تا اوایل دوران صفویه اثار ان برجای مانده بود.

قائم‌مقام وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی بیان کرد: سومین سیل ویرانگر در سال 1335 بود و از ان سالها تا بهار 1400 و اینک تابستان 1401 مردم یزد شاهد چنین سیلی نبوده‌اند.

دارابی افزود: در سفری که به استان یزد متعاقب سیل اخیر داشتم، دکتر مهران فاطمی استاندار یزد میزان خسارت وارده در استان را بالغ بر 8 هزار میلیارد تومان و ساخت حداقل 1000 خانه مسکونی در شهر و روستا براورد اولیه کرده است.

بافت تاریخی سالم مانده است

معاون میراث فرهنگی وزارت میراث فرهنگی تصریح کرد: از میان 23 هزار پلاک ثبتی واقع در محدوده ثبت جهانی، 200 خانه تخریب کلی شده است (حدود یک درصد) و 400 خانه اسیب و خسارت جزیی به ان وارد شده است.

وی در ادامه گفت: بافت تاریخی (یزد) با این همه میزان بارش که 10 برابر بارش سالانه یزد بوده است سالم مانده است. (بارش سالانه 51 میلی متر به عنوان خشک ترین مرکز استان ایران) اگر چه در جاهای مختلفی از ان، ازجمله محله زرتشتیان اسیب‌های زیادی دیده است.

دارابی اظهار کرد: میزان خسارت وارده (براورد اولیه) بر بافت تاریخی واقع در محدوده ثبت جهانی قریب به 1500 میلیارد تومان است. که گزارش ان به دولت محترم ارسال شده است.

قائم مقام وزیر میراث فرهنگی یادآور شد: یزد نخستین شهر خشت خام جهان است. بافت تاریخی یزد در 16 اسفند 1384 ثبت اثار ملی و در سال 2017 میلادی در چهل و یکمین نشست یونسکو ثبت جهانی شده است.

ضرورت طراحی نظام جامع شهری و روستایی در مناطق پر خطر بلایای طبیعی و اقلیمی 

وی خاطرنشان کرد: ایران کشوری در کمربند سیل - زلزله و بلایای طبیعی است. همه دستگاه‌های مسیول موظف به طراحی نظام جامع شهری و روستایی به خصوص در مناطق پرخطر مبتنی بر این ملاحظات اقلیمی هستند.

دارابی تاکید کرد: اموزش عمومی، اطلاع رسانی، فرهنگ‌سازی و اگاهی‌بخشی به مردم وظیفه بس خطیر نهادهای اموزشی، تعلیم و تربیت، خانواده و امروزه رسانه‌های دیداری و شنیداری، مکتوب و به ویژه رسانه‌های نوین است.

دارابی تصریح کرد: یزد شهر بادگیرها، دارالعباده، دارالعلم، حسینیه ایران، شهر دوچرخه‌ها، شهر شیرینی، شهر قنات و قنوت و قناعت و شهر اتش و افتاب و ادیان است قدرش را بدانیم.

برچسب‌ها