چهارشنبه 4 مهر 1403

سیمایی صراف: فرایند جذب اساتید تغییر نکرده است

خبرگزاری تسنیم مشاهده در مرجع
سیمایی صراف: فرایند جذب اساتید تغییر نکرده است

وزیر علوم با اشاره به برنامه های این وزارتخانه در سال تحصیلی جدید گفت: فرایند جذب اساتید تغییری نکرده است.

- اخبار سیاسی -

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری تسنیم، حسین سیمایی صراف وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، با حضور در برنامه زنده تلویزیونی اقدامات و برنامه‌های این وزارتخانه را تشریح کرد.

وی با اشاره به شروع سال تحصیلی جدید گفت: فعالیت‌های آموزشی برخی از دانشگاه‌ها در اواخر شهریور و مابقی از اول مهر آغاز شده است، جشن سال تحصیلی جدید پس از بازگشت رئیس جمهور به ایران در نیمه اول مهر یا نهایت نیمه دوم مهر 1403 برگزار می شود.

وی با اشاره به اینکه بیش از 3 میلیون دانشجو و حدود 100 هزار هیئت علمی و استاد داریم، گفت: دولت سیزدهم تلاش‌های بسیار خوبی در حوزه آموزش عالی انجام داد. سال تحصیلی امسال همزمان با آغاز تشکیل دولت چهاردهم شد. دولت جدید با شعار وفاق ملی آغاز به کار کرد و رئیس جمهور از عمق جان بر تحقق آن تاکید دارد. امیدواریم این شعار بزرگ و کلی را در دانشگاه محقق کنیم.

سیمایی صراف تصریح کرد: برقراری بیشترین توافق، شرط لازم مدیریت افراد است، پس وظیفه ما این است که شعار وفاق ملی را حتما محقق کنیم.

وی با اشاره به اینکه به طور مستقیم 93 تا 100 مواد قانون به وزارت علوم مربوط است. برای عملیاتی کردن قانون برنامه و اهداف و احکام کمیته‌ای تشکیل شده تا 15 مهر برنامه‌ها را اعلام کنیم اما امروز در کمیسیون مجلس مهلت دوباره‌ای تا پایان مهر گرفتیم. اجرای قانون برنامه نیازمند ملزومات و بودجه است.

وی با بیان اینکه میز اقتصاد آموزش عالی را برای اولین بار در وزارت علوم راه اندازی کردیم، تاکید کرد: یکی از برنامه‌های ما این است که به بودجه دولت وابسته نباشیم و درصدی از منابع را خود تولید کرده و خلق ثروت کنیم یا مولد سازی بودجه موجود را در دستور کار قرار دهیم. البته، دانشگاه‌ها می‌توانند هر کدام میز اقتصاد راه اندازی کنند و مانعی نخواهند داشت.

وی با اشاره به اینکه 52 هزار همت بودجه آموزش عالی از کل منابع کشور است که 2.8 را نشان می‌دهد، تصریح کرد: در صورتی که این بودجه در کشور‌های خارجی تنها برای یک دانشگاه صرف می‌شود. بنابراین وزارت علوم باید برای اداره امور خود بودجه خصوصی تامین کند.

وزیر علوم ادامه داد: تاسیس سازمان توسعه سرمایه گذاری در قانون برنامه هفتم توسعه دیده شده که باید دانشگاه‌های بزرگ برای ارتقای آموزش عالی به این سمت حرکت کنند.

سیمایی گفت: بودجه هر کدام از برترین دانشگاه‌های جهان در رنکینگ‌های بین المللی 6 برابر بودجه آموزش عالی ایران است، دولت همراه خوب ماست و باید همت کنیم تا بودجه‌های پایداری برای کمک به وزارت علوم ایجاد

وزیر علوم با اشاره به اینکه باید 30 درصد از دروس آموزش عالی مهارت محور باشد، افزود: کشور‌های دنیا در حیطه هوش مصنوعی اقدامات گسترده‌ای انجام دادند اما در ایران تنها چند واحد درسی برای دانشجویان در نظر گرفته ایم.

وی درباره جایگاه ایران در حوزه مرجعیت علمی گفت: در مقایسه با خیلی کشور‌ها پیشتاز هستیم. رتبه ایران در این زمینه یک پله سقوط کرده است.

صراف افزود: یکی از راه‌های تحقق مرجعیت علمی نمایه سازی انتشارات ایران در پایگاه‌های جهانی است، 1600 نشریه علمی بین المللی داریم که تنها 10 درصد از آن نمایه سازی شده، یعنی مقاله چاپ می‌کنیم، اما دیده نمی‌شود. باید تا پایان برنامه هفتم توسعه بتوانیم 300 مجله را بین المللی کنیم.

وی تامین خوابگاه و مسکن اساتید را از برنامه های مهم این وزارتخانه اعلام کرد و ادامه داد: تامین مسکن استادان جدید الاستخدام در اولویت وزارت علوم قرار دارد، باید از اراضی مازاد دانشگاه‌ها برای ساخت و ساز مسکن استفاده کنیم و به جد این موضوع را پیگیری خواهیم کرد.

وی از جلسه خود با رییس دانشگاه آزاد خبر داد و گفت: نیازمند همراهی بیشتر این دانشگاه با سیاست‌های کلی نظام، دولت و وزارت علوم هستیم.

وزیر علوم درباره فرایند و قانون جذب استادان افزود: فرایند جذب به شکل گذشته بوده و تغییری نکرده است، اما نگاه‌ها متفاوت است و باید در جذب نخبگان کوشا عمل کنیم.

وی گفت: در دانشگاه باید قانون و رعایت حقوق اساسی و اخلاق حاکم باشد. ضمن ایفای نقش اجتماعی نباید سیاست زده باشد، فراموش نکنیم دانشگاه احزاب سیاسی نیست، بلکه محیط علمی است و باید توسعه علمی کشور را در درستورکار قرار دهیم.