یک‌شنبه 13 خرداد 1403

شارکی: اکثر دوپینگ‌ها از روی عمد انجام می‌شود

خبرگزاری خبرنگاران جوان مشاهده در مرجع
شارکی: اکثر دوپینگ‌ها از روی عمد انجام می‌شود

قائم مقام دبیرکل ستاد ملی مبارزه با دوپینگ گفت: اکثر موارد تخلف با مواد ممنوعه از روی عمد و با اطلاع از منع مصرف انجام می‌شود.

فرزاد شارکی قائم مقام دبیرکل ستاد ملی مبارزه با دوپینگ گفت: در ارتباط با موارد تخلفات دوپینگ در ورزشکاران قابل ذکر است که اکثر موارد تخلف با مواد ممنوعه از گروه استیرویید‌های آنابولیک از روی عمد و با اطلاع از منع مصرف انجام می‌شود و به قصد افزایش توان و استقامت عضلانی، در مواردی که تخلفات با مواد خاص که کاربرد درمانی دارند.

شارکی ادامه داد: ورزشکار صرفا با توجه به تجویز پزشک بدون پرس و جو درباره فقدان ممنوعیت از داروی تجویز شده استفاده می‌کنند و پس از مثبت شدن تست متوجه منع مصرف می‌شود. قطعا در مورد استفاده از مواد خاص آموزش بیشترین نقش در پیشگیری از دارد، ولی متاسفانه آموزش نمی‌تواند استفاده از مواد ممنوعه غیر خاص را کم کند مگر اینکه به واسطه آموزش‌ها ورزشکاران متوجه عدم انعطاف قوامین را درک کنند و یا ترس از عواقب قید شده در آموزش‌ها مانع از استفاده گردند.

قائم مقام دبیرکل ستاد ملی مبارزه با دوپینگ اظهار کرد: سخت گیری‌های لازم در زمان عقد قرارداد با ورزشکار و اخذ تضمین‌های بازدارنده در ممانعت از تخلفات قطعا بازدارنده است. آموزش و اطلاع رسانی برای ورزشکاران زیر سطح ملی قطعا حرف اول پیشگیری در سطح ورزشکاران حرفه‌ای و مبتدی را پارد. ذکر این نکته ضروری است که هدف اصلی مبارزه با دوپینگ در درجه اول حفظ سلامت ورزشکار و سپس رعایت عدالت در ورزش است.

باشگاه خبرنگاران جوان ورزشی سایر حوزه ها