شنبه 1 اردیبهشت 1403

شباهت شعار تظاهرکنندگان در قدس به مطالبات اعتراض‌های ضد نژادپرستی آمریکا

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
شباهت شعار تظاهرکنندگان در قدس به مطالبات اعتراض‌های ضد نژادپرستی آمریکا

تهران - ایرنا - صدها تن از یهودیان ارتدوکس افراطی در حالی به اعتراض خود برای دومین شب پیاپی در قدس ادامه دادند که شعارهای معترضین شباهت زیادی به خواسته های مردم در اعتراض‌های ضد نژاد پرستی آمریکا داشت.

به گزارش روزنامه صهیونیستی تایمز اسرائیل، یهودیان ارتدوکس یکشنبه شب برای دومین شب متوالی به خیابان‌ها آمدند تا اعتراض خود به قرنطینه محله‌های یهودی‌نشین ارتدوکس افراطی و همچنین تبعیض کابینه بین آنها و جوامع دیگر را به گوش مقامات برسانند.

یهودیان ارتدوکس افراطی علاوه بر سیاست تبعیض آمیز کابینه رژیم صهیونیستی از تفاوت عملکرد و نحوه برخورد نیروهای پلیس در اعتراضات قدس نسبت به اعتراضات گسترده علیه وضعیت اقتصادی در شهر تل آویو شکایت داشتند. شمار افراد بازداشتی در مجموع دو شب اعتراضات به 12 نفر رسید درحالیکه پیشتر در جریان اعتراض‌های شنبه شب در قدس 10 نفر دستگیر شده بودند.

معترضان با پرتاب تخم مرغ به سمت افسران پلیس رژیم صهیونیستی با سر دادن شعار عجیب آنها را "نازی‌های یهود ستیز" خطاب می‌کردند. همچنین برخی از یهودیان ارتدوکس افراطی که به حریدی‌ها معروف هستند، به تاسی از اعتراضات گسترده آمریکا علیه نژاد پرستی پلاکاردهایی با شعار انگلیسی #CLM (زندگی حریدی‌ها اهمیت دارد) را در دست داشتند.

برخی دیگر هم با در دست داشتن شعارهایی مانند "خشونت پلیس، فقط در محله‌های حریدی" به گونه‌ای به رفتار تبعیض آمیز اعتراض داشتند.

مرورگر شما از ویدئو پشتیبانی نمی‌کند. فایل آن‌را از اینجا دانلود کنید: video/mp4

دو محله رومما و کریات بلز در قدس جزو مناطقی بودند که ظهر جمعه گذشته به دنبال تایید کابینه برای انجام اقداماتی برای مقابله با ویروس کرونا قرنطینه شدند.

در کنار محله‌های قدس مناطقی از جلمه بیت شمش، لاد، رمل و کریات مالاخی نیز به مدت 7 روز جزو مناطق محدود شده اعلام شدند. محدودیت‌ها قرار است روز 17 ژوئیه (27 تیر ماه) لغو شود.

اعتراض‌های یهودیان ارتدوکس افراطی به اعمال محدودیت‌ها در مناطق آنها مسبوق به سابقه است و در همان اوایل اعمال قرنطینه در برخی محله‌های تل آویو و قدس این دسته به شدت با نیروهای پلیس درگیر شده بودند.

علاوه بر اعتراض‌های این شاخه افراطی از یهودیت، تل آویو نیز از سوی دیگر شنبه شب شاهد تجمع گسترده‌ای با حضور 10 هزار نفر در اعتراض به سیاست‌های کابینه رژیم صهیونیستی در مدیریت بحران ویروس کرونا بود.

در حالیکه شمار مبتلایان به ویروس کرونا در اواسط ماه مه (اردیبهشت) با وجود برخی مشکلات و فشار اقتصادی رو به کاهش گذاشته بود پس از لغو محدودیت‌ها، در هفته‌های اخیر شمار مبتلایان در فلسطین اشغالی روزانه بیش از هزار مورد گزارش می‌شود. بیشترین رکورد روزانه افراد مبتلا به کووید -19 در فلسطین اشغالی هزار و 500 مورد در روز جمعه گذشته ثبت شده است.

بر اساس آخرین آمار شمار مبتلایان به ویروس کرونا در فلسطین اشغالی 38 هزار و 670 مورد و فوتی‌های ناشی از آن 362 مورد گزارش شده است.

*س_برچسب‌ها_س* *س_پرونده خبری_س*