شنبه 15 اردیبهشت 1403

شناسایی و حل مشکل 600 تعاونی بزرگ در دولت سیزدهم

خبرگزاری ایسنا مشاهده در مرجع
شناسایی و حل مشکل 600 تعاونی بزرگ در دولت سیزدهم

بر اساس اعلام وزارت تعاون، 840 هزار واحد مسکونی از طریق تعاونی‌ها ساخته و تحویل مردم شده است؛ همچنین از زمان استقرار دولت سیزدهم 600 تعاونی بزرگ مشکل‌دار شناسایی و رفع مشکل شده است.

به گزارش ایسنا، تعاونی‌ها یکی از ابزارهای توسعه فعالیتهای اقتصادی و اجتماعی در کشور به شمار می روند که نقش موثری در رونق تولید و اشتغال، ارتقای سطح درآمد و رفاه افراد و بهبود شرایط کسب و کار دارد.

موضوع آسیب شناسی مشکلات بخش تعاون به ویژه تعاونی‌های مشکل دار از دیرباز در دولتهای مختلف مطرح بوده و تلاش شده با تشکیل اتاق‌های فکر تعاون، کارگروه‌های پایش تعاون و کمیته‌های شناسایی نقاط ضعف و قوت واحدهای تعاونی، تعاونی‌های دارای مشکل شناسایی شده و مشکلات آنها مورد بررسی و آسیب شناسی قرار گیرد.

بر اساس گزارشها، بخش اعظمی از تعاونی‌های مشکل دار متعلق به تعاونی‌های مسکن است که به دلیل ضعف نظارت بر فعالیت این دسته تعاونی‌ها مشکلاتی برای اعضا ایجاد کرده یا وارد بازارهای دیگر شده‌اند.

بیشتر مسایل و مشکلات به وجود آمده برای تعاونی های دارای مشکل ناشی از فقدان نظارت و عدم کنترل به موقع تعاونی‌ها بوده است.

حجت عبدالملکی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی از ساخت و تحویل840 هزار واحد مسکونی به مردم توسط تعاونی‌ها خبر داده و می گوید: از این تعداد 38 هزار و 900 واحد به مشکل برخورده‌اند که باید برطرف شود.

او می گوید: از زمان آغاز کار دولت سیزدهم 600 تعاونی بزرگ مشکل‌دار شناسایی و مشکلات آنها برطرف شده و برنامه اساسی برای جهش جدی در حوزه تعاونی‌ها صورت گرفته است.

آنطور که عبدالملکی گفته در حال حاضر 10 هزار تعاونی مسکن در کشور وجود دارد که 9500 تعاونی موفق بوده و باقی دارای مشکلاتی هستند که ناشی از رسیدگی نکردن به موضوعات آنها بوده است.

پیش از این معاون امور تعاون وزارت کار از رصد لحظه‌ای و آنلاین تعاونی‌ها خبر داده و گفته بود با توجه به آسیب شناسی بخش تعاون بسیاری از آیین نامه های موجود در بخش تعاون باید اصلاح شود تا همکاری و همگرایی بیشتری به وجود آید.

وی با اشاره به فعال بودن 10 هزار تعاونی مسکن در کشور گفته بود: از این تعداد 500 مورد با مشکل مواجهند ولی کل تعاونی‌ها به خاطر آنها زیر سوال می‌روند.

از زمان استقرار دولت سیزدهم، وزارت تعاون تمرکز خود را روی تشکل‌های تعاونی قرار داده و تلاش کرده تا ظرفیت‌های مغفول مانده این بخش مردمی مورد توجه قرار گیرد به نحوی که در همین راستا 600 تعاونی بزرگ مشکل‌دار را شناسایی و مسایل و مشکلات آنها را برطرف کرده است.

همچنین مدیران کل ادارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در استان‌ها ملزم شده‌اند تا مشکلات تعاونی‌ها در استان‌ها را به دقت بررسی کنند.

در همین راستا اختصاص 2000 میلیارد تومان خط اعتباری جدید برای تعاونی، رسیدگی به مشکل ساخت و تحویل 5500 واحد مسکن مهر و توجه به تشکیل تعاونی های دانش بنیان، ایجاد 580 تعاونی جدید در حوزه توسعه و عمران و برگزاری 720 هزار نفر ساعت دوره آموزشی برای ارتقای مهارت تعاونی ها در دستور کار قرار گرفته است.

به گزارش ایسنا، کاهش زمان صدور مجوز تعاونی‌ها، اصلاح نظامات نظارت بر تعاونی‌ها و امضای تفاهم‌نامه ساخت 400 هزار واحد مسکونی برای جامعه کارگری با همکاری وزارت راه و شهرسازی از مهم‌ترین اقدامات وزارت کار در بخش تعاون طی این مدت بوده است.

انتهای پیام

شناسایی و حل مشکل 600 تعاونی بزرگ در دولت سیزدهم 2