یک‌شنبه 15 مهر 1403

شنگ، با ارزش‌ترین پستاندار رودخانه قزل اوزن در معرض انقراض است

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
شنگ، با ارزش‌ترین پستاندار رودخانه قزل اوزن در معرض انقراض است

زنجان - ایرنا - رییس نظارت بر امور حیات وحش اداره کل حفاظت محیط زیست استان زنجان گفت: رودخانه قزل اوزن زنجان، جانوری نادر و با ارزش"شنگ" را در خود جای داده که این گونه جانوری هم اکنون در معرض انقراض است.

پرویز رستمی روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: شنگ که از جانوران پستاندار است و در اطراف این رودخانه پرآب نیز زیست دارد در معرض تهدید و خطر انقراض قرار دارد و به جد مورد حمایت محیط زیست است.

وی اظهار داشت: شنگ به عنوان یک ماهیخوار حرفه‌ای بوده و بسیار کم و نادر به چشم دیده می شود و با توجه به وفور ماهی در این رودخانه پر خروش، این گونه جانوری که عمده غذای آن ماهی است به لحاظ شکار و تغذیه، مشکلی ندارد.

رییس اداره نظارت بر امور حیات وحش اداره کل حفاظت محیط زیست استان زنجان گفت: با توجه به اینکه شنگ جانوری زرنگ است و از قدرت جابجایی سریع نیز برخوردار است بنابراین زیاد در مقابل دید قرار نمی گیرد.

به گزارش ایرنا، شنگ که از راسته گوشتخواران و خانواده سمورها محسوب می شود جانوری خشک زی و آبزی، با تحرک بالا و داری قدرت جابجایی سریع است و به خاطر با ارزش بودن پوست، همواره مورد طمع شکارچیان قرار دارد.

رودخانه قزل اوزن یکی از طولانی‌ترین رودخانه‌های ایران است که از ارتفاعات استان کردستان سرچشمه گرفته و از ناحیه جنوب غربی وارد زنجان شده و از جنوب به صورت مارپیچ شهرستانهای خدابنده، ماهنشان و همچنین شمال غرب را دور زده و سپس وارد محدوده شهرستان میانه و خلخال شده و با گردش به سمت شرق در منطقه طارم علیا (آب‌بر) مرکز شهرستان طارم دوباره وارد خاک استان زنجان و از دهستان گیلوان از استان زنجان خارج شده و با دریافت شاخه شاهرود در شهر منجیل، با نام سفید رود به سمت شمال جریان یافته و در نهایت به دریای خزر می‌ریزد.

*س_برچسب‌ها_س*