دوشنبه 2 مهر 1403

شهرداری تهران ابزاری برای تسریع در روند ساخت و ساز ندارد

خبرگزاری تسنیم مشاهده در مرجع
شهرداری تهران ابزاری برای تسریع در روند ساخت و ساز ندارد

مدیرعامل سازمان نوسازی شهر تهران با اشاره به اینکه شهرداری صرفاً صدور پروانه ساخت را به عهده دارد، گفت: پس از آن روند ساخت به عهده سازنده است و شهرداری هیچ ابزاری برای اعمال فشار به منظور تسریع در روند ساخت و ساز ندارد.

- اخبار اجتماعی -

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم، ساخت مسکن یکی از چالش‌های اساسی در کلان‌شهر تهران است. افزایش جمعیت و نیاز به واحدهای مسکونی جدید، مدیریت شهری را بر آن داشته تا توجه ویژه‌ای به این مسئله داشته باشد. شهرداری تهران به‌عنوان یکی از ارکان اصلی در این حوزه، نقش مهمی در برنامه‌ریزی، هدایت و اجرای پروژه‌های مسکونی ایفا می‌کند. شهرداری از طریق طرح‌های بازآفرینی شهری، ساخت مسکن در بافت‌های فرسوده، و همکاری با نهادهای دولتی در قالب طرح ملی مسکن، اقدامات مؤثری برای تسهیل فرآیند ساخت و ساز و تأمین مسکن انجام داده است. هدف اصلی این اقدامات، علاوه بر افزایش تعداد واحدهای مسکونی، بهبود کیفیت زندگی شهروندان و کاهش تراکم جمعیت در مناطق مرکزی شهر است.

در ارتباط با ساخت و ساز در تهران و فرایند صدور پروانه ساختمانی، روز گذشته احمد صادقی؛ عضو شورای شهر تهران اعلام کرد که آمار صدور پروانه در سال 1402 و 1403 در مقایسه با سال 1401 روند صعودی داشته اما از سال 1398 هم کمتر است و حال آنکه از ابتدای سال 1403 در حوزه شهرسازی مناطق در خواست‌ها کاهش، پیدا کرده است و طبق گزارش خزانه‌دار شورای شهر کاهش شدید درآمد در حوزه شهرسازی مشاهده می‌شود.

عضو شورای اسلامی شهر تهران افزود: این موضوع مدیریت شهری را در اجرای برنامه های حیاتی خود در حوزه حمل و نقل را با چالش مواجه می‌کند. در خصوص زمان صدور پروانه موارد متعددی مبنی بر حذف و ادغام فرآیندهای مرتبط با حوزه‌های ایمنی و فضای سبز صورت گرفته و بسیاری از کنترل فنی در حوزه آتش‌نشانی و نحوه ارسال پرونده به کمیسیون ماده 7 به حوزه شهرسازی محول شده است و لذا زمان صدور پروانه نه‌تنها کاهش بلکه افزایش پیدا کرده است.

زمان صدور پروانه نه‌تنها کاهش نیافته بلکه افزایش یافته است

رفع موانع در فرآیند صدور پروانه ساختمانی

مهدی هدایت؛ مدیرعامل سازمان نوسازی شهرداری تهران نیز در خصوص تعهدات شهرداری تهران نسبت به قرارگاه مسکن در گفت‌وگو با تسنیم گفت: یکی از سیاست‌های ایجاد قرارگاه مسکن در این دوره از مدیریت شهری تسهیل و رفع موانع فرایند صدور پروانه در پایتخت است. به عنوان مثال کمیته نما یکی از موانعی بود که فرایند بررسی در آن چند ماه زمان می‌برد که به منظور رفع موانع در فرایند صدور پروانه بود که طی ضوابط و مقرراتی این کمیته حذف شد.

وی تاکید کرد: برخی اقدامات از جمله استعلامات سازمان نظام مهندسی در حوزه اختیارات شهرداری تهران نیست اما شهرداری توانسته با توجه اختیارات و وظایف قانونی خود روند صدور پروانه را به کمتر از یک سال کاهش دهد که این امر نیز موجب شده از سوی برخی مورد هجمه قرار بگیریم.

هدایت با بیان اینکه 30 هزار واحد مسکونی که شهرداری تهران نسبت به آن متعهد شده است، افزود: این 30 هزار واحد مسکن‌های معوض هستند، چرا که برخی از مالکان بافت فرسوده نه توان ساخت مسکن دارند و نه حاضر به تجمیع هستند. لذا در چنین شرایطی شهرداری تهران ورود کرده و باتوجه به هر متراژی که زمین دارند یکی از این واحد های معوضه در اختیار آنان قرار می‌گیرد و زمینشان که در اختیار شهرداری گرفته است در یک بازه زمانی بلندمدت یا تجمیع می‌شود و یا اینکه برای ارائه خدمات رفاهی به شهروندان بسترسازی و آماده می‌شود.

مدیرعامل سازمان نوسازی با اشاره به ظرفیت‌های ایجاد شده در طرح ملی مسکن که با تفاهم نامه وزارت راه و شهرسازی و وزارت کشور اجرایی شد، عنوان کرد: برمبنای این تفاهمنامه پروژه‌های شامل در این طرح توانستند با مجوز شهرداری عملیات گودبرداری و آماده‌سازی را انجام دهند. بخشی هم اگرچه هنوز پروانه دریافت نکرده‌اند اما با معرفی ناظر، کار ساخت را آغاز کرده‌اند و به موازات کار فرایند صدور پروانه را هم پیگیری می‌کنند.

وی با تاکید بر اینکه شهرداری تهران وظایف خود را در خصوص تسهلیگری در روند توسعه و ساخت و ساز و ساز مسکن انجام داده است، ادامه داد: شهرداری تهران در این راستا صرفاً صدور پروانه ساخت را به عهده داشته است. پس از آن روندساخت به عهده سازنده است و شهرداری هیچ ابزاری برای اعمال فشار به منظور تسریع در روند ساخت و ساز ندارد.

هدایت خاطرنشان کرد: در دوسال گذشته سه مصوبه در خصوص بات فرسوده از سوی شهرداری اخذ شده است که شامل طرح تفصیلی بند 15، اصلاحیه بند 15 طرح تفصیلی و محدوده ناکارآمد در بافت فرسوده است.