جمعه 13 مهر 1403

شهروندان زنجانی مراسم شب قدر را در منزل سپری کنند

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
شهروندان زنجانی مراسم شب قدر را در منزل سپری کنند

زنجان - ایرنا - رییس شورای هیات‌های مذهبی استان زنجان گفت: اولویت اول این شورا در مراسم قدر " هر خانه، یک هیات مذهبی" است و عموم مردم می‌توانند بابهره گیری از فضای مجازی و برنامه‌های صدا و سیما شب‌های قدر را در کنار خانواده سپری و یا درصورت تمایل می‌توانند طبق پروتکل‌ها در مراسم حضوری شرکت کنند.

نادر شامی روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، در خصوص نحوه برگزاری مراسم شب های قدر با توجه به شرایط کرونایی استان افزود: بر اساس اعلام ستاد ملی کرونا مراسم شبهای قدر در شهرهای قرمز و نارنجی که اغلب شهرهای این استان نیز به رنگ قرمز بوده، در فضای رو باز و با حداکثر زمان 2 ساعت برگزار می شود.

وی اضافه کرد: ساعات برگزاری این مراسم بصورت شناور بین 22 تا 2 بامداد اعلام شده که هیات های مذهبی می تواند در این بازه زمانی اختیاری 2 ساعت یاد شده را در برنامه کاری خود مد نظر قرار دهند و از قبل آن را به شورای هیات‌های مذهبی استان اطلاع رسانی کند.

این مسوول ادامه داد: بر این اساس تیمهای نظارتی بهداشت، شورای هیات های مذهبی و دستگاه‌های متولی امر نیز نسبت به نظارت های لازم اقدام خواهند کرد تا این مراسم با رعایت تمامی پروتکل های بهداشتی اعلام شده "رعایت فاصله 2 متری، استفاده از ماسک و مواد ضد عفونی کننده قبل از حضور مردمی، نصب سطل زباله، دستکش های یکبار مصرف" برگزار شود.

وی با بیان اینکه به هیات ها و مساجد استان تاکید شده است که از تبلغ برنامه های خود برا ی حضور مردمی بصورت گسترده در شبهای قدر خودداری کنند، اظهار داشت: حضو افراد کاملا اختیاری بوده و طبق نظر دانشگاه علوم پزشکی حضور حداکثر 50 نفر اعلام شده، اما این موضوع در شورا تصویب نشد، چرا که مقرر شده فاصله 2 متری در مکان ها رعایت شود که با احتساب این مساله می توان گفت شمار شرکت کنندگان به دلیل فضای وسیع تر، افزایش می یابد.

شامی افزود: طبق رایزنی انجام گرفته با شهرداری زنجان هیاتهای مذهبی حق تبلیغات شهری از قبیل نصب، اطلاعیه و تراکت برای دعوت عمومی برای حضور در این شب های قدر را ندارد، بیشتر جنبه داوطلبانه بوده که تمهیدات لازم نیز اندیشیده شده است.

وی با اشاره به اینکه توصیه این شورا به عموم مردم این است در شرایط کرونایی کنونی و برای حفظ سلامتی دیگران شب قدر را در منزل و یا دیگر اعضای خانواده سپری کنند، گفت: در این زمینه شبکه استانی اشراق نیز ویژه برنامه هایی را دراین شب ها تولید و پخش خواهد کرد که گروه‌های هدف می توانند از آن استفاده کنند.

رییس شورای هیات های مذهبی استان زنجان ادامه داد: این شورا تمام همت خود را بر نظارت برای اجرای پروتکل های یاد شده به کار بسته و به تمامی هیات ها و مساجد واجد شرایط اعلام کرده قبل از برگزاری هماهنگی و همکاری های لازم را انجام دهند که شرط اول برگزاری مراسم شب های قدر فضای روباز است.

این مسوول با اشاره به اینکه دسته روی هیات های مذهبی در این شب ها ممنوع است، گفت: در این خصوص از هیات ها تقاضا می شود در شرایط کنونی همکاری ها بیشتر باشد و شرعا در قبال جان مردم مسوولیت دارند، به عبارتی دیگر اگر مسجد و هیات های مذهبی توانایی کنترل برنامه های شب های قدر به لحاظ مسائل بهداشتی و پروتکل های بهداشتی را ندارند از انجام دادن آن خودداری کنند.

شامی افزود: کنترل و نظارت ها از سوی هیات های مذهبی شناخته شده استان مشکلی وجود ندارد اما از سوی هیات های کوچکتر که حتی توانایی خرید اقلام بهداشتی را ندارند لزومی به برگزاری چنین مراسمی با توجه به شرایط کونایی خاص نیست.

وی خاطرنشان کرد: این شورا صرفا برگزاری مجوز برگزاری شب های قدر با محدودیت و مبتنی بر ستاد ملی کرونا را به هیات های مذهبی صادر کرده و غیر از آن حق برنامه های دیگر ی را ندارند.

به گفته شامی، این استان 700 هیات مذهبی فعال دارد که در شرایط کرونایی فعالیت آنان به 20 هیات کاهش یافته است و پیش بینی می شود این رقم در شبهای قدر به 100 هیات برسد.

*س_برچسب‌ها_س*